Uni on keholle parasta hoitoa, mutta niin on sporttikin. Aamukuntoilu voi jopa korjata sirpaleisen unirytmin.

Taas tällainen aamu: herätyskello hälyttää jo kolmatta torkkukierrosta. Mietityttää, voisiko nuokkumista jatkaa vielä yhden viisiminuuttisen. Lenkkarit odottavat eteisessä lähtövalmiudessa, mutta kroppa huutaa hoosiannaa. Aamujen auetessa taas hämärimpinä sitä ei vain jaksa!

Kumpi on superväsyneen aamun parempi valinta: vääntäytyä väkisin treenaamaan vai simahtaa suosiolla vielä hetkeksi vällyjen väliin?

– Kumpikin on tärkeää, niin uni kuin kuntoilu, Refinery29:ssä haastateltu valmentaja Rob Sulaver muistuttaa.

Ainakaan useimmat amerikkalaiset eivät saa tarpeeksi kumpaakaan. Keskivertoaikuisen olisi hyvä vetää öisin 7–8 tunnin tuutilullat.

Eikä sitä levon tärkeyttä suotta hehkuteta: unen puutteen on todistettu olevan yhteydessä useisiin kroonisiin sairauksiin, ylipainoisuuteen, vastustuskyvyn heikkenemiseen ja aivotoiminnan hidastumiseen.

Poikkiväsyneenä myös kuntoilu on työläämpää ja vaivalloisempaa. Tutkimuksissa on osoitettu, että säännölliset yöunet auttavat kuntoilemaan tehokkaammin.

"Kuntoilijat nukkuvat usein sohvaperunoita paremmin."

Homma toimii myös toisinpäin: kuntoilijat nukkuvat usein sohvaperunoita paremmin. Etenkin aamu-urheilun on todettu parantaneen unirytmiä. Ne, jotka ovat urheilleet ennen aamuseitsemää, ovat nukkuneet pidempiä ja syvempiä yöunia kuin ne, jotka ovat sportanneet iltaisin.

Kuva: Royalty Free

Eli miten tässä tokkurassa nyt kuuluisi toimia? Rob Sulaverin mukaan kompromissi saattaisi olla paras vaihtoehto. Vekkarin voisi laittaa soimaan puoli tuntia tavallista aiemmin vaikka muutamana aamuna viikossa. Sitten vaan treenaamaan! Muina aamuina voikin sitten ottaa höyhensaarelta sen myöhemmän paluuvuoron.

Mitä tähdet lupaavat sinulle tällä viikolla?

OINAS 21.3.–19.4.

Karista negatiivisuus ja keskity auttamaan muita. Ystävällisyytesi tullaan vielä huomioimaan. Sinun voi olla vaikea hallita tunteitasi, joten pyristele vastaan, kun joku yrittää saada kanssasi väittelyä aikaiseksi. Panosta omaan hyvinvointiisi ja terveyteesi.

HÄRKÄ 20.4.–20.5.

Raivaa tilaa uusille asioille, se lievittää stressiäsi. Tasapaino on tärkeää, joten muista myös levätä. Omia asioita ei kannata jakaa ihan kaikkien kanssa, muuten saatat joutua vastaamaan kysymyksiin, joita haluaisit välttää.

KAKSONEN 21.5.–21.6.

Jos et todella tarvitse jotain, älä osta sitä. Rahankäyttösi saattaa johtaa hankaluuksiin loppukuusta, ellet ole tarkkana. Nyt on parempi säästää tulevaisuutta varten. Ota aikaa itsellesi ja rentoudu rauhallisessa ympäristössä. Nappaa seuraksi joku, josta oikeasti välität. Kunnon lepo tekee sinulle nyt hyvää.

RAPU 22.6.–22.7.

Älä pelkää, vaikka ajattelisitkin asioista hieman eri tavalla kuin muut. Tuo omat ajatuksesi rohkeasti esiin. Kun jaat mietteesi muiden kanssa, tulet huomaamaan, että joku muukin ajattelee samoin. Pidä terveydestäsi huolta ja ota oma kuntosi vakavasti. Harjoittele kohtuullisuutta.

LEIJONA 23.7.–22.8.

Läheinen ihmissuhteesi joutuu vaakalaudalle, ja joudut tekemään kompromisseja. Myös töissä saatat kohdata ongelmia, joiden seuraukset vaikuttavat maineeseesi. Nyt kannattaa unohtaa kritiikki ja kohdata ihmiset ymmärrys ja positiivisuus edellä.

NEITSYT 23.8.–22.9.

Älä epäröi heittäytyä mukaan johonkin, mistä olet kiinnostunut. Panosta enemmän aikaa, rahaa ja vaivaa johonkin, mikä kasvattaa osaamistasi. Vieraile jonkun sellaisen luona, jolla on yhteinen menneisyys kanssasi. Hän voi auttaa sinua tekemään päätöksen, joka on roikkunut ilmassa kyllin pitkään.

VAAKA 23.9.–22.10.

Nyt olisi sopiva hetki panostaa kampaajaan, tehdä itselle vaikka rentouttava kasvonaamio tai jotain sellaista, mistä tulee hyvä, itsevarma olo. Näköpiirissä on romanssi. Saatat päätyä tunteikkaaseen tilanteeseen alkuviikosta. Kuuntele hyviä neuvoja.

skorpioni 23.10.–22.11.

Älä välitä muiden tekemisistä. Keskity sellaisiin ihmisiin ja asioihin, joista sinulle tulee hyvä olo. Sinua saatetaan jopa hieman painostaa, mutta pysy silti kannassasi. Kumppanuuden merkitys korostuu jakson loppupuolella. Oli kyseessä sitten työkaveruus, ystävyys tai parisuhde, suhtaudut tulevaisuuteen valoisammin älykkään keskustelun jälkeen.

JOUSIMIES 23.11.–21.12.

Tällä jaksolla kotiin panostaminen kannattaa. Jos olet harkinnut kevätverhoja tai piristystä sohvatyynyrivistöön, nyt on sille hyvä hetki. Kunnonkohentamiseen kannattaa suhtautua maltilla. Hiljalleen etenemällä voit päästä parhaaseen lopputulokseen.

KAURIS 22.12.–20.1.

Anna päätöksille aikaa, ja nuku yön yli ennen kuin lyöt asiat lukkoon. Luota tietoosi, älä siihen, mitä sinulle kerrotaan. Nyt on hyvä hetki viettää enemmän aikaa kotona. Tee suunnitelma tulevan varalle ja päästä hauska puolesi valloilleen.

VESIMIES 21.1.–19.2.

Pidä kehostasi hyvää huolta ja yritä välttää houkutuksia, joilla on huonoja seurauksia. Anna päätöksille tarpeeksi hautumisaikaa, sinulla ei ole kiire. Suhteeseesi tulee tämän jakson aikana pilkahdus romantiikkaa, joka nostaa kumppanuuden uudelle tasolle.

KALAT 20.2.-20.3.

Päätä olla apuri sen sijaan että katsoisit muiden aherrusta vierestä. Panoksesi saa sinut erottumaan ja mahdollistaa odottamattoman mahdollisuuden. Joku tuttu ihminen menneisyydestäsi tekee sinulle tarjouksen. Muista, että voit aivan hyvin kieltäytyä. Luota vaistoihisi. Älä oleta mitään, pyydä mieluummin vastauksia.

Tilaajille
Nuori Johanna Holmström ajatteli poikaystävästään, että tämä oli täysin erilainen kuin muut maahanmuuttajat.
Nuori Johanna Holmström ajatteli poikaystävästään, että tämä oli täysin erilainen kuin muut maahanmuuttajat.

Vasta vuosien jälkeen kirjailija Johanna Holmström tajusi elävänsä eriarvoisessa avioliitossa. Eron jälkeen hän ei kaipaa uutta suhdetta. 

Lapsena kirjailija Johanna Holmström, 36, halusi olla mies. Hän oli varma, että naiset ovat huonompia kuin miehet – tai että mies on jollain ääneen lausumattomalla tapaa enemmän ihminen kuin nainen.

– Olin tyttömäinen, mutta vihasin sukupuoltani ja samastuin pitkään...