Nukkumaan menossa? Kannattaisi vaihtaa se tabletti jo kirjaan. Kuva Shutterstock
Nukkumaan menossa? Kannattaisi vaihtaa se tabletti jo kirjaan. Kuva Shutterstock

Sen lisäksi, että tuuletat makuuhuoneen, panet sukat jalkaan ja juot lasillisen lämmintä maitoa, muista sulkea myös tekniset laitteet ennen nukkumaanmenoa. Se auttaa painonhallinnassa.

Onhan se toki pääteltävissä. Elektronisten laitteiden hiplaaminen voi vaikuttaa unenlaatuun, ja unenpuute puolestaan ruokailutottumuksiin. Käsi alkaa kuin itsestään hamuta kohti lohturuokapatoja, ja lihominenhan siitä lopulta seuraa.

Nyt asiaa on ihan tutkittukin! Mitä enemmän aikaa mobiililaitteiden parissa kuluu, sitä huonommin menee aineenvaihdunnalla. Erityisen haitallista on näytön tuijottelu iltapimeällä ennen nukkumaanmenoa. Science of Us -nostaa esiin kaksi viimeaikaista tutkimusta aiheesta.

Rensselaerin polyteknisen instituutin tekemän tutkimuksen mukaan kaksi tuntia taustavalaistun näytön – siis sellaisen, joita on tietokoneissa, älypuhelimissa ja tableteissa – katselemista hillitsee melatoniini-hormonin erittymistä 22 prosenttia. Melatoniini osallistuu elimistön vuorokausirytmin säätelyyn, joten sen puute voi aiheuttaa unettomuutta, katkonaista unta ja liian aikaisia heräämisiä. 

Viime vuonna International Journal of Obesity tutki 632 brittinuoren joukkoa ja löysi yhteyden teknologian iltakäytön ja painoindeksin kasvun välillä. Asiaa pitäisi tutkia vielä tarkemmin, jotta varmoja tuloksia saataisiin, mutta se ainakin on selvää, että huonot unet heikentävät yleistä hyvinvointia. Unenpuute myös lisää greliinin tuotantoa. Greliini on se hormoni, joka saa vatsan kurnimaan. Väsyneenä tulee myös valittua epäterveellisempiä ruokia.

Facebookin ja Twitterin sulkeminen pari tuntia ennen nukkumaanmenoa ei siis suoranaisesti johda maagiseen vatsamakkaran katoamistemppuun, mutta ainakin ehkäisee lihomista. Laihdutuskuurilla kannattaa siis tarkkailla tekniikan kanssa viettämäänsä aikaa erityisen tarkasti.

Lue myös:

Nämä hiilarit sopivat laihduttajallekin

12 laihduttamisen pahinta karikkoa – ja näin luovit niiden ohi

Mikä tutkimus! Suklaansyöjät ovat muita hoikempia