Kim hurahti korsettitreeniin. Mutta mitä sanovat lääketieteen asiantuntijat? Kuva: Reuters
Kim hurahti korsettitreeniin. Mutta mitä sanovat lääketieteen asiantuntijat? Kuva: Reuters

Tiimalasivartalon metsästyksessä ei ole Hollywoodissa mitään rajoja.

Hollywoodin julkkismaailman on vallannut uusi laihdutusvillitys nimeltä vyötärötreeni. Esimerkiksi seurapiirijulkkis Kim Kardashian ja näyttelijä Jessica Alba ovat kertoneet hurahtaneensa tähän laihdutuskikkaan, jonka lopputuloksena pitäisi olla täydellinen tiimalasivartalo.

Vyötärötreenillä on myös toinen nimi, joka kuvaa ”treenin” ideaa ehkä edellistä paremmin: korsettidieetti. Kim ja Jessica pitävät siis useita tunteja päivässä päällään tiukkaa korsettia, koska uskovat sen pudottavan painoa ja muokkaavan heidän vatsanseutunsa kapeammiksi.

 

I'm really obsessed with waist training! Thank you @premadonna87 for my new waist shapers! #whatsawaist

A photo posted by Kim Kardashian West (@kimkardashian) on

Treenaaminen on tietenkin myös liikuntaa, joten korsettia pidetään päällä myös salilla huhkiessa. Jumppaaminen korsetti päällä saa lajin kehittäjien mukaan ihmisen hikoilemaan enemmän ja näin pudottamaan myös enemmän painoa. Yksinkertaista.

Homma on myös asiantuntijoiden mielestä simppeli. Tämä ei yksinkertaisesti toimi.

– Lääketieteellisesti tässä ei ole mitään järkeä. Vyötärön kiristäminen tiukasti ei tee siitä lopullisesti pienempää. Kun vaatteen ottaa pois päältä, keho palaa takaisin tavalliseen muotoonsa, kommentoi lääketieteen professori Mary Jane Minkin Yalen yliopistosta.

Newyorkilainen lääkäri Keri Peterson on samoilla linjoilla. Hänen mukaansa tätä treenitapaa käyttävät eivät pudota painoa sen takia, että se olisi toimiva tapa laihduttaa. Kilojen karistaminen on lähinnä luonnollinen jatkumo sille, että korsetti päällä on epämiellyttävää syödä. On normaalia laihtua, jos ruoka ei mene suusta alas. Korsettidieetti aiheuttaa todennäköisesti myös närästystä ja hengitysvaikeuksia.

Peterson antaa korsettidieettiä hieman rakentavamman vinkin tiimalasivartalon tavoittelemiseksi:

– Hoikentavat alusvaatteet riittävät.

Jos taas mielessä on kilojen karistaminen, kannattaa ehkä aloittaa kokeilemalla ihan tavallista liikuntaa ja monipuolista ruokavaliota.

Lähteet: Harpers Bazaar, Women's Health Magazine, Today

Lue myös:

Vain 15 minuuttia aikaa? Näin teet tehokkaan treenin

Näin treenaa näyttelijä-malli Ashley Greene

Kaikkien aikojen helpoin pepputreeni