Kolmannen kauden pareista (ylärivi) kaksi on vielä yhdessä. Toisen kauden pareista (kesk.) yksi pari on vielä yhdessä. Myös ensimmäisen kauden pareista (alarivi) yksi pari on vielä yhdessä. Kuvat: MTV / Ava
Kolmannen kauden pareista (ylärivi) kaksi on vielä yhdessä. Toisen kauden pareista (kesk.) yksi pari on vielä yhdessä. Myös ensimmäisen kauden pareista (alarivi) yksi pari on vielä yhdessä. Kuvat: MTV / Ava

Muutamat Ensitreffit alttarilla -sarjasta tutut parit katosivat julkisuudesta kokonaan ohjelman jälkeen. Mutta monelle kävi kuvausten jälkeen paremmin kuin hyvin.

Ensitreffit alttarilla -ohjelma jatkuu taas! Asiantuntijat ovat valinneet jo neljännen kerran kumppanit kolmelle naiselle ja kolmelle miehelle. Katso täältä, keiden suhteen kehittymistä tällä kaudella seurataan. Tähän mennessä täysin tuntemattoman kanssa on mennyt naimisiin jo yhdeksän paria. Heistä yllättävän moni on yhä yhdessä – ja on niitä Ensitreffit alttarilla -vauvojakin muutama syntynyt. Muistatko vielä nämä parit?

Tiina ja Samuel (3. kausi)

Tiina ja Samuel.
Tiina ja Samuel.

Tiinan ja Samuelin välillä oli kemiaa heti alttarilta lähtien. He avasivat jopa yhteisen pankkitilin muutaman päivän tutustumisen jälkeen. Heti alusta alkaen kävi myös selväksi, ettei kaksikon suhde jää tahdosta kiinni. Jonkun verran Tiinalla ja Samuelilla oli silti vääntöä esimerkiksi asuinpaikasta; Helsingin keskustaan kiintynyt Samuel kun ei nähnyt itseään asumassa Vantaan Tikkurilassa.

Pari on yhä yhdessä, ja heillä tuntuu menevän mukavasti. Kaksikko uusi vihkivalansa tänä keväänä ja järjesti läheisilleen uudet hääjuhlat.

Kuulumisiaan he päivittävät yhteisellä Instagram-tilillä svannikset.

 

Heidi ja Mikko (3. kausi)

Heidi ja Mikko.
Heidi ja Mikko.

Heidin ja Mikon suhde oli aluksi yhtä pussailua – ja suhde vaikutti jopa liian hyvältä ollakseen totta. Kolmannen kauden loppuvaiheessa pari vaikutti varsin ahdistuneelta, ja lopulta he päättivät erota

Julkisuudessa kaksikko ei ole ohjelman jälkeen ollut. Eron jälkeen Mikko kuitenkin kertoi MTV.fi:lle, etteivät hän ja Heidi ole olleet tekemisissä. 

Milla ja Kimmo (3. kausi)

Milla ja Kimmo.
Milla ja Kimmo.

Millan ja Kimmon suhteesta katsoja ei ohjelman aikana ottanut aina selvää. He ovat itse kuitenkin kertoneet, että ajattelivat molemmat alusta asti, että suhde jatkuu. Tänä keväänä kaksikko kertoi MTV.fi:lle, että ihastus muuttui rakkaudeksi pikku hiljaa kuvausten jälkeen.

Sari ja Antti (2. kausi)

Antti ja Sari.
Antti ja Sari.

Sari ja Antti ovat toisen kauden pareista ainoita, jotka ovat yhä yhdessä. Esikoisensa pariskunta sai maaliskuussa 2016. Viime vuoden kesällä Sari ja Antti kertoivat arjestaan ja vanhemmuudesta Me Naisten haastattelussa. Lue juttu täältä.

Antti ja Sari esikoisensa kanssa kesällä 2016. Kuva: Liisa Valonen
Antti ja Sari esikoisensa kanssa kesällä 2016. Kuva: Liisa Valonen

 

Tanja ja Roni (2. kausi)

Tanja Roni.
Tanja Roni.

Tanjalla ja Ronilla oli vaikeuksia alusta asti. Pari päätti lopulta hakea avioeroa Ronin toiveesta. Julkisuudessa kaksikko ei ole ollut ohjelman jälkeen – tosin Roni on Instagramin perusteella ystävystynyt Ensitreffit-Ollin kanssa.

Mari ja Jouni (2. kausi)

Jouni ja Mari.
Jouni ja Mari.

Mari ja Jouni toivoivat molemmat hartaasti, että suhteesta tulisi jotain. Näin ei kuitenkaan käynyt. Marin mielestä suhde jäi lopulta turhan etäiseksi, eikä lempi leiskunut silloin, kun kamerat eivät olleet kuvaamassa paria. Julkisuudessa Mari ja Jouni eivät ole olleet ohjelman jälkeen.

Viola ja Esa (1. kausi)

Viola ja Esa.
Viola ja Esa.

Violan ja Esan suhde näytti ohjelmassa alusta asti tasapainoiselta. Pari on yhä yhdessä, ja esikoisensa he saivat kesäkuussa 2016. Viola on kertonut silloin tällöin kuulumisiaan Instagram-tilillään sekä blogissaan.

 

Yritin ottaa eteerisen yhteiskuvan kera lapsen... 😂 #momlife #portrait #momstopit

Henkilön VIOLA NYGREN (@pihapolkuapitkin) jakama julkaisu

Viola ja lapsi heinäkuussa 2017.
Esa ja Viola esikoisensa kanssa syksyllä 2016.

Miia ja Olli (1. kausi) 

Olli ja Miia.
Olli ja Miia.

Miian ja Ollin suhde oli ohjelmassa melkoista vuoristorataa. Miian käyttämä ”löysä hirsi” -termi jäi elämään sarjasta. Vaikeuksista huolimatta pari päätyi lopulta jatkamaan yhdessä, ja vielä vuosi ohjelman jälkeen heillä tuntui menevän hyvin. Tuolloin kaksikko antoi yhteishaastattelun Me Naisille. Lue juttu: Ensitreffit alttarilla -Miia: ”En ole ennen kokenut näin suurta lempeää ja tervettä parisuhdetta”

Miia on nykyään avoliitossa miehen kanssa, jota hän on kutsunut Instagram-tilillään ja blogissaan ”ruusumieheksi”. Hiljattain Miia kertoi blogissaan, että pari vuokrasi unelma-asunnon.

Pia ja Jussi (1. kausi)

Pialle ja Jussille riitti viisi viikkoa yhteisasumista, ja he päätyivät eroon jo ohjelman lopuksi. Ohjelman jälkeen Pia on on ollut aktiivinen Instagramissa ja blogissaan. Loppuvuodesta 2015 Pia kertoi muuttaneensa avoliittoon. Hän kehui miehen ”keittotaitojen olevan kympin luokkaa”.

Ensitreffit alttarilla, neljäs kausi alkaa Avalla ti 5.9. klo 21.00

Näyttelijä Colman Domingo esittää Fear the Walking Dead -sarjassa Victor Strandia, joka liittyi zombijahtiin sarjan toisella kaudella.

IS TV-LEHTI: Apokalyptinen Fear the Walking Dead -kauhusarja oli jotakin aivan uutta 48-vuotiaalle Colman Domingolle, joka on henkeen ja vereen teatterinäyttelijä.

–Sanon aina kyllä uusille asioille. Käsivarteeni on tatuoitu sana yes, mies kertoo Monte Carlon tv-festivaaleilla.

Domingo esittelee käsivarttaan, jossa näkyy kyseinen tatuointi.

Domingon laajassa ansioluettelossa lukee lisäksi nimikkeet Broadway-tähti, käsikirjoittaja ja ohjaaja. Hän ohjasi myös yhden Fear the Walking Dead -sarjan jakson sen neljännellä kaudella. Meneillään on sarjan neljäs kausi, joten Domingolla on jo kokemusta zombien lahtaamisesta. Mikä on paras tapa tappaa zombi?

– Tärkeintä on tähdätä päähän. Voi käyttää mitä tahansa kättä pidempää, jota on saatavilla, Domingo naurahtaa.

– Hahmoni tärkeimmät aseet ovat kieli ja äly. ”Zombisarja” voi olla myös huono leima sarjallemme, sillä jos raaputtaa pintaa syvemmälle, kyseessä on sarja perheestä ja inhimillisyydestä, Domingo pohtii.

Neljännellä kaudella zombeja vastaan taisteleva porukka saa käyttöönsä myös aseita. Domingo joutui ensimmäistä kertaa harjoittelemaan aseiden käyttöä.

”Haluaisin myös ihmisten tietävän, että kaikki amerikkalaiset eivät ole asehulluja.”

Se oli hänelle vaikeaa.

– Meillä on Amerikassa omat, jakautuneet mielipiteemme aseista, hän sanoo.

Domingo kertoo ajattelevansa, että esimerkiksi maaseudulla ihmisten täytyy saada omistaa aseita puolustaakseen maitaan. Mutta mitkään automaattiaseet yksityishenkilöillä eivät käy järkeen.

– Jokainen järkevä ihminen – jokainen järkevä aseenomistaja myös – sanoisi, että kenelläkään ei voi olla oikeaa tarvetta sellaiselle aseelle. Haluaisin myös ihmisten tietävän, että kaikki amerikkalaiset eivät ole asehulluja.

Hän uskoo, että ihmisellä on oikeus puolustaa itseään.

”Luulin tulevani puhumaan tänne zombeista, mutta tämähän kääntyikin vakavaksi!”

– Mutta haluaisin ihmisten käyttävän tervettä järkeä! Domingo selittää kiihkeästi.

– Amerikka on perustunut toisen pelolle. Maamme on joutunut taistelemaan eroon orjuudesta, taistelemaan maahanmuuttajien, naisten ja homojen oikeuksien puolesta. Taistelu kaikesta mahdollisesta on hyvin syvällä kansakunnassamme. Lopulta taistelemme siitä, että osaisimme kunnioittaa ja rakastaa toisiamme, Domingo kertoo ja on lähellä purskahtaa itkuun.

Hän kuivaa silmänurkkiaan.

– Olen pahoillani, tämä on vain niin henkilökohtaista. Rakkauden tiellä on aina pelkoa. Pelkoa toisen elämänvalinnoista – miksi ne vaivaamat muita ihmisiä niin paljon?

Sitten tunteikas näyttelijä purskahtaa nauramaan.

– Luulin tulevani puhumaan tänne zombeista, mutta tämähän kääntyikin vakavaksi!

Fear the Walking Dead, kauden 4 jälkimmäinen puolisko on nyt nähtävillä HBO Nordic -maksukanavalla.

Vuonna 1990 julkaistu Orjattaresi-elokuva ei ole yhtä laadukas, kuin 2010-luvulla tuotettu The Handmaid's Tale -sarja. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö leffa olisi katsomisen arvoinen.

IS TV-LEHTI: Kun Margaret Atwoodin romaaniin (1985) perustuva elokuva Handmaid’s Tale – Orjattaresi ilmestyi vuonna 1990, se ei herättänyt aivan samanlaista ihastunutta kohinaa kuin nyt faneja hurmannut sarja. Teemat ja useat kohtaukset ovat kuitenkin samoja. Mitä elokuvasta aikoinaan puhuttiin – entä millaisia yhtymäkohtia sillä on suosikkisarjaan?

Elokuvan ohjasi saksalainen Volker Schlöndorff, ja kuten sarjankin kanssa, kirjailija Atwood oli mukana neuvonantajana ja osin käsikirjoittajana. Dystooppinen Amerikka on molemmissa tulkinnoissa muuttunut ääriuskonnolliseksi Gileadiksi, jossa hedelmöittymiskykyiset naiset on valjastettu rikkaiden pariskuntien synnytysorjiksi kuolemanrangaistuksen uhalla.

Pääosaa, Frediläistä, esittää Natasha Richardson ja Serena-vaimoa Faye Dunaway. Nick-vartijan roolissa on Aidan Quinn ja Komentajana Robert Duvall. Elokuva seuraa uskollisemmin kirjaa henkilöhahmojen iän suhteen: Serena ja Komentaja Fred ovat huomattavasti vanhempia kuin sarjan Yvonne Strahovskin ja Joseph Fiennesin esittämä aviopari.

Siksi he ovat myös sympaattisempia ja haavoittuvaisempia. Dunawayn Serena on kuin Dynastiasta napattu tyylikäs savukeleidi. Fred on ällöttävä patu, jonka työhuoneessa salaa hengaileva Frediläinen saa tuota pikaa otteeseensa. Myös martat ovat kauttaaltaan ikäihmisiä.

Fred on ällöttävä patu, jonka työhuoneessa salaa hengaileva Frediläinen saa tuota pikaa otteeseensa.

Sen sijaan Lydia-täti on nuorempi, tärkeilevä ja kopea. Häntä esittää Victoria Tennant, jonka Lydia-hahmo on huomattavasti yksiulotteisempi ja stereotyyppisempi pahis kuin Ann Dowdin sarjassa upeasti näyttelemä rakastettavan hirmuinen Lydia.

Frediläisen oikea nimi elokuvassa on Kate, kun se sarjassa on June (Elisabeth Moss). Vartija Nick on kaukana sarjan sielukkaasta Max Minghellan tulkitsemasta rakastajasta – Aidan Quinnin esittämä Nick on suoranainen rintamukseen kiinni iskevä donjuan-hurmuri.

Frediläisen paras ystävä Moira on sarjassa tummanihoinen (Samira Wiley), samoin kuin Junen lapsen isä (O. T. Fagbenle). Elokuvassa afroamerikkalaiset ja muut vähemmistöt on karkotettu kauas, mutta sarjaan tahdottiin tuoda myös värillinen näkökulma. Moiraa esittää elokuvassa Elizabeth McGovern, jonka hahmo on mainion räävitön, muttei yllä Samira Wileyn näyttämään herkkään puoleen.

Elokuvamuodossa pituus on rajoittava tekijä sarjaan nähden. Siksi elokuva tuntuu kevyeltä pintaraapaisulta, kun taas sarjan puitteissa Handmaid’s Tale on uinut syvälle filosofiaan, yksilönvapauteen, naisvihaan, äidinrakkauteen ja valtaan.

Sarjan Nickin kiinteä katse saa elokuvan Nickin tuntumaan eroottiselta typerykseltä.

Merkittävin ero on kuitenkin elekielessä. Elisabeth Mossin June-Frediläinen kertoo koko olemuksellaan sanoja suurempia tunteita kaiken aikaa. Richardson on häneen verrattuna valju haamu. Samoin sarjan Nickin kiinteä katse saa elokuvan Nickin tuntumaan eroottiselta typerykseltä.

Silti myös elokuvassa dystoopia iskee vasten kasvoja voimalla. Elokuva on scifimpi, ja tunnelma orjattarien koulutuskeskuksessa keskitysleirimäisempi ja futuristisempi kuin sarjassa. Moni orjatar tuntuu olevan kuin maaninen lahkon jäsen, kun taas sarjassa suurin osa on paikalla vastentahtoisesti.

Sarjaan on #metoo-kampanjan ja Trumpin maailmassa elävän nykykatsojan helpompi samastua, sillä siinä on Gileadin rinnalla läsnä todellinen nykyhetki älypuhelimineen. Elokuvassa tekniikka on 1990-lukulaista, ja televisiomonitoreilla on suuri rooli. Gileadissa vaimojen on lupa katsoa televisiota, eikä vain neuloa, kuten sarjassa.

Samojakin elementtejä riittää. Tutut fraasit kuten Blessed be the fruit, Under His eye ja Praise be (Siunattu olkoon hedelmä, Hänen silmänsä alla ja Ylistetty olkoon) toistuvat tervehdyksissä. Uskonnollisuus on yhtä vanhakantaista. Kapinalliset ripustetaan muurille. Martat ovat ystävällisiä. Synnytykset ovat suuria rituaaleja, ja Seremoniat tuskallisen vastenmielisiä.

Elokuvan tekoon käytettiin vain vähän rahaa. Sen vuoksi sarja tuntuu korostuneemman laadukkaalta.

Aikanaan elokuva sai katsojilta keskinkertaista, vaihtelevaa palautetta ja kriitikoilta pääosin paria tähteä. Katsojat ylistivät vangitsevaa, tuskaista tunnelmaa ja sitä, kuinka hyvin elokuva seuraa romaania. Natasha Richardsonia kritisoitiin liian passiiviseksi Frediläisen rooliin, ja sekava sanoma mietitytti. Melodramaattista otetta moitittiin. Parhaimmaksi kehuttiin myös sarjan erästä kiehtovimmista jännitteistä: Frediläisen ja Fredin välistä suhdetta, työhuoneen moniselitteistä tunnelmaa ja vaihtelevia valta-asetelmia.

Elokuvan tekoon käytettiin vain vähän rahaa. Sen vuoksi sarja tuntuu korostuneemman laadukkaalta. Elokuva on silti sarjan faneille mielenkiintoinen lisä orjatarten tarinaan. Se näyttää myös yhden mahdollisen loppuratkaisun.

Kino: Orjattaresi, Yle Teema & Fem, ti klo 22.00