Piritta Hagman juontaa Toisenlaiset äidit. Kuva: Liv
Piritta Hagman juontaa Toisenlaiset äidit. Kuva: Liv

Realityn nimi, kanava ja juontaja vaihtuvat, mutta kiinnostavaa on silti!

AVA-kanavalta tuttu kotimainen realitysarja Erilaiset äidit vaihtaa esityskanavaa ja nimeä, mutta jatkaa muuten samoilla linjoilla kuin ennenkin. Yhtä edelleen sarjan jokaisessa jaksossa tavataan yksi äiti tai perhe, jonka raskautta, synnytystä ja äitiyden ensiaskeleita seurataan.

Toisenlaiset äidit -nimellä palaavan sarjan ensimmäisessä jaksossa tavataan Susanna ja Tomi, mäntsäläläinen nuoripari, joka odottaa toista yhteistä lastaan. Pariskunta on tavannut lastenkodissa, ja molemmat ovat kotoisin rikkinäisistä kodeista. Heillä onkin kova tarve tarjota lapsilleen, pienelle Joelille ja jakson aikana syntyvälle tyttövauvalle, ehjä lapsuus, jossa molemmat vanhemmat ovat läsnä. Jaksoon tulee surullisia sävyjä, kun jo Susannan raskauden aikana käy selväksi, että nuorten toive ei taida toteutua.

Sarjassa vietetään nyt entistä enemmän aikaa perheiden kanssa senkin jälkeen, kun uusi jäsen on syntynyt. Se antaa jaksoille enemmän perspektiiviä.

Uutena juontajana nähdään Piritta Hagman, joka pärjää sen verran hyvin, että lisää tv-työtä lienee luvassa.

Toisenlaiset äidit, Liv ke klo 21.00

Puolalainen elokuvaohjaaja Krzysztof Kieslowski menehtyi vain 54-vuotiaana. Yle Teeman Kieslowski-kesän aloittavat Veronikan kaksoiselämä ja Sattuman kauppaa.

IS TV-LEHTI: Puolalainen elokuvaohjaaja Krzysztof Kieslowski tavoitti jotakin erityistä elokuvissaan. Kolme väriä -trilogia onnistui 1990-luvun alkupuolella valtaamaan miljoonien katsojien tunteet. Kieslowski teki taide-elokuvasta hetkeksi valtavirtaa. Nyt Teemalla ja Yle Areenassa käynnistetään Kieslowski-kesä.

Vuonna 1941 syntynyt puolalaisohjaaja menehtyi vain 54-vuotiaana. Kolme väriä: Sininen (1993) on tunnetuin ja suosituin hänen repertuaaristaan. Elokuva kertoo surusta ja kuolemasta, ja sen linkittymistä ohjaajan kuoleman tragediaan on vaikea välttää. Kieslowski kuoli leikkauspöydälle sydänkohtauksen jälkeen maaliskuussa 1996, kaksi vuotta Kolme väriä: Punainen -elokuvan jälkeen. Elämän ja kuoleman käänteet tapahtuvat silmänräpäyksessä.

Kieslowskin ura sai alkusysäyksensä Łódzin elokuvakoulusta. Samassa koulussa oli opiskellut myös Roman Polanski. Kieslowski aloitti dokumenteista mutta siirtyi fiktioon, koska inhimillisen todellisuuden vajavaisuudet viehättivät häntä. Kansainvälisempi läpimurto oli televisiosarja Kymmenen käskyä (Dekalog, 1989), joka käsittelee kymmenen osan verran ihmiskunnan suuria moraalikysymyksiä. Kahdesta osasta on laajennettu elokuvat Lyhyt elokuva tappamisesta (1988) ja Lyhyt elokuva rakkaudesta (1988).

Irène Jacobin tähdittämä Veronikan kaksoiselämä (1991) aloitti kansainvälisen työjakson. 

Varsinainen läpimurto oli tietenkin ”trikolorisarja” Kolme väriä (1993–94). Sininen (1993), Valkoinen (1994) ja Punainen (1994) kuvaavat Ranskan lipun värejä ja symboloivat Ranskan vallankumouksen arvoja vapautta, veljeyttä ja tasa-arvoa. Elokuvat voi katsoa yksittäinkin, mutta niissä on sisäkkäisiä juonia, ja langat yhdistetään viimeisessä, Punaisessa.

Punainen toi parhaan ohjaajan Oscar-ehdokkuuden vuonna 1995, Sininen sai Kultainen Leijona -palkinnon Venetsian elokuvajuhlilla 1993 ja Valkoisesta pokattiin parhaan ohjaajan palkinto Berliinin elokuvajuhlilla vuonna 1994. Juliette Binoche, Julie Delpy ja Irène Jacob nousivat trilogiasta suuren yleisön tietoisuuteen.

”Tunteet tuovat ihmiset yhteen, ja sana 'rakkaus' merkitsee kaikille samaa. ”

Värien jälkeen Kieslowski yllätti: hän päätti lopettaa elokuvanteon. Parin vuoden kuluttua kuultiin silti uudesta käsikirjoituksesta. Kuolema kuitenkin korjasi satonsa ennen dantelaista taivas-kiirastuli-helvetti-sarjaa, jonka veivät osittain loppuun Tom Tykwer (Taivas, 2002), Danis Tanovic (Helvetti, 2005) ja Stanislaw Mucha (Toivo, 2007).

Suomeen Kieslowskilla oli läheinen suhde. Hän opetti Taideteollisessa korkeakoulussa ohjaajaopiskelijoita ja teki yhteistyötä ystävänsä, Puola-aiheisiin keskittyneen dokumentaristin Jarmo Jääskeläisen kanssa. Kieslowski muistetaan yhtenä suurimpana inspiraationa muille ammattilaisille.

Tunnepitoisia elokuviaan ohjaaja perusteli muun muassa näin.

– Tunteet tuovat ihmiset yhteen, ja sana ”rakkaus” merkitsee kaikille samaa. Tai ”pelko”, tai ”kärsimys”. Pelkäämme kaikki samoin samoja asioita. Ja rakastamme samoin. Siksi haluan kertoa juuri näistä tunteista, koska melkein kaikkien muiden asioiden kohdalla eroja on.

 Veronikan kaksoiselämä, Teema & Fem klo 21.00

 Sattuman kauppaa, Teema & Fem klo 22.35

Terhi Kokkonen esitti Mira Luodin päivänä Pinnan alla -kappaleen yhdessä siskonsa kanssa.

Tällä viikolla Vain elämää -ohjelmassa vietetään PMMP-yhtyeestä tutun Mira Luodin päivää. Torstain jaksossa Danny esitti todella vahvan tulkintansa PMMP:n Lautturi-kappaleesta. Mutta vahva oli myös Terhi Kokkosen veto. Hän esitti perjantaina tulkintansa Miran soolouralla tekemästä biisistä Pinnan alla.

Terhi esitti Miran kappaleen yllättäen yhdessä siskonsa Pauliina Kokkosen kanssa.

Katso esitys kokonaisuudessaan tästä:

Ennen Terhin esitystä Mira kertoi, että Pinnan alla -kappaleen tekohetkellä hänen elämänsä oli taitekohdassa. Samaan aikaan, kun Mira teki ensimmäistä sooloalbumiaan, hänen veljensä sairastui vakavasti ja menehtyi.

– En ollut hänen luonaan kun hän kuoli ja se harmittaa ihan kauheesti, Mira kertoi itkien.

Terhin ja Pauliinan esiintymisen jälkeen Mira halasi kumpaakin naista pitkään. 

– Se oli nyt vähän tuollainen iloinen, Terhi totesi Miralle.

Lähtö tuli yllättäen

Terhi Kokkosta ei nähty Miran päivän aikana missään muussa aktiviteetissa kuin lounaalla ja päivällisellä. Terhin tulkinta Miran kappaleesta jäi hänen viimeisekseen Vain elämää -ohjelmassa. Esiintymisensä jälkeen Terhiä ei nähty lainkaan.

Vaikka Terhin kuvauksista poistumisesta on uutisoitu runsaasti ja sitä on puitu jo pitkin kevättä, ohjelmassa se sivuutettiin melkolailla kokonaan. Terhi katoaa illallispöydästä kuin tuhka tuuleen.

Muut artistit kommentoivat jakson lopussa Terhin lähtöään kierrellen, mainitsematta häntä suoraan nimeltä.

– Tämä päivä antoi minulle taas enemmän ymmärrystä siitä, että se ei kulje minkään käsikirjoituksen mukaan. Se on aina käänteitä täynnä ja se pitää ottaa vastaan sellaisena, mitä tapahtuu, Mira totesi.

Katso videolta, kuinka Aki Tykki, Mira Luoti, Sani ja Arttu Wiskari kokivat Terhin lähdön kuvauksista: