Morgan Freemanin äänellä budjettiesityksenkin kuunteleminen olisi nautinnollista. Kuva: Kutonen
Morgan Freemanin äänellä budjettiesityksenkin kuunteleminen olisi nautinnollista. Kuva: Kutonen

Näyttelijä on suosittu kertojanääni myös elokuvissa ja tv-sarjoissa, eikä ihme.

IS TV-LEHTI: Joillakin näyttelijöillä sanotaan olevan jumalallinen ääni. Morgan Freeman kuuluu heihin: hänen matalaa, pehmeää ääntään on usein voinut kuulla paitsi elokuvissa myös monien ohjelmien juontajana ja kertojana.

Tuorein esimerkki on Discovery-kanavan tuottama tiedesarja Morgan Freeman ja kosmoksen arvoitukset, jonka juontajana hän esittää eri alojen tutkijoille elämää, maailmaa ja avaruutta käsitteleviä suuria kysymyksiä.

Kutosella sarjan esittäminen alkaa kuudennen kauden viidennestä jaksosta, jossa Freeman käy läpi avaruusolentoihin liittyviä teorioita. Villeimmän mukaan avaruusolennot ovat jo kauan sitten saapuneet Maahan ja elävät sisällämme.

Skeptikoiden ei tarvitse hätääntyä: alieneilla ei tarkoiteta tässä ohjelmassa perinteistä humanoidia, vaan laajassa mielessä mitä tahansa Maan ulkopuolella alkunsa saanutta elämänmuotoa.

Tutkijat pallottelevat, voisivatko avaruusolennot saapua planeetallemme sateen mukana – tai entä jos vieraan älyn olomuoto olisi sittenkin digitaalinen?

– Koko sarjan ideana on koota yhteen erilaisia teorioita ja ajatuksia, Freeman on tiivistänyt NPR-radiokanavan haastattelussa.

– Enimmäkseen esitämme sarjassa kysymyksiä. En usko sarjan antavan kovinkaan paljon vastauksia.

Ura alkoi lastenohjelmasta

Valkokankaalla – kuten televisiossa juuri esitetyissä tieteiselokuvassa Oblivion ja rikosjännärissä Gone Baby Gone – Freeman on usein esittänyt opettavaisia rooleja vanhana viisaana miehenä.

Harva kuitenkaan tietää hänen uransa alkaneen 1970-luvulla lasten opetusohjelmasta The Electric Company. Ala-asteikäisille lapsille tarkoitetussa ohjelmassa Freeman esitti sketsihahmoja, joiden tehtävänä oli iskostaa lapsille kieliopin ja lukemisen niksejä.

Myöhemmin Freeman kehitteli oman tuotantoyhtiönsä kautta muun muassa avaruustutkimukseen keskittyneen sarjan Our Space.

Opettavaisuus on läsnä sekä Kosmoksen arvoitukset -sarjassa että Freemanin tulevaisuudensuunnitelmissa.

– Haluan keskittyä ohjelmien tuottamiseen ja vaikuttaa siihen, millaiset aiheet pääsevät esille. Haluaisin tuoda esiin vaiettuja aihepiirejä, Freeman kertoi keväällä Varietyn haastattelussa.

Morgan Freeman ja kosmoksen arvoitukset, Kutonen, ke klo 21.00

Georg Elser yritti murhata Hitlerin vuonna 1939. Oliver Hirschbiegelin draama pohtii, toimiko Elser yksin.

IS TV-LEHTI: Oliver Hirschbiegelin ohjaama Elser (2015) on yksi lukemattomista Adolf Hitlerin murhayrityksistä kertovista elokuvista – ja yksi niistä lukuisista, joiden varsinaisista lopputuloksista jälkimaailmalla ei ole paljon epäselvyyttä.

Kenties sen vuoksi ohjaaja hoitaa elokuvassa attentaatin pois melkein alta aikayksikön – ja keskittyy sen jälkeen kertomaan tekijästä ja hänen taustoistaan.

Hirschbiegel nousi kuuluisuuteen Hitlerin viimeisistä vaiheista kertovalla ohjaustyöllään Perikato (2004). Tuskin minkään elokuvan materiaalia on kierrätetty niin paljon nettilevityksessä kuin Perikatoa ”Hitler kuulee”-variaatioiden merkeissä.

Menestyksen jälkeen Hirschbiegel suuntasi englanninkielisille markkinoille, mutta monen kaltaisensa tavoin otti enempi takkiinsa esimerkiksi meilläkin nähdyllä tv-elokuvalla Dianasta (2013). Sen jälkeen on varmasti tuntunut hyvältä vaihtoehdolta palata Hitler-filmien pariin.

Georg Elserin (vetoava Christian Friedel) toteuttama murhayritys tapahtui marraskuussa 1939 Münchenissä. Monissa maissa Hirschbiegelin elokuvaa on levitetty nimellä ”13 minuuttia”: sen verran attentaatti kesti ennen kuin muun maailman harmiksi epäonnistui – kun Hitler ehti poistua paikalta.

Toimiko Elser yksin? Tätä katsojien melko varmasti tietämää seikkaa hänen natsikuulustelijansa selvittävät lopun elokuvaa samalla kun takaumissa kerrotaan hänen vaiheistaan pienen maalaiskylän kelloseppänä ja soittoniekkana.

Valitettavasti kokonaistarina natsismin noususta ja myös rakastettunsa puolesta kamppailevan Elserin vastarinnasta ei ole kovinkaan vivahteikas. Elokuva myös jättää harmittavia aukkoja. (110)

Elser, Teema & Fem ke klo 22.00

Dokumentissa nähdään korvaushoidossa käyviä selviytyjiä, joille pienet onnistumiset ovat suuria askelmia.  Kuva: Yle kuvapalvelu
Dokumentissa nähdään korvaushoidossa käyviä selviytyjiä, joille pienet onnistumiset ovat suuria askelmia. Kuva: Yle kuvapalvelu

Charlotte Lindroosin uudessa dokumentissa seurataan Miaa ja Jenniä. Kokevatko he  tehneensä oikean ratkaisun luovuttuaan lapsistaan?

IS TV-LEHTI: Kahden suomalaisen naisen tarinat avaavat sitä syvyyttä, johon päihderiippuvaisuus ja masennus uhkaavat pudottaa, vaikka vuosien jälkeen jo näyttäisi paremmalta. Molemmat, Mia ja Jenni, ovat joutuneet luopumaan lapsistaan, ja se on jättänyt syvän jäljen.

Charlotte Lindroosin uudessa dokumentissa lapset eivät ole estradilla, mutta heihin liittyy se, kuinka nousu synkästä kuilusta on kummankin naisen kohdalla tapahtunut. Toki katsotaan myös syihin, miksi kuiluun on kompastuttu: amfetamiini, heroiini, itsetuhoisuus, masennus, rikkonaiset perheet.

Esimerkiksi Mialla, joka kuvailee heroiinia suureksi rakkaudekseen, on muistoja, joissa hän tyttösenä meni kertomaan baariin äidille ja isäpuolelle itkevästä pikkusiskosta. Isäpuoli kantoi raivostuneena kotiin tukasta roikottaen.

Jenni taas masentui lapsensa syntymän jälkeen, eikä osaa pitää haluamallaan tavalla yhteyttä nyt jo murrosikäiseen tyttäreensä. Hän pelkää, mitä tälle on äidistä kerrottu. Koiraa hellivällä Jennillä on kuitenkin unelmia liittyen lapsiin, ja ne auttavat jaksamaan.

Dokumentissa nähdään korvaushoidossa käyviä selviytyjiä, joille pienet onnistumiset ovat suuria askelmia. Kun on kokenut huumepumpulin, on merkityksellisten tunteiden löytäminen perusasioista hankalaa ja erilaista mutta täysin pakollista.

Kokevatko Mia ja Jenni tehneensä oikean ratkaisun luovuttuaan lapsistaan? Hyvin valittu musiikki syventää toivon tunnelmaa mutta muistuttaa myös elämän arvaamattomuudesta.

Docstop: Piikki sydämessä, TV1 ti klo 20.00