Suosikkisarja Vain elämää alkaa kaikkien aikojen odotetuimmalla jaksolla.

On kai jo kaikille etukäteen selvää, että Vain elämää -sarjan kolmas kausi on varsinainen jackpot. Kaikki mukana olevat artistit – Samuli Edelmann, Elastinen, Paula Koivuniemi, Vesa-Matti Loiri, Jenni Vartiainen, Paula Vesala ja Toni Wirtanen – ovat sitä luokkaa, että jokainen heistä olisi ollut koska tahansa oman kautensa ehdoton kingi tai queeni. Tänä vuonna kuusi suurta jää kuitenkin yhden valtavan varjoon. Nyt on Vesa-Matti Loirin kausi. Hän on myös suurin syy siihen, että näin hieno artistikattaus on saatu aikaiseksi.

Kaiken tämän jälkeen ei ole ihme, että sarja alkaa Veskun jaksolla. Kauden avaus on myös kahden tunnin mittainen erikoisjakso.

Varmaan voi sanoa, että jos aiot elämässäsi katsoa vain yhden jakson Vain elämää, tämä kolmoskauden avaus on oikein hyvä valinta. Tosin samaan hengenvetoon voi todeta myös, että odotukset juuri tämän jakson suhteen olivat niin jumalattoman korkealla, että ne pystyi vain täyttämään, ei ylittämään.

Veskun biiseistä kuullaan ainakin kolme sellaista versiota (Elastisen, Samuli Edelmannin ja Paula Vesalan), jotka varmasti saavat tulevaisuudessa runsaasti radiosoittoa. Onneksi mukana on myös pari erikoista repäisyä, joita valittaessa ainakaan euronkuvat eivät ole vilkkuneet silmissä.

Porukan hauskimmaksi ilmoittautuu Toni Wirtanen ja herkimmän tittelin jakavat Elastinen ja Paula Koivuniemi. Kyyneleitä nähdään tietysti heti, mutta onneksi niistä ei tällä kaudella tehdä numeroa eikä niitä selitellä tai hävetä. Itku ja nauruhan ovat vain elämää.

Vain pari kysymystä jää: ketä sarjassa voi olla mukana ensi vuonna ja miten ihmeessä he yltävät tähän samaan?

Vain elämää, Nelonen klo 20.00

Lue myös:

Varo juonipaljastuksia! Nämä biisit kuullaan ensimmäisessä Vain elämää -jaksossa

Lue Me Naisten kaikki Vain elämää -jutut täältä.

Louis Theroux pureutuu illan dokumentissa anoreksiaan, eikä hän takerru helpoimpiin selityksiin.

IS TV-LEHTI: Louis Theroux on palannut Amerikka-dokumenttiensa jälkeen Britanniaan. Hän tutustui kahden lontoolaisen hoitoyksikön potilaisiin, joilla on anoreksia nervosa: patologinen syömisen ja lihomisen pelko.

Potilaita kuunnellessa ei jää epäselväksi, kuinka vakavasta sairaudesta on kyse. Pahimmillaan he ovat nälkiinnyttäneet itsensä niin, että normaali liikuntakyky on mennyt, kuulo ja näkö heikentyneet ja sydän pettämässä – ja silti he saattavat itse kieltää sairautensa. Fyysiset ja psyykkiset oireet tekevät hoitokokonaisuudesta vaativan, eikä vaikeimpien tapausten kohdalla ole toivoakaan täydellisestä parantumisesta. Potilaita joudutaan valvomaan WC-käynneistä lähtien. Heitä pidetään jopa väkisin hengissä.

Theroux’n uteliaan empaattisessa metodissa on ongelmansa, mutta tulos on ravisteleva.

Theroux ei takerru helpoimpiin selityksiin, kuten muodin ja median vääristyneisiin kauneusihanteisiin. Pitkäaikaispotilas Jess sanoo, ettei kyse ole kauneudesta, vaan monimutkaisista psykologisista ongelmista, jotka tulevat pintaan itseruoskintana. Kertomuksissa toistuu hyytävä arvottomuuden kokemus. Anoreksialle ei ole löydetty yleispätevää tieteellistä selitystä, ja neuvottomuus tekee läheistenkin osasta raskaan.

Suomessa tuskin voisi tehdä dokumenttia, jossa yksittäisten mielenterveyspotilaiden asioita ruoditaan näin avoimesti hoitohenkilökuntaa myöten. Theroux’n uteliaan empaattisessa metodissa on ongelmansa, mutta tulos on ravisteleva.

Theroux ja anoreksia, TV2 klo 22.05

Synkästä Savuava ase -rikossarjasta on vedetty yhtäläisyysmerkkejä jopa hittisarja Sopranosiin.

IS TV-LEHTI: Sam (Jacob Ifan) ja Gina (Catrin Stewart) ovat sisarukset, jotka jakavat yhteisen lapsuuden trauman. He työstävät tapahtunutta kumpikin tavallaan: Gina on kunnianhimoinen ja oikeudenmukainen poliisi, Sam yksinäinen hylkiö, jonka elämä kokee muutoksen. Satama-altaasta löytynyt ruumis sysää sisarukset matkalle kohti menneisyyttä, tulevaisuutta ja totuutta.

Roger Williamsin luomassa Savuava ase -sarjassa puhutaan sekä englantia että walesia eli kymriä. Williamsin mukaan kaksikielisyys soljui mukaan luontevasti siitä huolimatta, ettei tapahtumapaikka Port Talbotissa ole kymrin kielen puhujia kovinkaan paljon. Williams itse on kaksikielinen ja tahtoi tuoda mukaan kielinäkökulman.

Sam ja Gina ovat walesia puhuvasta perheestä, joka elää hallitsevan englannin siivilöimässä yhteiskunnassa. Sisaruksilla on sekä lapsuustrauma että kielitrauma. Williams on kertonut nauttineensa kielivalinnoilla leikittelystä sekä siitä, että sarjan myötä kymri sai valokeilan.

Kieliteemalle on antanut tietä muun muassa nordic noir -genren suosio maailmalla. Menestyssarjankaan kielen ei tarvitse olla englanti. Walesin kieli tuo myös mukaan juonellista syvyyttä dialogin eläessä monimuotoisena.

Kaupunki on itsekin yksi sarjan hahmoista. Ridley Scott otti Port Talbotista vaikutteita Blade Runneriin.

Port Talbot on kiinnostava pikkukaupunki. Karu teollisuusmaisema yhdistyy kauniisiin rantoihin ja kukkulaiseen luontoon, ja mikä jännittävintä, Port Talbotissa ovat syntyneet näyttelijät Richard Burton ja Anthony Hopkins.

Kaupunki on itsekin yksi sarjan hahmoista. Ridley Scott otti Port Talbotista vaikutteita Blade Runneriin: metallia, savua, tulta ja terästä, kuten seutulaiset itse kuvailevat. Nordic noir tulee mieleen myös tästä: paikka kantaa merkityksiä ja henkii historiaa ja tunnelmaa.

Kuusivuotias Sam näkee isänsä ampumisen. Murha ei koskaan selviä.

Sarjasta on vedetty yhtäläisyysmerkkejä myös hittisarja Sopranosiin. James Gandolfinilla ja Aida Turturrolla oli heilläkin kompleksinen sisar-veli-suhde. Lisäksi yhtye Alabama 3 on tehnyt musiikkia sekä Sopranosiin että tähän sarjaan, ja laulaja jopa esiintyy Savuavassa aseessa.

Aloitusjaksossa lähdetään kaukaa muistosta, joka muuttuu ihanasta perhehetkestä kammottavaksi kohtalon oikuksi. Kuusivuotias Sam näkee isänsä ampumisen. Murha ei koskaan selviä. Kun aikuinen, elämänsä suunnan hukannut Sam saa käsiinsä aseen, löytyy traumaan uusi lähestymistapa.

Sarja porautuu ihmismielen psykologiaan ja siihen, kuinka hunningolle joutunut, kiusattu psyyke käyttäytyy tuliaseen läheisyydessä.

Savuava ase, la TV1 klo 22.00