Kippis vastustuskyvylle! Kuva: Shutterstock
Kippis vastustuskyvylle! Kuva: Shutterstock

Pese kädet ja muista nämä, niin taudit pysyvät helpommin loitolla.

Pahimman flunssakauden jyllätessä voi olla vaikeaa välttyä köhältä ja nuhalta. Paras ase sairastelua vastaan on ennaltaehkäisy.

Women's Health Magazine vinkkaa seitsemän oivaa kikkaa siihen, miten vastustuskykyä voi parantaa.

Paranna vastustuskykyäsi näin

1. Harrasta joogaa.
Jooga parantaa verenkiertoa ja ruoansulatusta. Se myös lievittää stressiä, joka puolestaan heikentää vastustuskykyä.

2. Pidä huoli ruokavaliostasi.
Omena päivässä ei aina riitä pitämään lääkäriä loitolla. Lisäksi tarvitaan muutakin. Vastustuskykyä parantavat ruoka-aineet, jotka sisältävät antioksidantteja, probiootteja ja vitamiineja. Tällaisia ovat esimerkiksi kurpitsansiemenet, tonnikala, jugurtti ja vihreä tee.

3. Liiku riittävästi.
Kannattaa hikoilla säännöllisesti. On tutkittu, että ihmiset, jotka harrastavat hikiliikuntaa vähintään 2,5 tuntia viikossa, sairastuvat flunssaan kymmenen prosenttia epätodennäköisemmin kuin he, jotka harrastavat liikuntaa vähemmän.

4. Nauti lasi viiniä.
On tutkittu, että kohtuullinen määrä alkoholia voi parantaa vastustuskykyä. Tämä tutkimus on kuitenkin tehty eläimillä.

5. Näe kavereita.
Sosiaalisilla ihmisillä on tutkitusti parempi vastustuskyky. Siispä varaa kalenteristasi aikaa saman tien usealle tyttöjen illalle.

6. Käy hierojalla.
Jo 20 minuutin säännöllinen hieronta madaltaa stressihormonitasoa. Kun stressi vähenee, vähenee myös sairastelu.

7. Nuku paljon.
Riittävä unensaanti vähentää stressiä. Uni vaikuttaa myös siihen, miten heikkoja tai vahvoja kehon vasta-aineet ovat. Chicagon yliopiston tutkijoiden mukaan rokotettujen, jotka nukkuivat huonosti, rokotuksesta saamat vasta-aineet olivat heikompia kuin niiden, jotka olivat nukkuneet hyvin.

Lue lisää:

Saitko sitkeän flunssan ja liikuntakiellon? Nämä lempeät lajit ovat sallittuja

Työpaikat ovat tutkitusti pöpöpesäkkeitä – vältä koskemasta näihin

Tämä yksinkertainen kikka toimii – ei flunssaa yli kymmeneen vuoteen!