Pieksämäkeläinen Esa on vienyt katsojien sydämet. Kuva: Mtv3
Pieksämäkeläinen Esa on vienyt katsojien sydämet. Kuva: Mtv3

Esa, jos Aliisan kanssa ei toimi, kotikatsomoista löytyy ottajia. 

Nyt televisiossa pyörivää Ensitreffit alttarilla -kautta varjostaa Petrin ja Marin onneton avioliitontapainen, joka vaikuttaa olevan koko ohjelman historian huonoin idea. Mari ja Petri -pommin räjähtämistä odotellessa vähemmälle huomiolle on jäänyt se tosiseikka, että Aliisan puoliso Esa on täydellinen mies.

Tietysti toivomme vain parasta Esan ja Aliisan liitolle, joka ainakin eilisessä jaksossa näytti voivan hyvin. Asia on kuitenkin niinkin, että aika iso osa Ensitreffejä seuraavista sinkkunaisista – ja myös osa parisuhteessa elävistä siskoista – ottaisi Esan kainaloonsa ihan milloin vain. Jos nyt sattuisi käymään niin, että Esa ja Aliisa eivät olisikaan taivaallinen match, niin Esan ei kauaa tarvitsisi vapailla markkinoilla pyöriä.

Miksikö? Ainakin näistä syistä:

  1. Esa on elävä kiitollisuuspäiväkirja. Hapannaamaisen puolison kanssa eläminen käy raskaaksi. Sitä vaaraa ei Esan kanssa ole. Tyyppi suhtautuu aivan kaikkeen järkkymättömällä positiivisuudella. Esimerkiksi eilisessä jaksossa Esa kuvaili naama Hangon keksinä, miten parasta mökin terassin öljyämisessä oli se, että hän sai tehdä sen yhdessä Aliisan kanssa.
  2. Esa ei epäröi näyttää heikkoutta. Kun Esa tuli ensimmäistä kertaa Aliisan kotiin, hän kertoi ensi töikseen avoimesti, että matkalla alkoi jännittää aivan hirveästi. Kyky puhua epävarmuuden tunteista avoimesti on ihailtava taito. 
  3. Esa pelasti häät. Tiedätkö sen tunteen, kun olet juuri mennyt naimisiin, ja puolisosi tuumii, että ”voi ei, mitä mä oon tehnyt”? Esa tietää. Kun Esa ja Aliisa vihittiin, Aliisa meni hienoiseen paniikkiin ja alkoi puhua kimpun ja sormuksen heittämisestä mäkeen. Mitä teki Esa? Ei hätääntynyt eikä suuttunut, vaan rauhoitteli panikoituneen, ventovieraan morsiamensa takaisin tyytyväiseksi. Siitä ei moni olisi selvinnyt. 
  4. Esa on kehukone. Aliisa kertoi tiistai-illan jaksossa joutuvansa välillä ihan ihmettelemään sitä, miten paljon Esa häntä koko ajan kehuu. Viimeisimmässä jaksossa Esalle ja Aliisalle tuli kiista siitä, saako tärpätinsekaista terassiöljyä kaataa luontoon. Lopulta Esa pyörsi näkemyksensä luettuaan ohjeet öljypurkista. Hän ei hermostunut tappiostaan, vaan innostui taas kerran kehumaan Aliisaa siitä, miten hyvin hän ”tarttuu asioihin”. Huh huh. Tästä on vaikea enää tulla kehuvammaksi. 
  5. Esa ei tee asioista vaikeita. Ensitreffien historiassa monenlaiset käytännön ongelmat ovat haitanneet parien tutustumista – myönnettäköön tosin, että usein käytännön hankaluudet ovat olleet oire syvemmistä ongelmista suhteessa. Esa ei ole aiheuttanut minkäänlaisia pulmia, sillä häneltä ilmeisesti löytyy joustavuutta. Vaikka Aliisan kotipaikkakunnan Hyvinkään ja Esan kotipaikkakunnan Pieksämäen välillä on kolmen tunnin automatka, mitään valitusta asiasta ei ole kuulunut.
  6. Esa on kätevä käsistään. Aliisa ihasteli eilisillan jaksossa Esan taitoja miesten hommiksi mielletyissä tehtävissä. Jo aiemmin on käynyt selväksi, että Esan käsissä syntyy melkein mitä vain. Hän on kauden aikana esimerkiksi valmistanut Aliisalle huomenlahjakorut ja askarrellut Aliisan isälle syntymäpäivälahjan. 
  7. Esa on ihan tavallinen suomalainen mies. Kaikesta ihanuudestaan huolimatta Esa on hyvällä tavalla aika perusjamppa. Hän ei ole lipevä unelmien poikamies, joka liihottelee yksityiskoneella ympäriinsä tukka öljyttynä. Ei, hän on Esa Pieksämäeltä. Esan pukeutumistyyli tuo hieman mieleen vuoden 2008, ja hänellä on yleensä hattu päässä sisälläkin, mutta vaatteiden alla alla sykkii selvästi kultainen sydän.

Tänään Nelosella nähtävä Beverly Hills kyttä III esitetään televisiossa nyt 15. kerran.

IS TV-LEHTI: Nelosen, Jimin, Heron ja Livin ohjelmiston tuottavan Nelonen Median televisiojohtaja Ville Toivonen sanoo, että tiettyjä elokuvia esitetään usein siitä yksinkertaisesta syystä, että ne keräävät edelleen hyvin katsojia. Hän huomauttaa, että uusi ja aikaisemmin tv:ssä esittämätön elokuva ei useinkaan ole yhtä suosittu kuin jokin tuttu ja turvallinen.

– Me esitämme usein esimerkiksi Pirates of the Caribbean -elokuvia, koska ne ovat hyvin paljon suositumpia kuin monet uutuuselokuvat, jotka ovat tv-ensi-illassa. Haluamme tietysti, että meillä ovat ne kaikkein suosituimmat elokuvat.

Erityisesti kesällä tietyt klassikot ovat osoittautuneet toimiviksi.

– Olemme jo muutaman kesän ajan esittäneet Bondeja. Ne löytävät kesällä ehkä paremmin katsojia kuin löytäisivät kiivaampaan katseluaikaan syksyllä, kun on paljon uutuuksia ja isoja viihdesarjoja.

Elokuvaesitysten määrää selittää kanavien ja sitä kautta ohjelmapaikkojen määrän lisääntyminen, mutta yksi osatekijä on myös tapa, jolla elokuvia myydään.

Joidenkin elokuvien esitysoikeudet ostetaan yksitellen, mutta usein amerikkalaiset tuotantoyhtiöt myyvät paketteja: halutun hittielokuvan ohessa on ostettava vaihteleva määrä muitakin elokuvia ja tv-sarjoja tai vuosisopimus, joka sisältää kyseisen studion koko tuotannon sopimuksen ajalta.

– Mitä suositumpi elokuva – uusi tai vanha, mutta ennen kaikkea uusi – sitä kalliimpi ja halutumpi se on. Se ei automaattisesti tarkoita, että se myydään pakettina, mutta usein niin on. Jos on tuote, jonka kaikki haluavat, silloinhan sen hinta nousee, Toivonen sanoo.

”Meillä ei sitten näy Tähtien sotia eikä Hobitteja.”

Myös sopimuksiin kuuluva esityskertojen määrä vaihtelee: joskus se on kaksi, joskus rajaton.
Ylen ohjelmahankkija Vesa Nykänen sanoo, että Ylellä ei ole varaa eikä tarvetta kilpailla kalliimmista elokuvapaketeista.

– Meillä ei sitten näy Tähtien sotia eikä Hobitteja, ei ensimmäisenä ainakaan. Mekin teemme kyllä pakettisopimuksia silloin kun se on tarkoituksenmukaista, mutta varsinkaan jenkkifirmojen kanssa emme pysty laittamaan pakettiin tarpeeksi tavaraa. Heillä on yleensä tarkasti määritellyt rajat, eli pitää olla tietty määrä nimikkeitä, tunteja tai rahaa, jotta sopimus syntyy.

Nykänen arvioi, että esimerkiksi uusia Tähtien sota -elokuvia Disneyltä saadakseen joutuu tekemään hintavan 2–3 vuoden sopimuksen, joka sisältää studion kaikki uudet elokuvat siltä ajalta ja kaupan päälle 50–60 ns. kirjastonimikettä eli vanhempaa elokuvaa sekä tietyn määrän tv-sarjoja.
Niillä kaupalliset kanavat täyttävät ohjelmakarttaa.

Alan liiketoimintaa on viime vuosina mullistanut kanavien omien suoratoistopalveluiden tulo markkinoille. Ne ovat jo monille elokuville ensisijaisia esityskanavia. Ville Toivosen mukaan tv-esityksillä on silti vankka sija tulevaisuudessakin.

– Nelosen leffaputki viikonloppuisin on 20 vuotta vanha, yksi kanavan vanhimpia ohjelmabrändejä, ja edelleen yksi suosituimpia. Leffat ovat jatkossakin meillä vahvasti sekä lineaarisilla tv-kanavilla että Ruutu-palvelussa.

Nykäsen mukaan myös Ylellä on nykyisin lähtökohtana, että kaikki tv:ssä esitetty pitäisi saada myös Areenaan nähtäville ainakin joksikin aikaa. Siksi Ylelle ei enää osteta elokuvia, joihin ei saa suoratoisto-oikeuksia.

”Samalla kun jonkin elokuvan uusinnasta valitetaan, yleensä toivotaan jotain toista uusittavaksi.”

– Toisaalta ostamme myös elokuvia pelkästään Areenaan, koska siellä ei ole rajoittavia tuntimääriä eikä ohjelmakaaviota, Nykänen kertoo ja mainitsee esimerkkinä Krzysztof Kiéslowskin elokuvien sarjan.

Toivosen mukaan elokuvauusinnoista ei juuri valiteta. Nykänen taas sanoo, että se on edelleen yleisin palaute.

– Samalla kun jonkin elokuvan uusinnasta valitetaan, yleensä toivotaan jotain toista uusittavaksi.

Top 10 esitetyimmät elokuvat

Uneton Seattlessa (1993): 29 esitystä

Ihmeellinen on elämä (1946): 28

Bean – äärimmäinen katastrofielokuva (1997): 27

Tuntematon sotilas (1955): 25

Bad Boys II (2003): 25

Killers (2010): 25

Kunnian miehiä (1992): 24

Cliffhanger – kuilun partaalla (1993): 24

Austin Powers – kumma jätkä (1997): 24

Rush Hour 3 (2007): 24

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI ylläpitää epävirallista tilastoa elokuvien tv-esityksistä. Listalla on 37 elokuvaa, joita on esitetty vähintään 20 kertaa.

Ei enää Amerikan p****a vaan l...

Tänään tv:ssä: Taas sama leffa! Onko elokuvien uusimisessa mitään järkeä?

Katselijoiden aliarvioiminen tyrehdyttää suomalaisten kanavien katsojamäärät. Laatuelokuvia löytyy maailmalta järkyttävä määrä muualtakin, kuin Amerikasta, jotka tehdään usein aina samalla ennalta arvattavalla kaavalla. Katsokaapa esim. Argentiinalaisia, Espanjalaisia, Etelä-Korealaisia tai muita vastaavia huippu elokuvamaita jotka päihittävät juonillaan ja näyttelijöillään Amerikan vastaavat mennen tullen. Tällaista tarjontaa kaivattaisiin kanaville jatkuvien moneen kertaan nähtyjen Amerikan...
Lue kommentti

Brad Pitt esittää monisäikeisen, toiminnalla ladatun rikostrillerin pääosassa palkkamurhaajaa.

IS TV-LEHTI: Hurja rikosdraama Killing Them Softly sijoittuu New Orleansin rujoimmille kujille, niille, joilla ei turisteja näy. Andrew Dominikin ohjaama elokuva on komea sukellus konnien, narkkarien ja palkkatappajien moraalittomaan maailmaan, jossa jokainen on valmis oman edun tavoittelussaan käyttämään muita hyväkseen.

Rikollisjengien pelirahat ryöstäneiden kahden toivottoman hölmön pikkukonnan jahtaaminen käynnistää rujon kostotarinan. Ruma, likainen ja satuttavasti väkivaltainen elokuva vie järjestäytyneen yhteiskunnan takapihoille, jossa raha, aseet ja nyrkit ovat ainoita lakeja. Media puskee taustalla uutisia USA:n presidentinvaaleista, joiden puhtoiset korulauseet ovat kuin toisesta maailmasta. Runsaan dialogin saattelemassa, ilkeästi päällekäyvässä ja huumeisen levottomassa tykityksessä rikolliset ryöstävät rikollisia ja tappavat toisiaan.

Pelkästään miesrooleja tarjoavan elokuvan pääosissa ovat huippuvedossa olevat Brad Pitt ja James Gandolfini, jotka näyttelevät kolkon ammattinsa osaavia ammattitappajia. Todella iholle menevän roolin tekee myös Ray Liotta pataansa oikein kunnolla saavana konnana. Toiminnalla ladattu trilleri perustuu George V. Higginsin romaaniin.

Killing Them Softly, Hero klo 21.00