Tilaajille
Noora ja Niina ovat johtaneet yritystään kymmenen vuotta. Kuva: Veera Korhonen
Noora ja Niina ovat johtaneet yritystään kymmenen vuotta. Kuva: Veera Korhonen

Sisarukset Niina ja Noora olivat parikymppisiä, kun he perivät isänsä konepajayrityksen. Oppivuodet yrittäjinä ovat luoneet heistä lujan yksikön. Noora ja Niina nähdään myös tänään lauantaina nähtävässä SuomiLOVE-ohjelmassa.

Normaalina työpäivänä HallaWorksin konepajalla Raumalla kuuluu koneiden tasaista hurinaa ja kovia kilahduksia, kun metallinkappaleita siirretään ja työstetään.

Olivatko koneet päällä...

Susanna Luukkala hurahti lastenvaatteisiin, kun esikoinen oli muutaman kuukauden ikäinen. – Ehkä niiden jonottamisessa netistä viehättää se jännitys, kun vaatteita hypetetään ryhmissä äitien kesken, Susanna miettii.

Lietolaista Susanna Luukkalaa ei saisi mistään hinnasta jonottamaan väentungokseen, mutta kun australialaisella vaatemerkillä Beau Hudsonilla alkaa nettiale, Luukkalan kello herättää neljältä aamulla. Lempilastenvaatemerkkiensä drop-myyntejä Luukkala odottaa kahden puhelimen, kahden tietokoneen ja tabletin äärellä.

”Kun esikoinen oli muutaman kuukauden ikäinen, homma lähti niin sanotusti lapasesta.”

– Myynnin alkaessa järjestelmä arpoo satunnaisen vuoronumeron kaikille nettisivustolle kirjautuneille. Kirjaudun sisään usealla eri laitteella saadakseni mahdollisimman hyvän numeron, hän selittää.

Lastenvaatteet ovat kahden pienen lapsen äidille harrastus. Hän ei jonota netissä alennusten takia, vaan saadakseen haluamansa tuotteen. Kivoimmat vaatteet loppuvat nimittäin kesken.

Ennen lasten syntymää Luukkala ajatteli, ettei lapsille kannata ostaa merkkivaatteita, koska niiden käyttöikä on niin lyhyt. Kotiin jäädessään hän alkoi seurata Facebookissa erilaisia vaateryhmiä. Susanna oppi, mitkä vaatemerkit ovat ekologisia, mitkä valmistetaan Suomessa, ja millä on paras jälleenmyyntiarvo.

”Olen monesti miettinyt, mikä tässä viehättää. Ehkä se on juuri se jännitys, kun vaatteita hypetetään ryhmissä äitien kesken.”

– Kun esikoinen oli muutaman kuukauden ikäinen, homma lähti niin sanotusti lapasesta, hän naurahtaa.

– Jotkut sisustavat kotia, toiset ostavat kukkia. Itse tykkään siitä, että lapset on kauniisti puettu. Merkkivaatteista huolimatta lapset saavat meillä olla vapaasti lapsia, rymytä ja mennä kuralätäkköön, Susanna lisää.

Vaikka Luukkala jonottaa vaatteita nettiyhteyden päässä, kokemus on silti yhteisöllinen. Taustalla on samanlaisia syitä kuin muillakin jonottajilla: nettijonottaminen on tapa kuulua porukkaan.

– Olen monesti miettinyt, mikä tässä viehättää. Ehkä se on juuri se jännitys, kun vaatteita hypetetään ryhmissä äitien kesken. Ensin spekuloidaan, mitä voisi olla myynnissä, ja dropin jälkeen kirjoitellaan, mitä kukakin osti.

”Iltaisin lasten mentyä nukkumaan keskustelen ryhmissä muiden aikuisten kanssa.”

Luukkala ottaa vaatteista myös asukuvia ja julkaisee niitä Teamhillslife-nimisellä Instagram-tilillään. Hän ei käy perhekerhoissa eikä kuulu muihin ryhmiin, mutta vaatteiden kautta hän on löytänyt samanhenkistä seuraa.

– Joskus tuntuu yksinäiseltä olla kotona lasten kanssa, sillä mieheni matkustaa töiden takia paljon. Iltaisin lasten mentyä nukkumaan keskustelen ryhmissä muiden aikuisten kanssa. Nytkin siellä oli pari äitiä, joilla oli laskettu aika samaan aikaan. Heidän kanssaan jännitimme, kuka synnyttää ensimmäisenä.

Eihyvä

Kun vaateale alkaa netissä aamuyöllä, Susanna virittää kaksi tietokonetta, kaksi puhelinta ja tabletin: ”Lähti lapasesta”

Hienoa naiset, kerskakulutusta ja hiilijalanjälkeä! Tiesittekö, että nettikauppa on nostanut vaatteiden hintoja globaalisti +10% ja lisännyt lento- ja laivaliikenteen hiilijalanjäljen taivaisiin. Samalla juuri naisten työpaikkoja on menetetty kivijalkaliikkeissä. Sahaatte omaa oksaanne naiset!
Lue kommentti

Ovatko suomalaisten kotien tavaroiden viralliset nimet hallussa? Ota selvää!