Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Paitsi että istuminen tyhmentää ja rumentaa, on muitakin syitä, miksi kannattaa nostaa peppu penkistä.

Sipsien mussuttaminen sohvalla ei ole mitään verrattuna istumiseen, joka on uusin terveyden vihollinen numero yksi. Se on kiinnostava tieto meille, jotka käytännössä elämme istuen. Tässä vain joitakin viime aikoina löydettyjä istumisen haittapuolia:

1. Lihot. Seisoessa lihakset kuluttavat keskimäärin 13 prosenttia enemmän energiaa. Lisäksi istumisasennossa laardi kasautuu juuri sinne, minne ei pitäisi, eli vyötärölle ja peffaan.

2. Etenkin autossa istuminen on yhteydessä sydän- ja verisuonitauteihin. Näiden lisäksi istuminen liittyy myös syöpään ja diabetekseen.

3. Istut joka tapauksessa väärässä asennossa, sillä nykynormi, 90 asteen kulma, kasaa paineen selkärangalle ja sen välilevyille eikä lihaksille.

4. ”Miesten siittiöiden laatu on heikentynyt, koska istumme liian pehmeillä tuoleilla”, kertoo tietokirjailija Osmo Hänninen Talouselämä-lehdessä.

5. Istuminen tyhmentää. Saksalaisessa tutkimuksessa nuoret selvisivät paremmin päättelytehtävistä, kun kävelivät samaan aikaan juoksumatolla istumisen sijaan.

6. Se myös rumentaa. Sinusta tulee kyyryselkäinen punkero.

7. Istuminen turvottaa. Aineenvaihdunta hidastuu ja nestettä kertyy.

8. Ai niin, ja pelkkä kuntoliikunta ei sitten auta, jos muuten istut yli kuusi tuntia päivässä.

No, mitä asialle voisi tehdä? Voit joko istua hamaan hautaan tai yrittää olla istumatta aina, kun voit. Seiso bussissa, leffateatterin aulassa, kahvitauolla ja muillakin tauoilla. Älä meilaa tai soita töissä mistään asiasta, jonka voit käydä kertomassa kävellen. Hanki jokin moderni apu­väline, kuten aktiivisuusranneke hälyttämään, kun olet istunut yli tunnin yhteen menoon. Ja jos istut, tee se millä tahansa muulla kuin tavallisella tuolilla, vaikka jumppapallolla.

Osaammeko muka lopettaa näin sitkeän tavan? Mitä sanoo liikuntatieteen maisteri, istumisen haitoista väitöskirjaa valmisteleva Arto Pesola?

”Maailman muuttuminen on tehnyt istumisesta tappavaa. Välillä on ok istua, mutta passiivisuus on terveysriski. Kaikista istumisen haitoista pääsee eroon nousemalla säännöllisesti ylös tuolista. Olen toiveikas, sillä jo nyt – ja vielä enemmän tulevaisuudessa – koulut, työpaikat, kaupunkiympäristöt ja olohuoneetkin suunnitellaan kehomme ehdoilla.”