Benjamin Peltonen. Kuva: Warner
Benjamin Peltonen. Kuva: Warner

Instagramissa suursuosion saavuttanut Benjamin Peltonen solmi levytyssopimuksen. Myös monilla muilla suomalaisilla some-sensaatioilla pyyhkii hyvin.

Yhä useampi nuorisoidoli putkahtaa netistä – ja niin myös Benjamin Peltonen, 17. Instagram-sensaatio on nyt askeleen lähempänä haaveilemaansa tähteyttä, sillä hän solmi levytyssopimuksen Warner Music Finlandin kanssa.

– En ole ikinä elämässäni odottanut mitään niin paljon kuin ensimmäisen oman kappaleeni julkaisua ja musiikkiurani alkua, Benjamin kertoi tiedotteessa.

Tavallinen kaarinalainen lukiopoika loi kuvayhteisöön oman tilin vuonna 2012 ja sai nopeasti kymmeniätuhansia seuraajia. Reippaudellaan, sujuvasanaisuudellaan, vaalealla olemuksellaan ja tyylikkäillä vaatteillaan ihastuttaneesta Benjaminista tuli nopeasti idoli, jonka kanssa jokaisen teinin oli pakko päästä yhteiskuviin. Tällä hetkellä Benjamia seuraa yli 180 000 ihmistä paitsi Suomessa myös Brasiliassa, Singaporessa ja Australiassa. Nuoren miehen elokuussa julkaistava sinkku on englanninkielinen siitä huolimatta, että vain harva suomalainen on breikannut muulla kuin suomenkielisellä musiikilla. Mutta ainakin Benjaminin asenne on ihailtavaa, ja fanitkin jo olemassa.

Siansaksavideollaan breikannut Sara lähti jo maailmalle

Benjaminin lisäksi myös muutama muu nuori lupaus on putkahtanut julkisuuteen sosiaalisen median ansiosta. "Kielinainen" Sara Marie Forsberg on onnistunut ponnistamaan jo ulkomaille asti. Hän julkaisi alkukeväästä YouTubessa siansaksavideon – ja kirjoitti huhtikuussa sopimuksen, jonka mukaan hän aloitti YouTube-pohjaisen mediakanavan sisällöntuottajana ja esiintyjänä. Saran managerin mukaan palkka on sopimusajalta 250 000–350 000 euroa. Lisäksi Sara on päässyt esittelemään verbaalisia kykyjään Ellen DeGeneres Show'ssa, ja hänen maailmanvalloitustaan seurataan MTV.fi:n nettisarjassa.

Myös sketsiryhmä Justimus on ihastuttanut huumorilla ja veikeällä asenteella YouTubessa, jossa nuorten miesten videoita on katsottu yli 50 miljoonaa kertaa. Justimuksen Wunderboy-amisvideo on kevään katsotuin suomalainen musiikkivideo.

Ryhmän Joose Kääriänien ja Sami Harmaala arvioivat Ylen haastattelussa, että suosio perustuu ryhmän junttiuteen ja hyväntuulisuuteen.

Hyvä Suomen nuoriso!

Lue myös:

Haluatko tienata nettivideoilla? Näin sinustakin voi YouTube-tähti

Kalifornialainen Youtube-julkkis Bethany Mota tienaa kymmenen kertaa enemmän kuin suomalainen keskimäärin

Nyt seuraa korvamatovaroitus: niiltä ei nimittäin välty fantastisen Broadway-musikaalitaltioinnin jälkeen.

IS TV-LEHTI: Irving Berlin: Holiday Inn (2016) on täynnä amerikkalaissäveltäjän ikivihreitä, jotka jäävät soimaan pitkäksi aikaa: Blue Skies, Cheek to Cheek, Heat Wave...

Venäjällä syntynyt Irving Berlin (1888–1989) sävelsi urallaan yli 900 kappaletta, 19 musikaalia ja 18 elokuvan musiikin. Hänen tunnetuin kappaleensa White Christmas tuli tutuksi elokuvassa Holiday Inn (1942), mutta löi läpi vasta, kun koti-ikävän vaivaamat sotilaat vaativat armeijan radiota soittamaan kappaletta jatkuvasti. Seuraavana vuonna kappale sai parhaan laulun Oscar-palkinnon.

Ensiesittäjä Bing Crosbyn alkuperäisversiota on myyty maailmanlaajuisesti yli 50 miljoonaa kappaletta, mikä tekee siitä Guinnessin ennätyskirjan mukaan maailmanlaajuisesti kaikkien aikojen myydyimmän singlen. Se on myös kautta aikain äänitetyin joululaulu yli 500 artistin esittämänä.

Musikaali perustuu Holiday Inn -elokuvaan, joka oli suomeksi Ravintola Vapaa-aika. Oikeammin nimi tarkoittaa Hotelli Juhlapyhä, koska Irving Berlinin ajatuksena oli säveltää elokuvaan yksi kappale vuoden jokaiselle juhlapyhälle.

Broadway-musikaalissa on vahva varietee-henki – se lienee kumarrus säveltäjälle, joka aloitti uransa katulaulajana ja vaudeville-esiintyjänä. Musiikillinen iloittelu on värikkäästi puvustettu, nokkelan yksinkertaisesti lavastettu ja piiruntarkasti tanssittu.

Irving Berlin: Holiday Inn, Teema & Fem klo 14.15

Laitteiden turvakaaret saattavat aiheuttaa pettymyksiä isokokoisille. Kysyimme Linnanmäen palvelupäälliköltä, mistä tietää onko liian iso huvipuiston laitteeseen. 

Isokokoiset saattavat joskus kohdata ikävän ongelman huvipuistossa: he eivät mahdukaan laitteisiin. Mistä tietää, onko liian isokokoinen johonkin laitteeseen? 

– Tietyissä aitteissa on ilmoitettu yläpituusraja, joka on joko 195 tai 200 senttimetriä laitteesta riippuen. Painorajoja tai vyötärönympäryksiä ei ole ilmoitettu, sillä tapaukset ovat yksilöllisiä ja riippuvat ruumiinrakenteesta. Selän pituus ja vartalonympäryys voivat asettaa haasteita turvapuomin saamisessa tarpeeksi kireälle, kertoo Linnanmäen palvelupäällikkö Kati Hakala

Linnanmäki ilmoittaa nettisivuilla laitteiden kuvauksissa ja huvipuistossa laitteiden infotauluissa turvapalluran avulla, mikäli turvakaaret saattavat rajoittaa kyseisessä laitteessa isokokoisten pääsyn laitteeseen. 

– On ikävä tilanne, jos joku on jonottanut pitkään, eikä pääsekään laitteeseen. Jos näin käy, pyrimme aina hoitamaan tällaiset tilanteet hienotunteisesti, Hakala selittää. 

”Selän pituus ja vartalonympäryys voivat asettaa haasteita turvapuomin saamisessa tarpeeksi kireälle.”

Linnanmäki pohtii aina silloin tällöin, miten isokokoisemmatkin mahtuisivat laitteisiin. 

– Kun hankimme laitteita, pyrimme miettimään näitä asioita. Emme kuitenkaan rakenna laitteita itse ja usein on kyse siitä, että suurin osa laitevalmistajien tarjoamista laitteista on standardikokoisia. 

Hakalan mukaan aina silloin tällöin on myös ehdotettu kokeilupenkkejä eli mahdollisuutta kokeilla laitteen penkkiä ennen laitteeseen jonottamista. Linnanmäki ei kuitenkaan ole vielä lähtenyt niitä kokeilemaan. 

Linnanmäen huvipuistosta löytyy myös positiivinen poikkeus: Ukko-laitteen kaksi viimeistä penkkiä ovat standardikokoa isommat ja sopivat siten useammalle kävijälle.