Sotia, luonnonkatastrofeja, onnettomuuksia ja synkkiä uutisia. Mediapaasto ja mindfulness voivat auttaa maailmantuskaan.

Taas turhauttaa ja kurkkua kuristaa. Media on pullollaan järkyttäviä uutisia, jotka aiheuttavat monelle ahdistuksen ja voimattomuuden tunteita. Miten suhtautua ikäviin uutisiin, kriisipsykologi Soili Poijula?

– Omiin tunteisiinsa voi vaikuttaa ja aika moni ihminen rajoittaakin uutisten seuraamista, koska haluaa suojella itseään. Voi tehdä esimerkiksi niin, ettei loman aikana seuraa uutisia tai lue sanomalehtiä.

Ikävien uutisten vaikutusta median käyttäjiin on tutkittu esimerkiksi World Trade Centeriin tehdyn terroristi-iskun aikana.

– On todettu, että mitä enemmän ihminen altistuu ikäville uutisille, sitä voimakkaampia kielteisiä psyykkisiä reaktioita voi saada, Poijula kertoo.

Läsnäolon taito

Ahdistuksen tunteet ovat kuitenkin yksilöllisiä.

– Suhde uutisiin voi muuttua, jos on itse kohdannut tragedian. Silloin voi kokea, ettei ole tarvetta seurata uutisia tai iltapäivälehtiä. Sen sijaan sellainen, joka ei ole tragediaa kokenut, voi olla uteliaampi seuraamaan tapahtumia.

Ahdistavan uutisvirran käsittelyyn voi auttaa myös mindfulness, jossa opetellaan läsnäolemisen taitoa.

–  Jos yrittää totaalisesti vältellä kielteisiä ajatuksia, ne vain lisääntyvät. Kielteisiin ajatuksiin kannattaisi suhtautua niin, että ne ovat vain ajatuksia. Omiin tunteisiinsa voi vaikuttaa keskittymällä elämään tässä ja nyt. Kannattaa tietoisesti kiinnittää huomiota myönteisiin asioihin, koska silloin huomaa myös pienet asiat, kuten auringonpaisteen ja kukkaset.

Lue lisää:

Seitsemän luonnollista keinoa lievittää ahdistusta