Pyöreästä pepusta on parissa vuodessa tullut The Big Thing. Kuva: Shutterstock
Pyöreästä pepusta on parissa vuodessa tullut The Big Thing. Kuva: Shutterstock

Tämän hetken kuumin trendipeppu hankitaan treenaamalla pakarat pyöreiksi.

Laulaja Beyoncélla, tosi-tv-julkkis Kim Kardashianilla, bikinifitness-voittaja Anna Virmajoella ja kohta myös sali­kavereillasi on sellainen. Haluaisitko sinäkin pyöreän pepun?

Vielä muutama vuosi sitten takamuksen piti olla huomaamaton. Kukaan ei halunnut herättää huomiota pepullaan. Parasta oli, jos pienen takamuksen sai kätevästi piiloon paidan alle. Jopa bodariporukoissa isot pakarat lähinnä huvittivat.

Kuntosalin omistaja repesi nauruun 90-luvulla, kun bodausta harrastanut Taina Kinnunen kyseli häneltä vinkkejä takamuksensa kasvattamiseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Olin kai salihistorian ensimmäinen nainen, joka halusi isomman takamuksen, Kinnunen muistelee. Hän työskentelee nyt sukupuolen tutkimuksen professorina Tampereen yliopistossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Bodarit ovat joutuneet nielemään naurunsa. Naisilla on nimittäin uudet ulko­näkötavoitteet. Pyöreästä pepusta on parissa vuodessa tullut The Big Thing, kova juttu. Sitä muovataan jumppa- ja punttisaleilla entistä muodokkaammaksi, eikä todellakaan peitellä vaan korostetaan. Pyöreä pyrstö on seksikäs.

Pienipyllyiselle uusi naisihanne tietää isoja haasteita, eikä lattapakarakaan pääse helpolla.

– Kapea lantio, mutta pyöreä pylly. Pitkät sääret, mutta voimakkaat reidet. Ihanne on geneettisesti lähempänä afrikkalaisen naisen mittasuhteita kuin meidän omiamme, Kinnunen huomauttaa.

Hänen mielestään peppu on samalla tavalla etninen muotivillitys kuin rastatukka  oli 90-luvulla tai japanilaisittain ehostetut silmät 2000-luvun alussa.

Ilman häpeän häivää

Ehkä pepusta on tullut kehonosista kuumin, koska siihen on alettu saada villiä liikettä zumballa, salsalla, reggaetonilla, dance hallilla ja muilla uusilla muotilajeilla.

Tanssipiireissä ollaan vakuuttuneita siitä, että Karibian rytmeillä on kovastikin tekemistä uuden ihanteen kanssa.

Lattaritanssit musavideoineen ovat tuoneet muhkean vartalotyypin kaikkien ihailtavaksi. Niissä jokainen on voinut nähdä Shakiran, Beyoncén ja muiden tanssijakaunotarten sheikkaavan isoja bootyjaan pienissä sortseissa ilman häpeän häivää.

– Ujoille ja itseään korostamattomille suomalaisille se on ollut tarpeellinen herätys, uskoo kuubalaisia tansseja opettava Hanna Terán.

Nyt suomalaisetkin haluavat, että peppu näkyy ja sitä katsotaan.

Helsingissä järjestettiin hiljattain SM-kisat twerkkauksessa, lajissa, jossa keskitytään hytkyttämään ja pyörittämään takapuolta. Mestariksi leivottu Belinda Heinonen huomautti, että peppuun saa vauhtia vain, jos lihakset ovat kunnossa.

Kehonrakennuksesta väitöskirjaa tehdessään Kinnunen huomasi, että afrikkalainen vartalotyyppi on juuri sitä, mitä yhä suositummaksi käyvässä fitneksessä tavoitellaan ja minkä eteen naiset hikoilevat myös trendijumpissa.

Ja kyllä, treenaamalla me lattapeput voimme saada pakaroihimme muotoa.

Pyöreys kertoo elinvoimasta...

Naiset pakkautuvat kuntokeskuksissa tunneille, joilla keskitytään rääkkäämään pakaralihaksia. Vatsa-peppu-reisijumpat ovat vaihtuneet pelkkiin peppu- ja bootylicious-tunteihin. Ennen punttisalilla miehet jonottivat smith-tangolle rintalihastreeniin. Nyt samassa jonossa ovat naiset. He kärkkyvät smithille kyykkyvuoroa, koska ilman kyykkyä ei ole peppua.

He tietävät, että pakarat eivät pyöristy ilman työtä ja tuskaa. Tulokset näkyvätkin yhä useamman salilla treenaavan takamuksessa.

Mutta liittyy muokkaamiseen muutakin, sanoo fitness figure -sarjan EM-voittaja Johanna Lind. Hänen peppunsa herättää ihastusta fitness-tuomaristossa ja kääntää katseita kadulla. Lindin mielestä pepun muodosta voi jopa lukea naisen elintavat.

– Pyöreä takapuoli kertoo elinvoimasta. Se on aktiivisen ihmisen merkki, Lind sanoo.

... ja itsekurista

Näinä aikoina kun istumatyön vaaroista varoitellaan, pyöreäpeppuinen kantaa todistetta siitä, että hän jaksaa nähdä vaivaa itsensä eteen vielä toimistopäivän jälkeen. Pinkeä peppu kertoo myös itsekurista.

Ruokavaliokin pitää suunnitella niin, ettei takamukseen tule selluliittia. Vaaditaan siis kanttia pysyä erossa sokeriherkuista, alkoholijuomista ja jopa kahvista.

– Pyöreys on terveen merkki, Johanna Lind linjaa.

Myös tanssija on samoilla linjoilla.

– Hyvä lihaskunto pitää meidät ryhdikkäinä ja jaksavina. Vanhanakaan ei tarvitse olla muiden avun varassa, kun oma liikuntakyky säilyy hyvänä, Hanna Terán sanoo.

Tutkija Taina Kinnunen ei tosin allekirjoita terveysvertausta: käsitys terveen näköisestä muuttuu samaa tahtia kuin kauneus­ihanteet. Peppu­treenistä on silti hyötynsä.

– Vahvat pakaralihakset tukevat ryhtiä. Ne pitävät lonkat ja lantion oikeassa asennossa, mikä taas tukee takareittä ja siten myös polvea, kuntosaliohjaajia ja personal trainereita kouluttava Lind valistaa.

Pepputreeniä ei siis kannata jättää väliin siksi, että kuittaisi sen ohimeneväksi muoti-ilmiöksi.

Lue lisää:

Twerking – pyllyn heiluttelu sai virallisen termin

Fitnessmalli Janni Hussin pepputreeni – katso liikkeet videolta

Sisältö jatkuu mainoksen alla