Räps! Kuva: Shutterstock
Räps! Kuva: Shutterstock

Selfievillitys näkyy yhdysvaltalaisten plastiikkakirurgien vastaanotoilla.

Maailman suurimman plastiikkakirurgiyhdistyksen AAFPRS:n (American Academy of Facial Plastic and Reconstructive Surgery) kyselyn mukaan yhä useampi alan ammattilainen törmää potilaaseen, joka turvautuu kauneuskirurgiaan sosiaalisen median aiheuttamien paineiden takia. Sama kysely paljastaa, että kauneuskirurgisten operaatioiden kysyntä Yhdysvalloissa on kasvanut 25 prosenttia viimeisten vuosien aikana. Erityisen kysyttyjä ovat olleet nenä- ja silmäluomileikkaukset ja hiustensiirrot.

Reutersin haastattelema yhdysvaltalainen plastiikkakirurgi Sam Rizk kertoo kieltäytyneensä ottamasta asiakkaita, jotka haluaisivat näyttää samalta kuin selfiekuvissa. Hän on selittänyt heille, kuinka kännykkäkameralla otettu kuva saattaa vääristää kasvonpiirteitä, eikä ulkonäkö vastaa silloin todellisuutta. Hänen mukaansa selfiet ruokkivat erityisesti nuorten epävarmuutta.

Plastiikkakirurgi Kaarlo Ståhlberg Bulevardin klinikalta kertoi lokakuussa Me Naisille, että Suomessakin yhä nuoremmat ovat kiinnostuneita kauneuskirurgiasta, ja viime vuosina konsultaatioissa on näkynyt jonkin verran jopa 13–17-vuotiaita.

Suomessa tehdään tällä hetkellä eniten silmäluomileikkauksia, rintojen suurennusta implanteilla ja kasvojen leikkauksia, kuten nenäleikkauksia, rasvansiirtoja ja kasvojenkohotuksia.

Lähde: Reuters

Lue myös:

Suomalaiset haluavat nyt näitä kauneusleikkauksia

Plastiikkakirurgi: Suomessa nuorimmat asiakkaat 13-vuotiaita

Näin onnistuu julkkis-selfien ottaminen