Vaan missä on suomalaisvahvistus Stefan?

Ammattikokit kisaavat taas verissä päin, kun Amerikan Top Chef -kisasta alkaa kahdeksas tuotantokausi. Tällä kertaa keittiöön on kutsuttu vanhoja kilpailijoita kaikilta aikaisemmilta kausilta.

Yllättävän monet ovat jääneet mieleen – ehkä siksi, että all stars -kauteen on taidettu kerätä osallistujat enemmän ärsyttävyyden kuin taitojen perusteella? Mutta missä on Stefan Richter?

Top Chef, Sub klo 21.00

Lue myös:

Vuoden paras keksintö? Kurkkukivun parantava jäätelö!

Tällainen on täydellinen lounas laihduttajalle

Keittiöön apua kännykästä: Tässä ovat parhaat ruokasovellukset

Leslie Caron on todellinen Hollywoodin kulta-ajan elävä legenda, jonka elämä päihittää monet seikkailutarinat.

IS TV-LEHTI: Kanadalainen Larry Weinstein on ohjannut henkilökuvan Leslie Caronista, 1950-luvun Hollywood-musikaalien kultakauden ranskalaiskaunistuksesta. 85-vuotiaana pirteässä kunnossa oleva nainen osaa antaa kipakoitakin lausuntoja Hollywoodista.

Caron on aina ollut hyvin määrätietoinen uranainen, joka saattoi uhrata yhden kolmesta avioliitostaankin päästäkseen jatkamaan näyttelijäntöitään. Iäkkäämpänä hän joutui kärsimään samanlaisista mielenterveyshäiriöistä kuin itsemurhan tehnyt äitinsä.

Caron sai onnenpotkun hyvin nuorena, kun balettitanssijaksi koulutettu tyttö kiinnitti itsensä Gene Kellyn huomion. Siitä aukeni naispääosa Vincente Minnellin loisteliaaseen musikaaliin Amerikkalainen Pariisissa (1951).

Vähän tasapaksusti toteutetun haastatteluohjelman alussa Caron nostaa omista töistään esiin myös Lilin (1953), ennen dokumenttia nähtävän Gigin (1958) sekä Fannyn (1961). Kiinnostavasta myöhäisurasta nostetaan esiin Francois Truffaut'n ja Louis Mallen elokuvien roolityöt.

Caron muistuttaa myös päässeensä sellaisten suuruuksien kuin Gary Grantin, Henry Fondan ja Orson Wellesin vastanäyttelijäksi. Mutta mitäpä tuokaan on sen rinnalla, että hän on pärjännyt molempien alansa virtuoosien, Fred Astairen ja Gene Kellyn, tanssiparina.

Leslie Caron, tähti vastoin tahtoaan, Teema & Fem, klo 23.10

Tänään Nelosella nähtävä Beverly Hills kyttä III esitetään televisiossa nyt 15. kerran.

IS TV-LEHTI: Nelosen, Jimin, Heron ja Livin ohjelmiston tuottavan Nelonen Median televisiojohtaja Ville Toivonen sanoo, että tiettyjä elokuvia esitetään usein siitä yksinkertaisesta syystä, että ne keräävät edelleen hyvin katsojia. Hän huomauttaa, että uusi ja aikaisemmin tv:ssä esittämätön elokuva ei useinkaan ole yhtä suosittu kuin jokin tuttu ja turvallinen.

– Me esitämme usein esimerkiksi Pirates of the Caribbean -elokuvia, koska ne ovat hyvin paljon suositumpia kuin monet uutuuselokuvat, jotka ovat tv-ensi-illassa. Haluamme tietysti, että meillä ovat ne kaikkein suosituimmat elokuvat.

Erityisesti kesällä tietyt klassikot ovat osoittautuneet toimiviksi.

– Olemme jo muutaman kesän ajan esittäneet Bondeja. Ne löytävät kesällä ehkä paremmin katsojia kuin löytäisivät kiivaampaan katseluaikaan syksyllä, kun on paljon uutuuksia ja isoja viihdesarjoja.

Elokuvaesitysten määrää selittää kanavien ja sitä kautta ohjelmapaikkojen määrän lisääntyminen, mutta yksi osatekijä on myös tapa, jolla elokuvia myydään.

Joidenkin elokuvien esitysoikeudet ostetaan yksitellen, mutta usein amerikkalaiset tuotantoyhtiöt myyvät paketteja: halutun hittielokuvan ohessa on ostettava vaihteleva määrä muitakin elokuvia ja tv-sarjoja tai vuosisopimus, joka sisältää kyseisen studion koko tuotannon sopimuksen ajalta.

– Mitä suositumpi elokuva – uusi tai vanha, mutta ennen kaikkea uusi – sitä kalliimpi ja halutumpi se on. Se ei automaattisesti tarkoita, että se myydään pakettina, mutta usein niin on. Jos on tuote, jonka kaikki haluavat, silloinhan sen hinta nousee, Toivonen sanoo.

”Meillä ei sitten näy Tähtien sotia eikä Hobitteja.”

Myös sopimuksiin kuuluva esityskertojen määrä vaihtelee: joskus se on kaksi, joskus rajaton.
Ylen ohjelmahankkija Vesa Nykänen sanoo, että Ylellä ei ole varaa eikä tarvetta kilpailla kalliimmista elokuvapaketeista.

– Meillä ei sitten näy Tähtien sotia eikä Hobitteja, ei ensimmäisenä ainakaan. Mekin teemme kyllä pakettisopimuksia silloin kun se on tarkoituksenmukaista, mutta varsinkaan jenkkifirmojen kanssa emme pysty laittamaan pakettiin tarpeeksi tavaraa. Heillä on yleensä tarkasti määritellyt rajat, eli pitää olla tietty määrä nimikkeitä, tunteja tai rahaa, jotta sopimus syntyy.

Nykänen arvioi, että esimerkiksi uusia Tähtien sota -elokuvia Disneyltä saadakseen joutuu tekemään hintavan 2–3 vuoden sopimuksen, joka sisältää studion kaikki uudet elokuvat siltä ajalta ja kaupan päälle 50–60 ns. kirjastonimikettä eli vanhempaa elokuvaa sekä tietyn määrän tv-sarjoja.
Niillä kaupalliset kanavat täyttävät ohjelmakarttaa.

Alan liiketoimintaa on viime vuosina mullistanut kanavien omien suoratoistopalveluiden tulo markkinoille. Ne ovat jo monille elokuville ensisijaisia esityskanavia. Ville Toivosen mukaan tv-esityksillä on silti vankka sija tulevaisuudessakin.

– Nelosen leffaputki viikonloppuisin on 20 vuotta vanha, yksi kanavan vanhimpia ohjelmabrändejä, ja edelleen yksi suosituimpia. Leffat ovat jatkossakin meillä vahvasti sekä lineaarisilla tv-kanavilla että Ruutu-palvelussa.

Nykäsen mukaan myös Ylellä on nykyisin lähtökohtana, että kaikki tv:ssä esitetty pitäisi saada myös Areenaan nähtäville ainakin joksikin aikaa. Siksi Ylelle ei enää osteta elokuvia, joihin ei saa suoratoisto-oikeuksia.

”Samalla kun jonkin elokuvan uusinnasta valitetaan, yleensä toivotaan jotain toista uusittavaksi.”

– Toisaalta ostamme myös elokuvia pelkästään Areenaan, koska siellä ei ole rajoittavia tuntimääriä eikä ohjelmakaaviota, Nykänen kertoo ja mainitsee esimerkkinä Krzysztof Kiéslowskin elokuvien sarjan.

Toivosen mukaan elokuvauusinnoista ei juuri valiteta. Nykänen taas sanoo, että se on edelleen yleisin palaute.

– Samalla kun jonkin elokuvan uusinnasta valitetaan, yleensä toivotaan jotain toista uusittavaksi.

Top 10 esitetyimmät elokuvat

Uneton Seattlessa (1993): 29 esitystä

Ihmeellinen on elämä (1946): 28

Bean – äärimmäinen katastrofielokuva (1997): 27

Tuntematon sotilas (1955): 25

Bad Boys II (2003): 25

Killers (2010): 25

Kunnian miehiä (1992): 24

Cliffhanger – kuilun partaalla (1993): 24

Austin Powers – kumma jätkä (1997): 24

Rush Hour 3 (2007): 24

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI ylläpitää epävirallista tilastoa elokuvien tv-esityksistä. Listalla on 37 elokuvaa, joita on esitetty vähintään 20 kertaa.

Ei enää Amerikan p****a vaan l...

Tänään tv:ssä: Taas sama leffa! Onko elokuvien uusimisessa mitään järkeä?

Katselijoiden aliarvioiminen tyrehdyttää suomalaisten kanavien katsojamäärät. Laatuelokuvia löytyy maailmalta järkyttävä määrä muualtakin, kuin Amerikasta, jotka tehdään usein aina samalla ennalta arvattavalla kaavalla. Katsokaapa esim. Argentiinalaisia, Espanjalaisia, Etelä-Korealaisia tai muita vastaavia huippu elokuvamaita jotka päihittävät juonillaan ja näyttelijöillään Amerikan vastaavat mennen tullen. Tällaista tarjontaa kaivattaisiin kanaville jatkuvien moneen kertaan nähtyjen Amerikan...
Lue kommentti