Kaipuu menneeseen yhdistää Mikko Kuustosta ja Suvi Teräsniskaa. Kuva ja video: Nelonen
Kaipuu menneeseen yhdistää Mikko Kuustosta ja Suvi Teräsniskaa. Kuva ja video: Nelonen

Varo biisipaljastusta! Mikko Kuustonen esitys saa Suvi Teräsniskan muistelemaan menetettyä nuoruutta.

Suvi Teräsniska on jo aikaisemmissa Vain elämää -jaksoissa kertonut, että kaipaa lapsuutensa ja nuoruutensa aikoja. Katsojat ovat saattaneet ihmetellä, miten 27-vuotiaalla on niin voimakas kaipuu menneisyyteen. Omana Vain elämää -päivänään Suvi selittää, mistä se johtuu.

– Olen tosi nuorena hypännyt tähän kelkkaan. Multa on jäänyt tietty vaihe elämättä. En oo lukion jälkeen käynyt mitään kouluja. En ole tuolla rellestänyt menemään teekkarina haalarit päällä. Monet ystäväni ovat sen tehneet, ja oon sitten heidän mukana lähtenyt haalaribileisiin täysin ulkopuolisena, Suvi selittää.

”Vastuu painaa välillä vähän turhankin paljon.”

Keikkailun Suvi aloitti jo 18-vuotiaana, jolloin hän julkaisi myös ensimmäisen singlensä. Debyyttialbuminsa hän julkaisi 19-vuotiaana.

– En ollut koskaan aikaisemmin ollut bändissä. Sä oot liiderinä bändissä, ja laulajana sun pitää kantaa vastuu. Se vakavoittaa, ja se vastuu painaa välillä vähän turhankin paljon harteilla.

Mikko Kuustonen on huomannut, että ikäerosta huolimatta häntä ja Suvia yhdistää kaipuu menneisyyteen. Siksi hän valitsi Suvin biiseistä Kaipuun.

– En ikinä halua luopua siitä, enkä usko, että sinäkään, Mikko sanoo Suville ennen esitystään.

Suvi herkistyy jo ennen Mikon esitetyssä insertissä, sillä hänestä tuntuu, että monet ihmissuhteet ovat kärsineet hänen uransa takia.

Kuuntele Mikon esitys!

Lue myös: Lauri Tähkä myöntää Suvi-jaksossa salatun rakkauden: ”On täytynyt pitää suuta supussa”

Vain elämää Nelosella perjantaisin kello 20.00. Me Naise ja Nelonen kuuluvat samaan Sanoma-konserniin.

Georg Elser yritti murhata Hitlerin vuonna 1939. Oliver Hirschbiegelin draama pohtii, toimiko Elser yksin.

IS TV-LEHTI: Oliver Hirschbiegelin ohjaama Elser (2015) on yksi lukemattomista Adolf Hitlerin murhayrityksistä kertovista elokuvista – ja yksi niistä lukuisista, joiden varsinaisista lopputuloksista jälkimaailmalla ei ole paljon epäselvyyttä.

Kenties sen vuoksi ohjaaja hoitaa elokuvassa attentaatin pois melkein alta aikayksikön – ja keskittyy sen jälkeen kertomaan tekijästä ja hänen taustoistaan.

Hirschbiegel nousi kuuluisuuteen Hitlerin viimeisistä vaiheista kertovalla ohjaustyöllään Perikato (2004). Tuskin minkään elokuvan materiaalia on kierrätetty niin paljon nettilevityksessä kuin Perikatoa ”Hitler kuulee”-variaatioiden merkeissä.

Menestyksen jälkeen Hirschbiegel suuntasi englanninkielisille markkinoille, mutta monen kaltaisensa tavoin otti enempi takkiinsa esimerkiksi meilläkin nähdyllä tv-elokuvalla Dianasta (2013). Sen jälkeen on varmasti tuntunut hyvältä vaihtoehdolta palata Hitler-filmien pariin.

Georg Elserin (vetoava Christian Friedel) toteuttama murhayritys tapahtui marraskuussa 1939 Münchenissä. Monissa maissa Hirschbiegelin elokuvaa on levitetty nimellä ”13 minuuttia”: sen verran attentaatti kesti ennen kuin muun maailman harmiksi epäonnistui – kun Hitler ehti poistua paikalta.

Toimiko Elser yksin? Tätä katsojien melko varmasti tietämää seikkaa hänen natsikuulustelijansa selvittävät lopun elokuvaa samalla kun takaumissa kerrotaan hänen vaiheistaan pienen maalaiskylän kelloseppänä ja soittoniekkana.

Valitettavasti kokonaistarina natsismin noususta ja myös rakastettunsa puolesta kamppailevan Elserin vastarinnasta ei ole kovinkaan vivahteikas. Elokuva myös jättää harmittavia aukkoja. (110)

Elser, Teema & Fem ke klo 22.00

Dokumentissa nähdään korvaushoidossa käyviä selviytyjiä, joille pienet onnistumiset ovat suuria askelmia.  Kuva: Yle kuvapalvelu
Dokumentissa nähdään korvaushoidossa käyviä selviytyjiä, joille pienet onnistumiset ovat suuria askelmia. Kuva: Yle kuvapalvelu

Charlotte Lindroosin uudessa dokumentissa seurataan Miaa ja Jenniä. Kokevatko he  tehneensä oikean ratkaisun luovuttuaan lapsistaan?

IS TV-LEHTI: Kahden suomalaisen naisen tarinat avaavat sitä syvyyttä, johon päihderiippuvaisuus ja masennus uhkaavat pudottaa, vaikka vuosien jälkeen jo näyttäisi paremmalta. Molemmat, Mia ja Jenni, ovat joutuneet luopumaan lapsistaan, ja se on jättänyt syvän jäljen.

Charlotte Lindroosin uudessa dokumentissa lapset eivät ole estradilla, mutta heihin liittyy se, kuinka nousu synkästä kuilusta on kummankin naisen kohdalla tapahtunut. Toki katsotaan myös syihin, miksi kuiluun on kompastuttu: amfetamiini, heroiini, itsetuhoisuus, masennus, rikkonaiset perheet.

Esimerkiksi Mialla, joka kuvailee heroiinia suureksi rakkaudekseen, on muistoja, joissa hän tyttösenä meni kertomaan baariin äidille ja isäpuolelle itkevästä pikkusiskosta. Isäpuoli kantoi raivostuneena kotiin tukasta roikottaen.

Jenni taas masentui lapsensa syntymän jälkeen, eikä osaa pitää haluamallaan tavalla yhteyttä nyt jo murrosikäiseen tyttäreensä. Hän pelkää, mitä tälle on äidistä kerrottu. Koiraa hellivällä Jennillä on kuitenkin unelmia liittyen lapsiin, ja ne auttavat jaksamaan.

Dokumentissa nähdään korvaushoidossa käyviä selviytyjiä, joille pienet onnistumiset ovat suuria askelmia. Kun on kokenut huumepumpulin, on merkityksellisten tunteiden löytäminen perusasioista hankalaa ja erilaista mutta täysin pakollista.

Kokevatko Mia ja Jenni tehneensä oikean ratkaisun luovuttuaan lapsistaan? Hyvin valittu musiikki syventää toivon tunnelmaa mutta muistuttaa myös elämän arvaamattomuudesta.

Docstop: Piikki sydämessä, TV1 ti klo 20.00