Kuva: Dominic Lipinski, Lehtikuva
Kuva: Dominic Lipinski, Lehtikuva

Tässä naisessa täytyy olla jotain taikaa, sillä hän peittosi kirjallaan jopa Tylypahkan noidat ja velhot.

Jos muistelee 2000-luvun Harry Potter -huumaa, on vaikeaa keksiä, kenen fanit jaksaisivat rynnätä yhtä innokkaasti kirjakauppaan heti teoksen ilmestyttyä. Marraskuun lopulla velhopojan päihittäjä kuitenkin löytyi muoti- ja kauneusblogien maailmasta – ainakin esikoiskirjan myyntiluvuissa mitaten.

Myyntiennätystä pitää nyt hyppysissään 24-vuotias britti Zoe Sugg, joka on tullut maailmalla tunnetuksi kauneutta ja muotia käsittelevästä videoblogistaan. Lähes 6,7 miljoonaa Youtube-seuraajaa kerännyt Sugg laajensi marraskuun lopulla tonttiaan netistä kansien väliin, kun hänen esikoisteoksensa Girl Online julkaistiin. Kirjaa myytiin viikon sisällä sen julkaisemisen jälkeen 78 000 kappaletta, mikä riitti päihittämään aiemmin J. K. Rowlingin hallussa olleen esikoiskirjan myyntiennätyksen Britanniassa.

Youtubessa Zoe Sugg tunnetaan herttaisena Zoellana, joka jakaa videoissaan ja blogissaan niin kauneusvinkkejä kuin ajatuksia vakavimmistakin aiheista, kuten paniikkihäiriöstä ja nettikiusaamisesta. Hänen faninsa ovat pääasiassa teini-ikäisiä tyttöjä, ja heille myös Girl Online on suunnattu.

Kirjassa 16-vuotias bloggaajatyttö tapaa New Yorkissa kuuluisan muusikkopojan, ja yhtäkkiä hänen päiväkirjanansa toiminut blogi leviää ympäri nettiä. Haiskahtaa siltä, että juoni on saanut vaikutteita Suggin omasta elämästä.

Kriitikot eivät ole kehuneet Girl Onlinea varsinaiseksi kirjallisuuden riemuvoitoksi, vaan kirjan menestys piilee todennäköisesti vloggaajan vankassa fanijoukossa. Kirjan kustantamo Penguin Books on myös joutunut myöntämään, että haamukirjoittaja auttoi Suggia saattamaan tarinan kansien väliin. Tämä ei näytä heikentävän kirjan suosiota. Teoksen käännösoikeudet on myyty 18 kielelle, ja tarinan jatko-osa ilmestyy kesällä 2015. Suomeksi uudesta hittisarjasta ei tosin ainakaan vielä päästä nauttimaan.

Ennen kirjan julkaisua Zoella oli ehtinyt pitää videoblogia viiden vuoden ajan. Aloittaessaan vloggauksen hän oli tavallinen vaatekaupan myyjä. Englannin maaseudulta kotoisin olevalla naisella on nyt usein yli 12 miljoonaa Youtube-katselijaa kuukaudessa ja 2,6 miljoonaa seuraajaa Twitterissä sekä 3,6 miljoonaa Instagramissa. Vuonna 2014 Zoella on näkynyt myös netin ulkopuolella: hän on ollut Britannian Voguessa, lanseerannut oman meikkisarjansa ja esiintynyt hyväntekeväisyyssinglellä Bonon, Ed Sheeranin ja One Directionin kanssa. Jäämme odottamaan, mihin Zoella ryhtyy seuraavaksi.

Vaikka teinitytöille suunnattu höpöttely voi tuntua aikuisista hölmöltä, Zoellan videoista kannattaa katsoa ainakin kampausvinkit. Näin syntyy esimerkiksi kaunis letti, joka on Nälkäpeli-elokuvien Katniss Evergreenin tyylin inspiroima:

Zoellan Youtube-kanavat:

https://www.youtube.com/user/zoella280390

https://www.youtube.com/user/MoreZoella

Lähteet:

Time, Penguin Books

Lue myös:

Harry Potter -tarinat saavat jatkoa

Tällaista on bloggaajien elämä – oikeasti