Krista Kosonen (Saara) ja Miina Maasola (Susanna) ovat Toisen kanssa -sarjan siskokset.
Krista Kosonen (Saara) ja Miina Maasola (Susanna) ovat Toisen kanssa -sarjan siskokset.

Toisen kanssa -sarjan henkilöt tuntuvat aidoilta, ja elämä heittelee heitä juuri niin kuin meitä kaikkia.

Nyt katsojia hemmotellaan: kaksi upeaa kotimaista draamasarja-avausta samalla viikolla! Kakkosen Toisen kanssa on Nymfeihin ja pari viikkoa sitten alkaneeseen Mustiin leskiin verrattuna arkinen, mutta pelkästään hyvällä tavalla. Sen henkilöt tuntuvat oikeilta, ja elämä heittelee heitä juuri niin kuin meitä kaikkia.

Päähenkilö Saara (Krista Kosonen) on töissä lastensuojelussa ja haluaisi yli kaiken oman lapsen miehensä Toukon (Mikko Leppilampi) kanssa. Ensimmäinen jakso käsitteleekin pitkälti lapsettomuutta koskettavalla ja hauskallakin tavalla, kunnes jakson lopuksi tarina saa ihan uuden käänteen. Myös Saaran työkuvioilla on sarjassa iso osa.

Marika Kuortin kirjoittama ja Lauri Nurksen ohjaama sarja on jouhevaa ja toimivaa työtä. Se ei selittele tai junnaa, vaan tarjoaa oivalluksia ja tunteita. Mahtava Krista Kosonen ottaa roolistaan irti huumoria silloinkin, kun Saaran tilanteessa ei ole mitään nauramista. Pakko katsoa!

Sarja muuten jäi hiljattain auto-onnettomuudessa menehtyneen Miina Maasolan viimeiseksi työksi. Hän esittää Saaran siskoa Susannaa.

Toisen kanssa,

TV2 ke klo 21.00

Lue myös:

Mikko Leppilampi: "Miina Maasola oli niin hyvä Toisen kanssa -sarjassa"

Miina on osoittautunut hauskaksi ja rennoksi tyypiksi. Kuvat: Ava
Miina on osoittautunut hauskaksi ja rennoksi tyypiksi. Kuvat: Ava

Mistä saisi ostettua Ensitreffit alttarilla -sarjan Miinan rentoa asennetta ja itsevarmuutta?

Kuten moni tietää kokemuksesta, avioliitto ei ole ihan helppo konsepti toteuttaa onnistuneesti käytännössä. Etenkään, jos puolisonsa tapaa ensimmäisen kerran vasta alttarilla.

Eikä avioelämää suoranaisesti helpota sekään, jos yhteiselo täytyy aloittaa tv-kameroiden valvovan silmän alla. Jotkut meistä kuitenkin suoriutuvat tästä haasteesta – eräät jopa hyvin.

Esimerkki mallisuorituksesta löytyy Ensitreffit alttarilla -ohjelmasta Miinasta.

1. Luottavainen mieli

Miinan ja Heikin hääpäivä ei ollut mieltäylentävää katsottavaa. Heikki säikkyi Miinan tyyliä, kommentoi tämän lempirunoilijavalintaa tylysti ja kieltäytyi kysymästä, onko Miinan hameen alle meneminen okei. Tuoreen avioparin yhdessäolo näytti parhaimmillaankin vaivaannuttavalta. 

Miina ei alkuvaikeuksista lannistunut. Hän malttoi antaa aikaa kivikasvoiselle puolisolleen eikä ryhtynyt tekemään kankeasti sujuneesta hääpäivästä liian pitkälle vietyjä tulkintoja. 

2. Loistava huumorintaju

Moni meistä toivoo puolisoa, jonka kanssa huumorintaju kävisi yksiin. Heikillä on käynyt tässä suhteessa erinomainen tuuri. Hän kehuu neljännessä jaksossa, että Miina on hauskin nainen, jonka hän on ikinä tavannut.

3. Makaronilaatikko valmiina

Kun Heikki saapuu seminaarimatkalta kotiin Miinan luo, on Miina loihtinut makaronilaatikkoa. Huomaavaista ja fiksua! Turhien nälkäkiukkuriitojen välttäminen lienee yksi toimivan avioliiton salaisuuksista.

(Jos puolisopisteiden kerääminen kiinnostaa, ota talteen makaronilaatikon ohje.)

4. Ihailtava itsevarmuus

– Ei tarvi lototakaan, kun voitit jo elämäsi loton, Miina kuvailee itseään vaimona. 

Hänen itsevarmuutensa ei pienestä hetkahda. Hän kertoo, että Heikillä on ollut paljon odotuksia siitä, millainen tuleva puoliso olisi, eivätkä esimerkiksi Miinan tatuoinnit ole Heikin mieleen. Miina toteaa tyynesti, että odotuksia puretaan yhdessä pikkuhiljaa. 

Perhepotretissa Heikki, Miina ja Manuela-koira.
Perhepotretissa Heikki, Miina ja Manuela-koira.

5. Rento asenne

– Tuu sitten kun tuut, ei se oo sen kummempaa! 

Näin Miina ohjeistaa Heikkiä, joka miettii, tulisiko seitsemän aikaan nukkumaan käyvän Miinan viereen makaamaan. Turha vaiheilu ja asioiden pyörittely eivät kuulu Miinan tapoihin.

”Olen tällainen Pertsa Perusmuija, ja ihan hyvin pärjään.”

Telkkarinkatsojien näkökulmasta on tietysti kiva, että Ensitreffit alttarilla -kaudesta löytyy myös draamaa, mutta Heikin ja Miinan avioliiton kannalta rento suhtautuminen asioihin on vain hyvä juttu. 

6. Ihana koiranomistaja

Miten Miinan pörröinen Manuela-hauva liittyy avioliittoon, te kysytte? Ei mitenkään, tietenkään. Valkoinen karvakaveri Manuela on silti sen verran hellyttävä tapaus, että se on mainittava.

Miina on sitä paitsi hieno esimerkki koiranomistajasta, joka selvästi rakastaa lemmikkiään, mutta jonka koko elämä ei pyöri koiran ympärillä. Heikki mainitsee neljännessä jaksossa, että Miinalla on hyvät verkostot, jotka auttavat koiranhoidossa ja mahdollistavat matkustelun. 

7. Pertsa Perusmuija

Miinalla on viehättävä pukeutumistyyli – vaikka Heikki ei Miinan hääeleganssista heti syttynytkään – ja kauniisti sisustettu koti. Toisaalta hän on ihan tavallinen tyyppi, joka ei hienostele turhia. Hän esimerkiksi herkuttelee makaronilla ja ketsupilla. 

– Et sä kyllä mikään kulinaristi ole, Heikki kommentoi. 

– En olekaan. Olen tällainen Pertsa Perusmuija, ja ihan hyvin pärjään.

Ingmar Bergmanin juhlavuoden kunniaksi tänä iltana voi nautiskella komean kattauksen Bergman-vaikutteisia lyhytelokuvia. 

IS TV-LEHTI: Onneksi Ingmar Bergmanin (1918–2007) satavuotisjuhlinta ei suju vain hänen omien elokuviensa merkeissä, vaikka ne ovatkin tärkeintä (ja parasta) nähtävää.

Nyt televisiossa nähtävää, kuudesta lyhytelokuvasta koostuvaa episodifilmiä on markkinoitu nimellä Paluu Bergmaniin. Siinä kuusi nykyruotsalaista ohjaajakomeettaa on valmistanut oman Bergman-vaikutteisen lyhytfilminsä.

Kokoelma ei edusta mitään Bergmanin apinointia, vaan tekijät ovat ilmeisesti saaneet varsin vapaat kädet inspiroitua ruotsalaismestarin tuotannosta tai kommentoida sitä. Jopa animaatiota hyödyntävissä lyhäreissä on aika moderni tämän päivän näkökulma.

Bergmanin tutuille avioliittokuvauksille ovat velassa Patrik Eklundin Tulehtunut tilanne ja Pernilla Augustin Kohtauksia yössä, jonka miespääosassa Ville Virtanen näyttelee kuolemansairasta taiteilijaa.

Tekijöistä Augustin kanssa maineikkain on Tomas Alfredson, jonka ”popvideo” Bergmanin Reliquarium kuitenkin sortuu omaan nokkeluuteensa tavoittamatta Bergmanin maailmoja. Vielä kauemmaksi etenee Linus Tunströmin Ariel, josta en helposti keksinyt mitään yhteyttä Bergmaniin, vaikka olen nähnyt melkein kaikki tämän elokuvat.

Kaikkinensa episodikokoelma todistaa, että Ingmar Bergman oli oikeasti elokuvan jättiläinen, jonka saavutuksia nykytekijöiden on vaikea – ellei usein mahdoton – tavoittaa.

Tulehtunut tilanne ja muita lyhytelokuvia, Teema & Fem klo 22.00–23.20