Kun ei myötäile liikaa muita, uskaltaa olla rennosti ja rohkeasti oma itsesi. Kuva: Shutterstock
Kun ei myötäile liikaa muita, uskaltaa olla rennosti ja rohkeasti oma itsesi. Kuva: Shutterstock

Hyvä itsetunto tuo turvallisuudentunnetta ja auttaa arvostamaan itseä sellaisena kuin on. Kuinka hyvä itsetunto sinulla on?

1. Nimeä yksi heikkoutesi. Mikä se on?

Hyvän itsetunnon omaavalla ihmisellä on totuudenmukainen minäkuva. Se tarkoittaa sitä, että ihminen tietää ja pystyy tunnistamaan myös omat heikkoutensa.

2. Vanhempasi tai ystäväsi kritisoivat itsellesi tärkeää, omaa elämääsi koskevaa päätöstä. Pyörrätkö mielesi vai pidätkö pääsi?

Hyvän itsetunnon omaava ihminen tekee itse omaa elämäänsä koskevat ratkaisut ja on riippumaton toisten mielipiteistä. Toisten esittämä kritiikki voi olla kuuntelemisen arvoista, mutta se ei lannista.

3. Koetko itsesi arvokkaaksi?

Hyvään itsetuntoon liittyy tunne siitä, että on riittävän hyvä ja kelpaava. Silloin omaa elämäänsäkin pitää arvokkaana ja ainutkertaisena.

4. Oletko ujo?

Sillä ei ole mitään väliä. Se, että ihminen on ulospäinsuuntautunut tai itsevarma, ei automaattisesti tarkoita, että hänellä olisi hyvä itsetunto. Vastaavasti ujon tai hiljaisen ihmisen itsetunto voi olla hyvin vahva.

5. Haluaisit tehdä elämässäsi jonkin tietyn muutoksen, mutta tiedät, että se saattaa pahoittaa joidenkin läheistesi mielen. Mitä teet: vältätkö pahan mielen aiheuttamista vai jatkatko suunnitelman toteuttamista?

Jos sinulla on hyvä itsetunto, et tunne tarvetta loukata muita. Siitä huolimatta uskallat kuitenkin elää omaa elämääsi niin kuin haluat. Et siis anna ympärilläsi olevien ihmisten toiveiden tai heidän mahdollisten mielipahojensa rajoittaa liikaa elämääsi.

6. Sinulle tärkeä asia meni pieleen. Et esimerkiksi saanut hakemaasi työtä tai sinulle läheinen ihminen tuottaa sinulle pettymyksen. Miten reagoit?

Harmi, suru ja pettymys ovat normaaleja tunteita. Hyvän itsetunnon tunnistaa siitä, että pystyy sietämään myös pettymystä ja epäonnistumisia.

Itsetuntoaan voi myös kehittää

Ihmisen itsetunto ei periydy, ja se voi vaihella elämän aikana. Elämänkokemuksen määrä ja erilaiset epäonnistumiset ja vastoinkäymiset, kuten työttömyys, voivat lisätä tai horjuttaa itsetuntoa. Itsetuntoaan voi kuitenkin aina kehittää.

Aloita esimerkiksi miettimällä, mitkä ovat omia vahvuuksiasi ja heikkouksiasi. Tunnista tilanteita, jotka saavat olosi ikäväksi, ja mieti, voisitko seuraavalla kerralla toimia sellaisessa tilanteessa toisin.

Älä vaadi itseltäsi liikaa. Aseta tavoitteita, jotka ovat realistisia, ja muista iloita myös pienistä saavutuksista. Muista myös kiittää itseäsi. Anna anteeksi itsellesi sekä muille.

Jokaisella ihmisellä on asioita, joissa hän on hyvä. Mieti, missä sinä olet parhaimmillasi. Tunnista, mitkä asiat tuottavat sinulle iloa ja onnistumisen kokemuksia. Keskity vahvuuksiisi.

Hyväksy itsesi. Älä kanna mukanasi vääriä häpeän tai syyllisyyden tunteita. Hyväksy itsesi juuri sellaisena kuin olet.

Älä lannistu. Aina voi yrittää uudestaan!

Lähteet: nyyti.fi, Kotiapteekki

Lue myös:

Kuusi lausetta, joilla pilaat itsetuntosi

Kaksi viikkoa naisen vuodesta kuluu peilin edessä