Kyllä, kasviksia. Vaikka sitten välimerelliseen malliin. Kuva: Shutterstock
Kyllä, kasviksia. Vaikka sitten välimerelliseen malliin. Kuva: Shutterstock

Nyt on aika palata perusasioiden äärelle.

Tämän vuoden trendidieettejä ovat vuosia vanhat helmet, jotka on löydetty uudelleen.

Välimeren dieetti. Jo muinaiset kreikkalaiset… Vanha juttu toimii yhä, koska dieetin kaava on simppeli: paljon tuoreita kasviksia ja hedelmiä, pähkinöitä, monipuolisesti viljoja, öljyä ja kalaa. Punainen liha on sallittua vain pari kertaa kuussa.

Fleksaus. Fleksaajan ruokavalio koostuu pääasiassa kasvisruuasta, mutta kerran tai kaksi viikossa voi syödä lihaa. Myös kananmunat ja maitotuotteet ovat sallittujen listalla. Esimerkiksi Dalai Laman sanotaan olleen fleksaaja.

DASH. Ei nopeaa painonpudotusta vaan pitkäpiimäistä ja pysyvää hyvää oloa. DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) on ruokavalio, jonka tarkoitus on laskea veren huonoa kolesterolia. DASHissa saa lappaa lautaselleen kokojyvätuotteita, hedelmiä ja vihanneksia. Punaisen lihan, liian suolan, rasvan ja sokerin syöntiä rajoitetaan. US News on nimennyt dieetin vuoden parhaaksi laihdutus-menetelmäksi.

Lähde: Thenewdaily.com

Lue myös:

Kyllä, se on totta! Vedenjuonti laihduttaa

Haluatko laihtua? Kokeile näitä uusia kikkoja!

Se ei olekaan niin simppeliä kuin luulit! Näin tulkitset vaa'an lukemia

18 tapaa polttaa enemmän ja tehokkaammin rasvaa