Stressinhallintakorttipakka sisältää 50 erilaista harjoitusta. Kuva: Marjut Laukia
Stressinhallintakorttipakka sisältää 50 erilaista harjoitusta. Kuva: Marjut Laukia

Onnistuisiko stressistä irrottautuminen korttipakan avulla?

Laita silmät kiinni. Hengitä kymmenen sisään ja ulos -hengitystä keskittyneesti: Kuvittele, että sisäänhengitys ulottuu aina lantioon saakka ja saa alavatsan alueen nousemaan. Uloshengityksellä anna ilmavirran tulla ulos lantiosta saakka. Tee kymmenen pitkää ja syvää hengitystä. Voit mielessäsi laskea hengitykset.

Kas noin. Stressisi olisi pitänyt juuri helpottaa ainakin hieman. Harjoituksen nimi on Hengitä kymmenen kertaa, ja se on yksi stressinhallintakorttipakan 50 harjoituksesta.

Hidasta elämää -sivuston perustajan Sanna Wikströmin kehittämien Stressinhallintakorttien ideana on, että korttipakka kulkee aina mukana, ja lyhyet harjoitukset on helppo mahduttaa kiireiseenkin aikatauluun.

Mutta kun se on niin vaikeaa!

"Stressinhallintaharjoittelu on kuin hampaidenpesu: toisto useamman kerran päivässä tekee siitä rutiinin", pakkauksen takana lukee.

Aloittaminen ainakin tuntuu hankalalta – kymmeneksi tai edes viideksi minuutiksi rauhoittuminen kesken työpäivän vaikuttaa lähes mahdottomalta haasteelta. Useat pakan harjoitukset kuitenkin vaativat sen verran aikaa, ja tuskin stressistä irtautuminen paljon nopeammin edes onnistuisi.

Kymmenen hengityksen harjoitus sen sijaan onnistuu juuri ja juuri, sillä siihen ei tarvitse käyttää mielikuvitustaan tai minuuttia enempää. Samoin vessameditointi, jossa tarpeiden toimittamisen lomassa irtaudutaan ajatuksista ja keskitytään nykyhetkeen. Töiden lomassa tuntuu kuitenkin mahdottomalta kuvitella itsensä linnuksi, joka tarkkailee tapahtumia yläilmoista.

Olisikin hyvä, jos korttien harjoitukset olisi luokiteltu esimerkiksi värikoodein tosi helposta haastavampaan. Näin aloittelijan olisi vielä helpompi päästä jyvälle rentoutusharjoituksista.

Onneksi valinnanvaraa on kuitenkin paljon. Kun on testannut monia harjoituksia, voi joukosta ottaa erilleen vaikka muutaman suosikkiharjoituksensa, joiden toistaminen tuntuu helpolta tiukassakin paikassa.

Lue myös:

Ole ihan zen – testissä viisi tapaa rauhoittaa työpäivää

Lopeta heti! Näin lakkaat murehtimasta työasioita vapaa-ajalla

Oletko aina pahalla tuulella? Lue syyt ja ratkaisut