Tällä viikolla Vain elämäässä vietetään Robinin päivää. Kuva: Sanoma-arkisto / Ville Hartikainen
Tällä viikolla Vain elämäässä vietetään Robinin päivää. Kuva: Sanoma-arkisto / Ville Hartikainen

– Mä voin rehellisesti sanoa, että mä en ymmärrä yhden yön juttuja, Robin vakuuttaa seuraavassa Vain elämää -jaksossa.

Seuraavassa Vain elämää -jaksossa vietetään Robinin, 18, päivää. Popparilla on varsin hyväntuulinen ja puhtoinen imago, ja muut Vain elämää -tähdet päättävät tentata nuorta miestä.

– Ootsä koskaan vetänyt lärvejä, Olli Lindholm kysyy Robinilta.

– Ei, en oo! Oisko nyt se hetki? Robin nauraa.

”On vaikeempi löytää sitä, jota vois oikeesti rakastaa.”

Nikke Ankara haluaa tietää, onko Robinilla ollut ”paljon likkoja”.

– Ei, ei oo. Robin aloittaa, mutta ei saa sanotuksi vastaustaan loppuun.

– Oot yksiavioinen? Samu Haber huutaa väliin.

– Voi jumalauta. Älkää nyt kiusatko lasta... Tässä on huomannut, että on vaikeempi löytää sitä, jota vois oikeesti rakastaa. Mulle on tärkeetä, että saan olla läheisten ihmisten kanssa. En ole koskaan ollut sellainen, että nyt pitää päästä johonkin zoneen, että pystyy vähän juttelemaan, Robin selittää.

2977854
Katso videolta Vain elämää -artistien keskustelu. Video: Nelonen

Irina miettii, tuleeko muille artisteille suorituspaineita sängyssä, koska he ovat tunnettuja ja tähtiä lavalla.

– Mä voin rehellisesti sanoa, että mä en ymmärrä yhden yön juttuja, Robin vakuuttaa.

Robin ei ole juurikaan puhunut yksityisasioistaan – eikä hänen taustajoukkoihinsa kuuluva perhe ole ollut lainkaan julkisuudessa. Tosin viime viikolla Robin kertoi, että hänen isänsä aivokasvain oli rankka paikka nuorelle laulajalle. Lue juttu täältä.

Vain elämää Nelosella torstaisin ja perjantaisin kello 20.00.

Me Naiset ja Nelonen kuuluvat samaan Sanoma-konserniin.
 

Georg Elser yritti murhata Hitlerin vuonna 1939. Oliver Hirschbiegelin draama pohtii, toimiko Elser yksin.

IS TV-LEHTI: Oliver Hirschbiegelin ohjaama Elser (2015) on yksi lukemattomista Adolf Hitlerin murhayrityksistä kertovista elokuvista – ja yksi niistä lukuisista, joiden varsinaisista lopputuloksista jälkimaailmalla ei ole paljon epäselvyyttä.

Kenties sen vuoksi ohjaaja hoitaa elokuvassa attentaatin pois melkein alta aikayksikön – ja keskittyy sen jälkeen kertomaan tekijästä ja hänen taustoistaan.

Hirschbiegel nousi kuuluisuuteen Hitlerin viimeisistä vaiheista kertovalla ohjaustyöllään Perikato (2004). Tuskin minkään elokuvan materiaalia on kierrätetty niin paljon nettilevityksessä kuin Perikatoa ”Hitler kuulee”-variaatioiden merkeissä.

Menestyksen jälkeen Hirschbiegel suuntasi englanninkielisille markkinoille, mutta monen kaltaisensa tavoin otti enempi takkiinsa esimerkiksi meilläkin nähdyllä tv-elokuvalla Dianasta (2013). Sen jälkeen on varmasti tuntunut hyvältä vaihtoehdolta palata Hitler-filmien pariin.

Georg Elserin (vetoava Christian Friedel) toteuttama murhayritys tapahtui marraskuussa 1939 Münchenissä. Monissa maissa Hirschbiegelin elokuvaa on levitetty nimellä ”13 minuuttia”: sen verran attentaatti kesti ennen kuin muun maailman harmiksi epäonnistui – kun Hitler ehti poistua paikalta.

Toimiko Elser yksin? Tätä katsojien melko varmasti tietämää seikkaa hänen natsikuulustelijansa selvittävät lopun elokuvaa samalla kun takaumissa kerrotaan hänen vaiheistaan pienen maalaiskylän kelloseppänä ja soittoniekkana.

Valitettavasti kokonaistarina natsismin noususta ja myös rakastettunsa puolesta kamppailevan Elserin vastarinnasta ei ole kovinkaan vivahteikas. Elokuva myös jättää harmittavia aukkoja. (110)

Elser, Teema & Fem ke klo 22.00

Dokumentissa nähdään korvaushoidossa käyviä selviytyjiä, joille pienet onnistumiset ovat suuria askelmia.  Kuva: Yle kuvapalvelu
Dokumentissa nähdään korvaushoidossa käyviä selviytyjiä, joille pienet onnistumiset ovat suuria askelmia. Kuva: Yle kuvapalvelu

Charlotte Lindroosin uudessa dokumentissa seurataan Miaa ja Jenniä. Kokevatko he  tehneensä oikean ratkaisun luovuttuaan lapsistaan?

IS TV-LEHTI: Kahden suomalaisen naisen tarinat avaavat sitä syvyyttä, johon päihderiippuvaisuus ja masennus uhkaavat pudottaa, vaikka vuosien jälkeen jo näyttäisi paremmalta. Molemmat, Mia ja Jenni, ovat joutuneet luopumaan lapsistaan, ja se on jättänyt syvän jäljen.

Charlotte Lindroosin uudessa dokumentissa lapset eivät ole estradilla, mutta heihin liittyy se, kuinka nousu synkästä kuilusta on kummankin naisen kohdalla tapahtunut. Toki katsotaan myös syihin, miksi kuiluun on kompastuttu: amfetamiini, heroiini, itsetuhoisuus, masennus, rikkonaiset perheet.

Esimerkiksi Mialla, joka kuvailee heroiinia suureksi rakkaudekseen, on muistoja, joissa hän tyttösenä meni kertomaan baariin äidille ja isäpuolelle itkevästä pikkusiskosta. Isäpuoli kantoi raivostuneena kotiin tukasta roikottaen.

Jenni taas masentui lapsensa syntymän jälkeen, eikä osaa pitää haluamallaan tavalla yhteyttä nyt jo murrosikäiseen tyttäreensä. Hän pelkää, mitä tälle on äidistä kerrottu. Koiraa hellivällä Jennillä on kuitenkin unelmia liittyen lapsiin, ja ne auttavat jaksamaan.

Dokumentissa nähdään korvaushoidossa käyviä selviytyjiä, joille pienet onnistumiset ovat suuria askelmia. Kun on kokenut huumepumpulin, on merkityksellisten tunteiden löytäminen perusasioista hankalaa ja erilaista mutta täysin pakollista.

Kokevatko Mia ja Jenni tehneensä oikean ratkaisun luovuttuaan lapsistaan? Hyvin valittu musiikki syventää toivon tunnelmaa mutta muistuttaa myös elämän arvaamattomuudesta.

Docstop: Piikki sydämessä, TV1 ti klo 20.00