Näyttelijä Eva Longoria on yksi Time's Up -kampanjaan osallistuvista viihdealan ammattilaisista. Kuva: Reuters
Näyttelijä Eva Longoria on yksi Time's Up -kampanjaan osallistuvista viihdealan ammattilaisista. Kuva: Reuters

Viihdealan naisten aloittama Time's Up -kampanja kehottaa gaalavieraita pukeutumaan mustaan. 

Seksuaalisen ahdistelun aika on lopussa. Tällainen viesti kaikuu Los Angelesista, sillä yli 300 viihdealalla työskentelevää naista on laittanut alulle kampanjan nimeltä Time's Up. 

Kampanjan kannanotto, avoin kirje naisille, julkaistiin maanantaina New York Timesissa. Kirjeessä viihdealalla työskentelevät naiset kiittävät maatalouden parissa työskenteleviä kanssasisariaan tuesta ja vakuuttavat tuntevansa samoja vihan, häpeän ja pelon tunteita kuin ne naiset, jotka ovat kokeneet seksuaalista ahdistelua esimerkiksi maatalousalan töissä. 

Toisaalta Hollywoodin naiset myös tunnustavat etuoikeutetun asemansa ja sen, että heidän on helpompi saada äänensä kuuluviin kuin vaikkapa tarjoilijoiden, vaateteollisuuden työntekijöiden ja kotiapulaisten, jotka myös kohtaavat seksuaalista ahdistelua ja vallankäyttöä. 

Jotta myös vähemmän hohdokkailla aloilla työskentelevät seksuaalisen ahdistelun uhrit voisivat saada huomiota ongelmalle ja tekijät vastuuseen, Time's Up -kampanja kerää varoja tarjotakseen tuettuja lakimiespalveluita. 

Ei värikkäitä asuja

New York Times kertoo, että osana kampanjaa naisia kannustetaan pukeutumaan mustiin sunnuntaina järjestettävään Golden Globe -gaalaan. Asuvalinnalla on tarkoitus vastustaa epätasa-arvoa ja kiinnittää huomiota kampanjaan sekä sen varainkeruuseen.

– Kyse on solidaarisuudesta, ei muodista, näyttelijä Eva Longoria sanoo New York Timesissa. 

– Vuosien ajan me naiset olemme myyneet näitä gaaloja puvuillamme, värikkyydellämme, kauniilla kasvoillamme ja glamourillamme. Tällä kertaa ala ei voi odottaa meidän pyörähtelevän ympäriinsä. Tässä hetkessä ei ole kyse siitä. 

Longorian mukaan selvästi suurin osa naisista, joihin kampanjan tekijät ovat olleet yhteydessä, on luvannut sonnustautua mustaan.

Time's Up -kampanjasta uutisoi Suomessa ensin Helsingin Sanomat.