Kas, lihasmassahan se vain on lisääntynyt. Kuva: Shutterstock
Kas, lihasmassahan se vain on lisääntynyt. Kuva: Shutterstock

Vaikka vaaka näyttää enemmän kuin eilen, et välttämättä ole lihonut.

Se on vain numero. Se on vain yksi hemmetin ärsyttävä numero. Henkilövaa'an lukema nimittäin.

Erityisen ärsyttävää vaa'alla käyminen on, kun paino on noussut tai ei laske tiukasta dieetistä huolimatta. Ärrh.

Fitnessguru Richard "Dick" Talensin kirjoittama artikkeli lievittää kuitenkin hieman punnitsemisen tuskaa. Mies kertoo, miten vaa'an lukemia tulkitaan – eikä painonnousu aina edes ole huono juttu. Pelkästä puntarin lukemasta ei siis kannata tehdä koskaan turhan hätäisiä johtopäätöksiä.

On normaalia, että paino vaihtelee pari kiloa suuntaan tai toiseen. Syitä siihen on muitakin kuin rasvan kertyminen vartaloon.

1. Glykogeenivarastot. Elimistö varastoi ruuasta saatuja hiilihydraatteja glykogeeni-nimisen varastohiilihydraatin avulla. Jokaista hiilihydraattigrammaa kohti kehoon kertyy myös kolme grammaa vettä. Mikäli glykogeenivarastot ovat tyhjillään, paino on normaalin vaihtelun alarajoilla. Toisaalta glykogeenivarastojen täyttyminen tietää painon nousua vaihtelun ylärajoille.

2. Jos natriumia (eli suolaa) tulee nautittua enemmän kuin tavallisesti, kehoon yleensä kertyy vettä. Nesteet lähtevät liikkeelle, kun ravinnosta saa vain niukasti suolaa. Keho kuitenkin sopeutuu natriumin määrään, joten on turha toivo, että suolan jättämällä paino putoaisi pysyvästi alas.

3. Kuukautiskierto kerryttää myös nestettä elimistöön, mikä kannattaa ottaa huomioon vaa'an lukemia vertaillessa.

4. Nestehukka vaikuttaa myös painoon. Elimistö kannattaa pitää hyvin nesteytettynä.

Lihonko vai onko vika vaa'assa?

Suuret painonvaihtelut laihdutuskuurin aikana johtuvat yleensä glykogeenivarastoista. Rasva palaa hitaasti, mutta glykogeenitasot voivat heilahdella villistikin.

Kun syö paljon ja erityisesti hiilihydraatteja, glykogeenivarastot täyttyvät ja olo saattaa olla turvonnut, mutta kyse on nesteestä. Eli huh, yksi kunnon ateria ei tuhonnut koko viikon kurinalaista laihduttamista, vaikka vaaka näyttäisikin kolme kiloa enemmän. Vastaavasti vähähiilihydraattisella dieetillä paino saattaa laskea nopeastikin.

Glykogeenivarastojen lisäksi kuntoilun aloittaminen yleensä kasvattaa lihasmassaa. Paino ei sen takia välttämättä pienene, vaikka rasvaa olisikin palanut.

Näin tulkitset vaakaa

Jotta vaa'an lukemaa pystyisi arvioimaan kunnolla, kannattaa ottaa avuksi myös mittanauha. Painon lisäksi pitäisi aina mitata vyötärönympärys.

Kannattaa myös tarkkailla voimien kehittymistä, esimerkiksi sitä, kuinka raskailla painoilla jaksaa kuntosalilla harjoitella. Lisäksi on hyvä kiinnittää huomiota kehon turvotuksiin ja niiden mahdollisiin syihin.

Vasta kun nämä asiat on ottanut huomioon, vaa'an lukemasta pystyy päättelemään jotakin.

Dick Talensin sivustolla on taulukoitu kattavasti, mitä vaa'an lukemasta ja muista merkeistä voi kulloinkin päätellä. Tässä muutama esimerkki:

Paino alenee, vyötärönympärys pienenee ja voimat lisääntyvät. Optimaalinen tilanne. Rasvaa palaa. Jatka samaan malliin.

Paino nousee, vyötärönympärys pienenee ja voimat lisääntyvät. Rasva palaa yhä, mutta ehkä hitaanlaisesti tai keho vasta totuttelee uuteen ruokavalioon. Kalorimäärän alentamista voi kokeilla, jotta paino alkaisi pudota.

Paino nousee, vyötärönympärys kasvaa ja voimat lisääntyvät. Kehoon kertyy sekä rasvaa että lihasta. Kalorimäärä on todennäköisesti liian iso. Rukkaa ruokavaliota kevyemmäksi tai keskity lihasmassan kasvattamiseen.

Lue myös:

18 tapaa polttaa enemmän ja tehokkaammin rasvaa

Koomikko Sami Hedbergillä kova laihdutustavoite: nyt lähtee 25 kiloa – viidesosa painosta!

Älä usko! Viisi ravitsemusmyyttiä, jotka eivät pidä paikkaansa