Nyt kyllä tympii niin, ettei veri kierrä. Kuva: Shutterstock
Nyt kyllä tympii niin, ettei veri kierrä. Kuva: Shutterstock

Takana huonosti nukuttu yö ja aamupalaksi pelkkää kahvia. Tiedetään: siitä ei hyvää tuulta seuraa. Mutta kärttyisyyden taustalla voi olla myös yllättäviä tekijöitä.

Pahantuulisuus on raivostuttava tunne, joka tarttuu helposti myös ruttunaaman lähipiiriin. Kärttyisyyteen ei kuitenkaan tarvitse tuudittautua, vaan sitä kannattaa ennemminkin ennaltaehkäistä.

Psychology Today -sivusto listaa pahantuulisuutta aiheuttavia asioita ja antaa keinot niiden hallintaan.

1. Tunnet syyllisyyttä

Unohtuiko kummilapsen synttäripäivä? Jäikö roskapussi haisemaan eteiseen, vaikka lupasitkin puolisollesi hoitaa asian? Jo pienikin syyllisyydentunne vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka huono fiilis voi olla.

Ratkaisu: Paras keino lievittää syyllisyyden taakkaa on hyvittää teko tai tekemättä jättäminen. Hemmottelemalla kummilasta oikein kunnolla ja siivoamalla pikkuisen tavallista enemmän saa kummasti kevyemmän mielen.

2. Sinulla on paljon tekemättömiä hommia

Takaraivossa pyörivä tekemättömien töiden lista jurppii. Mitään ei saa aikaiseksi, vaikka sata asiaa odottaa huomiotasi.

Ratkaisu: Kannattaa muistaa, ettei kaikkia asioita voikaan hoitaa yhdellä kädenheilautuksella. Helpotat työtaakkaasi, kun kirjaat muistilapulle, milloin aiot hoitaa minkäkin työn. Tutkimusten mukaan jo takeltelevien tehtävien suunnittelu ja aikatauluttaminen auttaa kohottamaan mielialaa.

3. Vellot huonoissa fiiliksissä

Monella on taipumus kelata ikäviä tapahtumia läpi uudelleen ja uudelleen. Sehän ei kuitenkaan auta mitään, vaan päinvastoin mehustaa jo entisestään kökköä oloa.

Ratkaisu: On tutkittu, että ikävät tunteenpuuskat voi harhauttaa keskeyttämällä ajatuksenjuoksun esimerkiksi täyttämällä hetken ristikoita tai pelaamalla nettipeliä.

4. Pelkäät epäonnistumista

Lähestyvä esiintymistilanne tai ensimmäinen puolimaraton jännittävät ja kiristävät mieltä. Tuleva haaste pyörii alitajunnassa koko ajan.

Ratkaisu: Jottei jännitykselle ja huonoille fiiliksille antaisi valtaa, kannattaa keskittyä asioihin, joita omalla käytöksellään voi hallita. Luo työyhteisöön kannustavaa ilmapiiriä, ja saat itsekin osasi tsemppaamisesta. Myös suunnittelu ja aikataulutus tuovat varmuuden tunnetta.

5. Erakoidut suorittamisen keskellä

Arki on joskus niin kiireistä, että paikasta toiseen ryntäilystä ja erinäisten tehtävien suorittamisesta tuleekin huomaamatta koko elämän keskiö. Kun erakoituu omiin nurkkiinsa, on yleisfiilis myös sen mukainen: ankea.

Ratkaisu: Sosiaalista elämää ei kannattaisi unohtaa hektisyydenkään keskellä. Tutkimusten mukaan jopa lyhyetkin hetket ihmisten tai lemmikkien seurassa nostattavat fiilistä. Puhelu ystävälle ja leikkihetki koiran kanssa piristää.

6. Ärsyynnyt pienistä asioista

Puhjennut pyöränkumi tai kahvin loppuminen eivät ehkä ole asioita, joiden vuoksi kannattaa kulkea naama rullalla.Vai?

Ratkaisu: Ota hieman perspektiiviä asioihin: muistatko todella vuoden päästä, kuinka merkittävä oli se hetki, kun jouduit jälleen kerran kävelemään lähikauppaan ostamaan kahvipaketin? Kiukkuuntumisen sijaan listaa mielessäsi viisi asiaa, jotka ovat hyvin juuri nyt. Hyvä fiilis saapuu kuin huomaamatta!

Lue myös:

Oletko pahalla tuulella? Näin se näkyy Facebookissa

Huono päivä? 8 tapaa tehdä siitä parempi

Ottaako päähän?