Mustien leskien toinen kausi alkaa maanantaina 14.3. Kuva: Jonna Öhrnberg
Mustien leskien toinen kausi alkaa maanantaina 14.3. Kuva: Jonna Öhrnberg

Näyttelijä Wanda Dubiel näytteli itse Mustien leskien räjähdyskohtauksessa: – Voin ylpeillä tästedes aina sillä, että tein oman stunttini, Wanda sanoo.

Suosikkisarja Mustien leskien odotettu toinen kausi käynnistyy noin viikon päästä vauhdikkaasti: jo avausjaksossa räjähtää.

Pommin kohteena ovat Wanda Dubielin, Pihla Viitalan ja Malla Malmivaaran esittämät lesket, jotka ensimmäisellä kaudella päästivät itse päiviltä aviomiehensä. Naiset kuvittelivat selvinneensä murhasta jäämättä kiinni, mutta nyt vaikuttaa siltä, että joku tietää tapauksesta ja janoaa kostoa. 

– Pulassa ollaan edelleen ja ilman ruumiita ei selvitä, Johanna Koskista esittävä Wanda Dubiel paljastaa tulevasta kaudesta.

– Sarja alkaa stuntilla, jota olen ollut itse tekemässä. Voin ylpeillä sillä tästedes aina, Wanda vitsailee räjähdyskohtauksesta.

Mustien leskien ystävyyden kannalta uuden kauden lähtötilanne ei ole helppo. Päättyihän ensimmäinen kausi kohtaukseen, jossa Kirsi (Malla Malmivaara) kertoi Jukalle (Ville Tiihonen) puhelimessa, että aviomiesten murhien takana ovat Johanna (Wanda Dubiel) ja Veera (Pihla Viitala). Kolmen naisen luottamus on kovalla koetuksella.

Herkullinen rooli

Mustien leskien toinen tuotantokausi kuvattiin vauhdilla viime kesänä.

– Sarjan kuvaaminen oli addiktoivaa. Viihdyn niin hyvin kuvauksissa, että poden ikävää monta kuukautta sen jälkeen, kun ne päättyvät, Wanda kertoo.

Wandan näyttelemä Johanna Koskinen on naiskolmikon johtajahahmo ja kovis, mutta juuri siksi häntä on Wandan mukaan ollut herkullista esittää.  

– Koskisen tylyyden määrä on vakio hyvässä ja pahassa. Mutta toisella kaudella Koskinen joutuu ihan uudella, inhimillisellä tavalla pulaan, eikä hän voi vaan mennä porskuttaa eteenpäin, Wanda kuvaillee henkilöhahmoaan.

Mustat lesket -tähti elää sinkkuna ja asuu kahden koiransa kanssa Vantaalla.

– En ole vakiintunut enkä pidä asiaa kiireellisenä. Jos oikea mies tulee vastaan, en pane pahakseni, mutta aktiivisesti en kumppania etsi, Wanda kertoo.

Georg Elser yritti murhata Hitlerin vuonna 1939. Oliver Hirschbiegelin draama pohtii, toimiko Elser yksin.

IS TV-LEHTI: Oliver Hirschbiegelin ohjaama Elser (2015) on yksi lukemattomista Adolf Hitlerin murhayrityksistä kertovista elokuvista – ja yksi niistä lukuisista, joiden varsinaisista lopputuloksista jälkimaailmalla ei ole paljon epäselvyyttä.

Kenties sen vuoksi ohjaaja hoitaa elokuvassa attentaatin pois melkein alta aikayksikön – ja keskittyy sen jälkeen kertomaan tekijästä ja hänen taustoistaan.

Hirschbiegel nousi kuuluisuuteen Hitlerin viimeisistä vaiheista kertovalla ohjaustyöllään Perikato (2004). Tuskin minkään elokuvan materiaalia on kierrätetty niin paljon nettilevityksessä kuin Perikatoa ”Hitler kuulee”-variaatioiden merkeissä.

Menestyksen jälkeen Hirschbiegel suuntasi englanninkielisille markkinoille, mutta monen kaltaisensa tavoin otti enempi takkiinsa esimerkiksi meilläkin nähdyllä tv-elokuvalla Dianasta (2013). Sen jälkeen on varmasti tuntunut hyvältä vaihtoehdolta palata Hitler-filmien pariin.

Georg Elserin (vetoava Christian Friedel) toteuttama murhayritys tapahtui marraskuussa 1939 Münchenissä. Monissa maissa Hirschbiegelin elokuvaa on levitetty nimellä ”13 minuuttia”: sen verran attentaatti kesti ennen kuin muun maailman harmiksi epäonnistui – kun Hitler ehti poistua paikalta.

Toimiko Elser yksin? Tätä katsojien melko varmasti tietämää seikkaa hänen natsikuulustelijansa selvittävät lopun elokuvaa samalla kun takaumissa kerrotaan hänen vaiheistaan pienen maalaiskylän kelloseppänä ja soittoniekkana.

Valitettavasti kokonaistarina natsismin noususta ja myös rakastettunsa puolesta kamppailevan Elserin vastarinnasta ei ole kovinkaan vivahteikas. Elokuva myös jättää harmittavia aukkoja. (110)

Elser, Teema & Fem ke klo 22.00

Dokumentissa nähdään korvaushoidossa käyviä selviytyjiä, joille pienet onnistumiset ovat suuria askelmia.  Kuva: Yle kuvapalvelu
Dokumentissa nähdään korvaushoidossa käyviä selviytyjiä, joille pienet onnistumiset ovat suuria askelmia. Kuva: Yle kuvapalvelu

Charlotte Lindroosin uudessa dokumentissa seurataan Miaa ja Jenniä. Kokevatko he  tehneensä oikean ratkaisun luovuttuaan lapsistaan?

IS TV-LEHTI: Kahden suomalaisen naisen tarinat avaavat sitä syvyyttä, johon päihderiippuvaisuus ja masennus uhkaavat pudottaa, vaikka vuosien jälkeen jo näyttäisi paremmalta. Molemmat, Mia ja Jenni, ovat joutuneet luopumaan lapsistaan, ja se on jättänyt syvän jäljen.

Charlotte Lindroosin uudessa dokumentissa lapset eivät ole estradilla, mutta heihin liittyy se, kuinka nousu synkästä kuilusta on kummankin naisen kohdalla tapahtunut. Toki katsotaan myös syihin, miksi kuiluun on kompastuttu: amfetamiini, heroiini, itsetuhoisuus, masennus, rikkonaiset perheet.

Esimerkiksi Mialla, joka kuvailee heroiinia suureksi rakkaudekseen, on muistoja, joissa hän tyttösenä meni kertomaan baariin äidille ja isäpuolelle itkevästä pikkusiskosta. Isäpuoli kantoi raivostuneena kotiin tukasta roikottaen.

Jenni taas masentui lapsensa syntymän jälkeen, eikä osaa pitää haluamallaan tavalla yhteyttä nyt jo murrosikäiseen tyttäreensä. Hän pelkää, mitä tälle on äidistä kerrottu. Koiraa hellivällä Jennillä on kuitenkin unelmia liittyen lapsiin, ja ne auttavat jaksamaan.

Dokumentissa nähdään korvaushoidossa käyviä selviytyjiä, joille pienet onnistumiset ovat suuria askelmia. Kun on kokenut huumepumpulin, on merkityksellisten tunteiden löytäminen perusasioista hankalaa ja erilaista mutta täysin pakollista.

Kokevatko Mia ja Jenni tehneensä oikean ratkaisun luovuttuaan lapsistaan? Hyvin valittu musiikki syventää toivon tunnelmaa mutta muistuttaa myös elämän arvaamattomuudesta.

Docstop: Piikki sydämessä, TV1 ti klo 20.00