Vesku Loiri ja Paula Koivuniemi ovat herkällä tuulelle dokumentissa. Kuva: Yle Kuvapalvelu
Vesku Loiri ja Paula Koivuniemi ovat herkällä tuulelle dokumentissa. Kuva: Yle Kuvapalvelu

Dokumentti osoittaa, miten mutkattomat välit Paula Koivuniemellä ja Lauri Tähkällä on. Paulan ja Vesa-Matti Loirin kohtaamiseen kannattaa puolestaan varautua nessupaketilla.

Rakkauden ihanuus ja tuska. Elämän rajallisuus. Aito ystävyys. Valtava elämänjano. Rakkaus eläimiin. Luopuminen.

Näitä kaikkia asioita käsitellään, kun Paula Koivuniemi, 69, kohtaa studiossa yhdeksän miesartistia: Jari Sillanpään, Vesa-Matti Loirin, Lauri Tähkän, Michael Monroen, Toni Wirtasen, Tuure Kilpeläisen, Samuli Edelmannin, Pate Mustajärven ja Elastisen.

Paula Koivuniemi @studio -dokumentissa seurataan, kun Paula levyttää artistien kanssa yhden dueton. Mutta pelkkää laulamista dokumentti ei ole. Katsoja pääsee kurkistamaan, millaista kemiaa Paulalla ja miesartisteilla on.

Dokumentin yksi sympaattisimmasta kohtauksista on, kun Paula ja Michael innostuvat puhumaan kissoista. Kuviakin löytyy vaikka kuinka. On Miken kissa Nuppu haukottelemassa, lepäilemässä pussukassa, nojaamassa pöytään, laatikon päällä.

Lauri Tähkä ja Paula Koivuniemi. Kuva: Yle Kuvapalvelu
Lauri Tähkä ja Paula Koivuniemi. Kuva: Yle Kuvapalvelu

Dokumentin parasta antia ovat Paulan ja muiden artistien keskustelut. Kun kaksi pohjalaista – Paula ja Lauri – tapaavat, käy selväksi, miten mutkattomat heidän välinsä ovat. Lauri saa dokumentissa Paulan avautumaan hieman rakkauselämästään, ja katsojakin saa tietää, ettei Paula ole ollut aikoihin ihastunut. Kaksikko muistelee myös aikaa, kun he asuivat samassa talossa Helsingin Bulevardilla.

”Mitäs onks sulla ketään. No onks sulla joku.”

– Mä keitin sulle aika usein puuroa. Loikoilin itse usein vielä sängyssä, ja sä tulit vaan hakee puuron ja menit kotiin. Siinä oli jotain tosi hyvää meininkiä, Lauri kertoo.

Paula muistaa, miten usein hän ja Lauri keskustelivat hänen keittiönpöytänsä ääressä vakavista asioista.

– Sullahan on aina se kolmas kysymys, että mitäs onks sulla ketään. No onks sulla joku, Lauri sanoo Paulalle.

Paula ja Vesku menevät syvälle

Paulan ja Veskun kohtaamiseen kannattaa varautua nessupaketilla. Kuvat 80-luvulta saavat pitkäaikaiset ystävykset muistelemaan nuoruuttaan ja pohtimaan kuolemaa, joka on väistämättä joskus edessä. Näitä samoja asioita käsitellään myös heidän surumielisessä Eilen kun mä tiennyt en -duetossaan. Laulusta ei tahdo tulla mitään, sillä teksti herkistää molemmat.

”Joskus tulee sellaisia pelkoja, että mä en haluaisi vielä lähteä täältä.”

Nyt toisin aatoksin, mä katson huomiseen, mut nuoruus mennyt on, en tiedä mitä teen, kappaleessa lauletaan.

Paula myöntää, että pysähtyy aina silloin tällöin miettimään omaa ikäänsä.

– Joskus tulee sellaisia pelkoja, että mä en haluaisi vielä lähteä täältä. Mä haluaisin vielä kokea ja nähdä ja kuulla kaikesta. Olen elämästä niin utelias. Mutta olen vielä hyväkuntoinen. Toivon, että saisinkin olla tässä kunnossa, ja pää vielä toimisi. Toivon, että saisin elää vielä muutaman vuosikymmenen, Paula miettii.

– Kuolemaa mä en pelkää, mutta tukehtumalla mä en haluaisi kuolla, Vesku sanoo.

Paula Koivuniemi @studio tuli viime viikolla tv:stä, mutta se on katsottavissa myös Yle Areenassa.

Georg Elser yritti murhata Hitlerin vuonna 1939. Oliver Hirschbiegelin draama pohtii, toimiko Elser yksin.

IS TV-LEHTI: Oliver Hirschbiegelin ohjaama Elser (2015) on yksi lukemattomista Adolf Hitlerin murhayrityksistä kertovista elokuvista – ja yksi niistä lukuisista, joiden varsinaisista lopputuloksista jälkimaailmalla ei ole paljon epäselvyyttä.

Kenties sen vuoksi ohjaaja hoitaa elokuvassa attentaatin pois melkein alta aikayksikön – ja keskittyy sen jälkeen kertomaan tekijästä ja hänen taustoistaan.

Hirschbiegel nousi kuuluisuuteen Hitlerin viimeisistä vaiheista kertovalla ohjaustyöllään Perikato (2004). Tuskin minkään elokuvan materiaalia on kierrätetty niin paljon nettilevityksessä kuin Perikatoa ”Hitler kuulee”-variaatioiden merkeissä.

Menestyksen jälkeen Hirschbiegel suuntasi englanninkielisille markkinoille, mutta monen kaltaisensa tavoin otti enempi takkiinsa esimerkiksi meilläkin nähdyllä tv-elokuvalla Dianasta (2013). Sen jälkeen on varmasti tuntunut hyvältä vaihtoehdolta palata Hitler-filmien pariin.

Georg Elserin (vetoava Christian Friedel) toteuttama murhayritys tapahtui marraskuussa 1939 Münchenissä. Monissa maissa Hirschbiegelin elokuvaa on levitetty nimellä ”13 minuuttia”: sen verran attentaatti kesti ennen kuin muun maailman harmiksi epäonnistui – kun Hitler ehti poistua paikalta.

Toimiko Elser yksin? Tätä katsojien melko varmasti tietämää seikkaa hänen natsikuulustelijansa selvittävät lopun elokuvaa samalla kun takaumissa kerrotaan hänen vaiheistaan pienen maalaiskylän kelloseppänä ja soittoniekkana.

Valitettavasti kokonaistarina natsismin noususta ja myös rakastettunsa puolesta kamppailevan Elserin vastarinnasta ei ole kovinkaan vivahteikas. Elokuva myös jättää harmittavia aukkoja. (110)

Elser, Teema & Fem ke klo 22.00

Dokumentissa nähdään korvaushoidossa käyviä selviytyjiä, joille pienet onnistumiset ovat suuria askelmia.  Kuva: Yle kuvapalvelu
Dokumentissa nähdään korvaushoidossa käyviä selviytyjiä, joille pienet onnistumiset ovat suuria askelmia. Kuva: Yle kuvapalvelu

Charlotte Lindroosin uudessa dokumentissa seurataan Miaa ja Jenniä. Kokevatko he  tehneensä oikean ratkaisun luovuttuaan lapsistaan?

IS TV-LEHTI: Kahden suomalaisen naisen tarinat avaavat sitä syvyyttä, johon päihderiippuvaisuus ja masennus uhkaavat pudottaa, vaikka vuosien jälkeen jo näyttäisi paremmalta. Molemmat, Mia ja Jenni, ovat joutuneet luopumaan lapsistaan, ja se on jättänyt syvän jäljen.

Charlotte Lindroosin uudessa dokumentissa lapset eivät ole estradilla, mutta heihin liittyy se, kuinka nousu synkästä kuilusta on kummankin naisen kohdalla tapahtunut. Toki katsotaan myös syihin, miksi kuiluun on kompastuttu: amfetamiini, heroiini, itsetuhoisuus, masennus, rikkonaiset perheet.

Esimerkiksi Mialla, joka kuvailee heroiinia suureksi rakkaudekseen, on muistoja, joissa hän tyttösenä meni kertomaan baariin äidille ja isäpuolelle itkevästä pikkusiskosta. Isäpuoli kantoi raivostuneena kotiin tukasta roikottaen.

Jenni taas masentui lapsensa syntymän jälkeen, eikä osaa pitää haluamallaan tavalla yhteyttä nyt jo murrosikäiseen tyttäreensä. Hän pelkää, mitä tälle on äidistä kerrottu. Koiraa hellivällä Jennillä on kuitenkin unelmia liittyen lapsiin, ja ne auttavat jaksamaan.

Dokumentissa nähdään korvaushoidossa käyviä selviytyjiä, joille pienet onnistumiset ovat suuria askelmia. Kun on kokenut huumepumpulin, on merkityksellisten tunteiden löytäminen perusasioista hankalaa ja erilaista mutta täysin pakollista.

Kokevatko Mia ja Jenni tehneensä oikean ratkaisun luovuttuaan lapsistaan? Hyvin valittu musiikki syventää toivon tunnelmaa mutta muistuttaa myös elämän arvaamattomuudesta.

Docstop: Piikki sydämessä, TV1 ti klo 20.00