Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Haluatko tuntea itsesi energisemmäksi, laihemmaksi ja iloisemmaksi? Onnistuu naurettavan helposti.

Teeskentelykö pahasta? Pyh ja pöh! Sehän on hyvästä – ja ilmainen tapa parantaa heti elämänlaatua. Testasimme muutaman kikan.

1. Nukkuminen

Pyöritkö taas sängyssä tuntitolkulla saamatta unta? Nukahtamisvaikeuksiin on kehitelty maailmalla metodi, joka yksinkertaisuudessaan kuuluu: näyttele väsynyttä. Psykologian professori Richard Wiseman neuvoo kirjassaan Night School: Wake Up To The Power Of Sleep, kuinka nukahtamisaikansa voi lyhentää jopa muutamiin sekunteihin.

Pue siis pyjama päälle ja teeskentele väsynyttä. Tunne silmäluomiesi ja raajojesi raskaus, haukottele, kaadu mukamas kuolemanväsyneenä petiin. Vähän kuin mentaaliharjoittelua, jolla huippu-urheilijat parantavat suoritustaan. Wiseman ja muut teeskentely-metodia testanneet vakuuttavat sen alkavan toimia pienen harjoittelun jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Testaajan kommentti: Makaan sängyssä ja ajattelen varpaitani, kuten jo rentoutuskasetilla 80-luvulla neuvottiin. Ennen kuin ehdin polviini asti, olen jo vaipunut tukevasti horrokseen. Tosin en ole koskaan kärsinyt nukahtamisongelmista ja menin nytkin sänkyyn ihan oikeasti väsyneenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Laihduttaminen

Etkö taaskaan ehtinyt hankkiutua rantakuntoon? Äläpä yhtään huoli! Tänä kesänä on supermuodikasta verhoutua väljään kaftaaniin, joka luo helposti illuusion mallivartalosta. Itseään voi huijata kätevästi myös korkokengillä, minkä naiset ovat tienneet kautta aikain. Jos keskivartalolihavuus vaivaa mieltäsi, sujauta vain jalkaasi korkeat korot, niin johan ryhti kohenee ja olemus tuntuu oitis solakammalta.

Testaajan kommentti: Vanha kesämekko kieltämättä kinnaa vyötärönseudulta, mikä uhkaa latistaa juhlamieltä. Vaihto ilmavaan kaftaaniin parantaa tilannetta merkittävästi. Vaikea uskoa, että korkokenkien vaikutus oli ainoastaan psykologinen, niin merkittävästi hoikemmalta kroppani niiden ansiosta tuntuu. Mitkä vatsamakkarat, missä?

3. Urheilu

Onko sohvan vetovoima voittanut jälleen iltalenkit? Jos juoksukuntosi on surkea, aloita rivakalla kävelyllä. Tutkijoiden mukaan toimintamme vaikuttaa tuntemuksiimme. Kun askellat tavallista nopeammin, tunnet itsesi heti energisemmäksi ihmiseksi. Näin helppoa on kuulemma huijata itsensä urheilulliseksi!

Testaajan kommentti: No on jäänyt lenkkeily viime vuosina vähemmälle, ja kyllä tekee taaskin tiukkaa raahautua ulos. Mutta kun itsensä on pakolla saanut liikkeelle, vauhtia on helppo kiihdyttää. Kesken lenkin ottamassani selfiessä näytän hikiotsineni tosi reippaalta. Tällainen pirtsakka ihminen olenkin aina halunnut olla!

4. Onnellisuus

Ottaako päähän? Ei yhtään hymyilytä vai? Hymyile silti, sillä tutkimusten mukaan tekohymykin voi vähentää stressiä. Hymyilyn vaikutuksia psyykkiseen terveyteen tutkittiin Kansasin yliopistossa joitakin vuosia sitten. Silloin saatiin osviittaa siitä, että tekohymyily lisää onnellisuutta, jos oikea hymy ei juuri sillä hetkellä luonnistu.

Testaajan kommentti: Karjalaisena olen tiennyt tämän aina: Ilo pintaan vaik syvän märkänis. On tosin olemassa myös tutkimuksia, joiden mukaan väkisin hymyileminen vain syventää pahaa mieltä. Oikeasti masentuneelle en tätä keinoa menisi tuputtamaan, mutta turhiin ketutuksiin sopii kokeilla. Fakta on ainakin se, että ylöspäin käännetty suu näyttää paremmalta kuin nurinpäin vääntyneet suupielet.

Vaihtoehtoisesti voit kokeilla myös kiroilua, sillä sen on todettu helpottavan tuskaa esimerkiksi silloin, kun sattuu lyömään vasaralla sormeensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla