Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Syöminen voi pysyä kohtuuden rajoissa myös jouluna nautiskelun kärsimättä. Tässä toimintasuunnitelmasi.

Ähkysesonki on täällä taas. Hirvittääkö jo valmiiksi? Jouluna hullukaan ei laske kaloreita, vaan nauttii hyvästä ruuasta. Kohtuuden ja muutaman perusasian mielessä pitämällä vältyt itsesi umpeen ahmimiselta. Ravitsemusneuvoja Nancy Neirick jakaa vinkkinsä:

– Proteiinia kehiin! Napsi vaikka manteleleita, vaikka tuskinpa proteiinivaje näin syömissesonkina pääsee yllättämään. Turvotusta sen sijaan voi estää vähentämällä hiilihydraatteja, kuten keitettyjä perunoita, leipää, herneitä ja kuivattuja hedelmiä.

– Juo vettä! Suomalainen joulupöytä sisältää anteliaat määrät suolaa. Muista kitata vettä, niin turvotus jää vähäisemmäksi. Tajuat myös helpommin kylläisyydentunteesi, jos muistat tankata tarpeeksi nestettä.

– Syö hitaasti. Pitkäksi venyvät jouluateriat ja kuluneesta vuodesta papattaminen, mikäs sen parempi syy nauttia rauhallisesti joka suupalasta.

– Taktikoi. Aloita pienellä annoksella, johon kasaat proteiinipitoista ja täyttävää syötävää. Siirry jykevämpiin herkkuihin vasta sitten, kun vatsasi ei kumise tyhjyyttään. Tämä on hyvä tapa välttää hillitöntä ahmimista.

– Nauti ruuasta. Vaikka olisit millainen superkarppaaja, ei kroppasi romahda parin päivän löysäilystä. Jos pelkäät lihomista, rajoita herkuttelu vaikka aattoon ja joulupäivään ja palaa sen jälkeen normiruokavalioosi.

– Unohda pyhien jälkeinen paasto. Kehosi tuskin kiittää sitruunavesikuurista heti joulupatojen jälkeen. Älä kiusaa itseäsi syyllisyydentunnoilla, vaan anna kropalle lempeästi aikaa palautua.

Lähteet: Vida y Salud, Santé A-Z Au Féminin

Lue myös:

Näin selviät joulusta, hörhöruokavaliollinen

Käykö teidänkin joulupöydässänne aina näin?