Vuoden artisti -Emmalla palkittu muusikko Arttu Lindeman tapaa ohjelmassaan julkkiksia.

IS TV-LEHTI: Tavallinen suomalainen nuori sai 1980-90-luvuilla vain unelmoida tähteydestä ja omista faneista, sillä käytännössä tie julkisuuteen avautui vain suhteiden, tuurin tai suunnattoman työn myötä. Onnekkaita olivat he, jotka sattuivat pääsemään televisioon tai iskelmälavoille.

2000-luvulla starttasivat tosi-tv ja idolikilpailut. Uusia tähtiä alkoi syntyä – ja samaa kyytiä hiipua. Vielä silloinkaan ei tiedetty, mitä oli tulossa 2010-luvulla.

Googlen nykyään omistaman Youtuben perusti vuonna 2005 kolme Paypalin työntekijää. Aluksi sitä käytettiin enimmäkseen musiikkivideoiden katseluun. Hiljalleen nuoriso huomasi voivansa ladata Youtubeen mitä vain omia videoitaan. Suosituksi noussut nettibloggaus sai kasvot ja äänen. Alkoi tubetus.

Tubetus ja vloggaus ovat muodostuneet yhdeksi tämän hetken isoimmista nuortenkulttuurin ilmiöistä. Suosituimmilla videoilla on miljoonia katselukertoja, ja tubettajista on tullut idoleita. Samalla tubetus on käytännössä helpoin keino päästä julkisuuteen.

Vai onko se niin helppoa?

Tähän vastaa Youtube-kanavansa ansiosta julkkismuusikoksi noussut Arttu Lindeman.

– Ei ole. Se vaatii todella, todella paljon töitä. Esimerkiksi heinäkuussa, kun kappaleeni Läikkyy oli juuri julkaistu, paiskin töitä 400 tuntia. Luulin, että meno rauhoittuu sen jälkeen, mutta niin ei käynyt. Lopulta tulin kipeäksi ja oli pidettävä pakkoloma, elettävä väliin muutakin elämää.

”Tuon iloa ja hyvää meininkiä ja haastan ajattelemaan.”

Lindeman voitti alkuvuodesta yleisön valitseman Vuoden artisti -Emman. Kaikki neljä sinkkua nousivat puolen vuoden aikana Spotify-listahiteiksi.

Lue myös: Arttu Lindeman Emma-kohusta: ”Minun on vaikea ymmärtää, miksi yleisöäänestyksellä palkittua kritisoidaan”

Nyt TV5-kanavalla alkaa Lindemania-ohjelma, jossa Arttu kutsuu tunnettuja suomalaisia kanssaan keskustelemaan, katsomaan viraalivideoita ja kisaamaan hulluja tehtäviä.

– Oma Youtube-suosioni nojaa varmasti siihen, että olen luontainen esiintyjä ja myös hyvin kilpailuhenkinen. Kyselen porukalta, mistä he pitävät ja mitä tahtovat, ja tuon iloa ja hyvää meininkiä ja haastan ajattelemaan. Käytin aikaisemmin kaiken vapaa-aikani videoihin.

– Vaikka Youtube on osaltani rauhoittunut ja levytyskuviot ovat nyt tärkeämpiä, kunnioitan juuriani ja muistan jengiäni. Uskollisuus on yksi valttikortti.

Oman tv-ohjelmansa huippuhetkeksi Lindeman mainitsee kokkiohjelmajuontaja Sikke Sumarin tapaamisen.

– Yläasteikäisenä mutsin kanssa aina katsoimme Sikkeä yhdessä, joten mukana on nostalgiaa. Sikke otti kanssani äidillisen otteen ja välillä sanoi, että hei, ethän sä noin voi tehdä. Hän oli huikea, kuten oli laulaja Krista Siegfridskin.

Lindemania, TV5 ke klo 20.00

Georg Elser yritti murhata Hitlerin vuonna 1939. Oliver Hirschbiegelin draama pohtii, toimiko Elser yksin.

IS TV-LEHTI: Oliver Hirschbiegelin ohjaama Elser (2015) on yksi lukemattomista Adolf Hitlerin murhayrityksistä kertovista elokuvista – ja yksi niistä lukuisista, joiden varsinaisista lopputuloksista jälkimaailmalla ei ole paljon epäselvyyttä.

Kenties sen vuoksi ohjaaja hoitaa elokuvassa attentaatin pois melkein alta aikayksikön – ja keskittyy sen jälkeen kertomaan tekijästä ja hänen taustoistaan.

Hirschbiegel nousi kuuluisuuteen Hitlerin viimeisistä vaiheista kertovalla ohjaustyöllään Perikato (2004). Tuskin minkään elokuvan materiaalia on kierrätetty niin paljon nettilevityksessä kuin Perikatoa ”Hitler kuulee”-variaatioiden merkeissä.

Menestyksen jälkeen Hirschbiegel suuntasi englanninkielisille markkinoille, mutta monen kaltaisensa tavoin otti enempi takkiinsa esimerkiksi meilläkin nähdyllä tv-elokuvalla Dianasta (2013). Sen jälkeen on varmasti tuntunut hyvältä vaihtoehdolta palata Hitler-filmien pariin.

Georg Elserin (vetoava Christian Friedel) toteuttama murhayritys tapahtui marraskuussa 1939 Münchenissä. Monissa maissa Hirschbiegelin elokuvaa on levitetty nimellä ”13 minuuttia”: sen verran attentaatti kesti ennen kuin muun maailman harmiksi epäonnistui – kun Hitler ehti poistua paikalta.

Toimiko Elser yksin? Tätä katsojien melko varmasti tietämää seikkaa hänen natsikuulustelijansa selvittävät lopun elokuvaa samalla kun takaumissa kerrotaan hänen vaiheistaan pienen maalaiskylän kelloseppänä ja soittoniekkana.

Valitettavasti kokonaistarina natsismin noususta ja myös rakastettunsa puolesta kamppailevan Elserin vastarinnasta ei ole kovinkaan vivahteikas. Elokuva myös jättää harmittavia aukkoja. (110)

Elser, Teema & Fem ke klo 22.00

Dokumentissa nähdään korvaushoidossa käyviä selviytyjiä, joille pienet onnistumiset ovat suuria askelmia.  Kuva: Yle kuvapalvelu
Dokumentissa nähdään korvaushoidossa käyviä selviytyjiä, joille pienet onnistumiset ovat suuria askelmia. Kuva: Yle kuvapalvelu

Charlotte Lindroosin uudessa dokumentissa seurataan Miaa ja Jenniä. Kokevatko he  tehneensä oikean ratkaisun luovuttuaan lapsistaan?

IS TV-LEHTI: Kahden suomalaisen naisen tarinat avaavat sitä syvyyttä, johon päihderiippuvaisuus ja masennus uhkaavat pudottaa, vaikka vuosien jälkeen jo näyttäisi paremmalta. Molemmat, Mia ja Jenni, ovat joutuneet luopumaan lapsistaan, ja se on jättänyt syvän jäljen.

Charlotte Lindroosin uudessa dokumentissa lapset eivät ole estradilla, mutta heihin liittyy se, kuinka nousu synkästä kuilusta on kummankin naisen kohdalla tapahtunut. Toki katsotaan myös syihin, miksi kuiluun on kompastuttu: amfetamiini, heroiini, itsetuhoisuus, masennus, rikkonaiset perheet.

Esimerkiksi Mialla, joka kuvailee heroiinia suureksi rakkaudekseen, on muistoja, joissa hän tyttösenä meni kertomaan baariin äidille ja isäpuolelle itkevästä pikkusiskosta. Isäpuoli kantoi raivostuneena kotiin tukasta roikottaen.

Jenni taas masentui lapsensa syntymän jälkeen, eikä osaa pitää haluamallaan tavalla yhteyttä nyt jo murrosikäiseen tyttäreensä. Hän pelkää, mitä tälle on äidistä kerrottu. Koiraa hellivällä Jennillä on kuitenkin unelmia liittyen lapsiin, ja ne auttavat jaksamaan.

Dokumentissa nähdään korvaushoidossa käyviä selviytyjiä, joille pienet onnistumiset ovat suuria askelmia. Kun on kokenut huumepumpulin, on merkityksellisten tunteiden löytäminen perusasioista hankalaa ja erilaista mutta täysin pakollista.

Kokevatko Mia ja Jenni tehneensä oikean ratkaisun luovuttuaan lapsistaan? Hyvin valittu musiikki syventää toivon tunnelmaa mutta muistuttaa myös elämän arvaamattomuudesta.

Docstop: Piikki sydämessä, TV1 ti klo 20.00