Ei pelkästä rahasta. Kuva: Shutterstock
Ei pelkästä rahasta. Kuva: Shutterstock

Kun työelämässä myllertää, palkka lohduttaa. Vai miten se meni?

Aamulla on useimmiten kiva lähteä töihin, sanoi suurin vastaajista Me Naisten työelämäkyselyssä. Ja mikä sinne saa lähtemään? Raha? Niinhän sinä luulit.

Kyselyyn vastanneista suurin osa ilmestyy työpaikalle, koska pitää työtään tärkeänä ja merkityksellisenä.

– Etenkin naisille on aina ollut työn sisältö tärkeämpää kuin palkka, sanoo tutkija Anna-Maija Lehto. Hän on selvittänyt Tilastokeskukselle suomalaisten työelämää 1970-luvulta.

Vielä 1980-luvulla miehet valitsivat sisällön sijaan rahan, mutta sekin on muuttunut.

– Palkan merkitys on suurempi, jos työ oli tylsää ja raskasta, Lehto sanoo.

Jatkuva himo ansaita enemmän on kuitenkin takuuvarma keino saada itsensä onnettomaksi.

– Palkankorotus ilahduttaa vain hetken, oikeasti työtyytyväisyys liittyy paljolti siihen, miten kohdellaan ihmisenä, sanoo työhyvinvointiin erikoistunut professori Jari Hakanen Helsingin yliopistosta.

– Kaipaanko todella rahaa? Vai sittenkin arvostusta ja tukea töissä? Enemmän vastuuta tai vapautta? Meillä on taipumus ajatella, että jos töissä tuntuu pahalta, ainakin siitä täytyy saada kunnon korvaus. Se ei ratkaise ongelmia.

Kyselyyn vastaajista suurin osa, 56 prosenttia, ei kuitenkaan ole tyytyväinen palkkaansa. Kolmannes saa kuussa ennen veroja 2 001–3 000 euroa.

– Suurella palkalla ei voi rakentaa itselleen työhyvinvointia, mutta tyytymättömyys palkkaan aiheuttaa kyllä työpahoinvointia, Hakanen sanoo.

Missä se syy luuraa?

Naiset ovat yleensä tyytymättömämpiä palkkaansa kuin miehet. Miehillä keskipalkka olikin viime vuonna 3 625 euroa kuussa, naisilla vain 3 003 euroa.

– Palkkaerot ovat tosi outo asia! Edelleen naiset ansaitsevat 82 prosenttia siitä, mitä miehet, vaikka naisten koulutustaso on selvästi korkeampi kuin miesten. Työkokemuksessa ei ole nykyään sukupuolten välillä tilastollisia eroja, Lehto kertoo.

Naiset tekevät vähemmän työtunteja kuin miehet, mutta ylityöt eivät ole muuttajana tuossa prosenttiluvussa. Äitiyslomat vaikuttavat jonkin verran, sillä naiset eivät esimerkiksi pääse etenemään työelämässä kuin miehet.

– Minusta äitiysloma on tärkeä vaihe ja kannattaa pitää, muttei hirveän pitkänä, Lehto sanoo.

Lehdosta suurin syy palkkaeroihin on se, että aloja arvostetaan eri tavoin. Matalia palkkoja löytyy etenkin julkiselta sektorilta, joissa työskentelee paljon naisia mutta esimerkiksi tulospalkkoja ei tunneta. Kärjistettynä: Lähihoitaja tai lastentarhaopettaja ei saa bonuksia, mutta yksityisen yrityksen pomo saa. Ja jälkimmäinen on useammin mies kuin nainen.

Onko aamulla useimmiten kiva lähteä töihin?

On. 62 %

Ei. 27 %

En käy töissä. 11 %

Tärkein syy käydä töissä

Työ tuntuu merkitykselliseltä. 41 %

Ylipäänsä palkka, että talous pysyy pystyssä. 30 %

Kunnianhimo työtä kohtaan. 14 %

Jokin muu. 6 %

Työkaverit. 5 %

Hyvä palkka. 4 %

Me Naisten työelämäkyselyyn vastasi 179 vastaajaa 22.9.–5.10. Luvut on pyöristetty tasaluvuiksi.

IS TV-LEHTI: Tokiossa työmatkalla oleva komea ja menestynyt Sebastian (Ebon Moss-Bachrach) edustaa kannattavaa firmaa, jolla pyyhkii erinomaisesti Japanissa. Vaikka bisnekset sujuvat, miehen menneisyydestä kumpuaa syvä suru.

Hotellilla hän jatkuvasti törmää mysteerisen kauniiseen Claireen (Elisabeth Moss). Heidän välillään on selkeää kemiaa. Kaksi vieraassa maassa kohtaavaa amerikkalaista päätyvät viettämään kiihkeän yön. Kaikki ei ole kuitenkaan siltä, miltä näyttää. Molempien menneisyydestä löytyy asioita, jotka ovat enemmän yhteisiä kuin kumpikaan voisi edes kuvitella.

Pääosaa esittävä Moss-Bachrach on näytellyt Girls-sarjassa. Moss on puolestaan nähty muun muassa The Handmaid’s Tale - ja Mad Men -sarjoissa.

Lyhytelokuvan takana ovat Girls-sarjaa tehneet Lena Dunham ja Richard Shepard.

– Halusin tehdä intiimin rakkaustarinan pienen työryhmän kanssa. Halusin, että se on jotain kaunista suoraan sydämestä. Olin onnekas, koska sain näin hyvät näyttelijät ja sijainti on yhtä romanttinen ja mysteerinen kuin tarina itsessään, Shepard on sanonut projektista.

Tokyo Project, HBO Nordic ma 11.12. alkaen

 

Näyttelijä Elisabeth Moss on television uuden kultakauden ykkösnainen. – Olisin tyytyväinen, vaikka tekisin tv-sarjoja lopun elämääni.

Kun Elisabeth Mossin, 35, tähdittämää The Handmaid’s Tale -sarjaa käsikirjoitettiin, Donald Trumpin tie presidentiksi näytti vielä melkein mahdottomalta. Mutta sitten lähes koko maailman yllätykseksi Trump valittiin Yhdysvaltain johtoon ja The Handmaid’s Talesta tuli äkkiä pelottavan ajankohtainen.

– Me halusimme vain tehdä mahdollisimman hienon sarjan. Tapa, jolla The Handmaid’s Tale koskettaa nyt katsojia, tuntuu karmaisevalta, näyttelijä Elisabeth Moss kertoo cannesilaisen hotellin patiolla.

Moss esittää tulevaisuuteen sijoittuvassa sarjassa Offred-nimistä naista, joka on pakotettu synnytyskoneeksi. Margaret Atwoodin Orjattaresi-romaaniin perustuva tarina on lähes kauhuelokuvamainen. Kun Trumpin valtaantulon jälkeen Yhdysvaltain hallinto ryhtyi ajamaan naisten oikeuksien rajoittamiseen tähtääviä lakeja, dystopia ei enää näyttänytkään etäiseltä.

Elisabeth Moss on sarjassa mukana myös tuottajana.

– Joskus taiteessa saavutetaan osin tiedostamattakin jotain olennaista tästä ajasta, hän sanoo.

Kahdeksan kuukauden avioliitto

Syyskuussa Moss valittiin arvostetussa New York Magazinessa television uuden kultakauden kuningattareksi. Mossin ansiolistalla ovat myös The Handmaid’s Talea edeltäneet Mad Men ja Top of the Lake, joiden naissankarit ovat monella tapaa edelläkävijöitä. Mad Menin Peggy Olsonin roolista Moss sai vuosien varrella peräti kuusi Emmy-palkintoa.

– Urallani ei ole ollut vaihetta, jolloin olisin joutunut todella taistelemaan ja torjumaan epätoivoa, Moss myöntää menestyksensä.

Mad Menin alkutaipaleella Moss näytti talkshow-esiintymisissään usein hieman hermostuneelta. Kiitosten ja palkintojen kertyessä varautuneisuus on kuitenkin vaihtunut lennokkuudeksi.

”Toisaalta rakastan laittautumista. Olen aina rakastanut.”

Nytkin Moss hymähtelee usein haastattelun lomassa. Hän nauraa kertoessaan, kuinka vaikeaa on saada ylle Cannesin punaiselle matolle tarkoitettu iltapuku.

– Toisaalta rakastan laittautumista. Olen aina rakastanut, Moss sanoo.

Top of the Lake -sarjan ohjannut Jane Campion on kuvaillut Mossia Mona Lisaa muistuttavaksi hahmoksi.

– Roolihahmoni Robin on ehkä monalisamainen. Hän kätkee tunteensa ja motivaationsa. Mutta en kai ole sellainen tosielämässä, Moss arvelee.

Yksityiselämästään Moss on ollut joka tapauksessa vähäsanainen. Viime vuonna hänen huhuttiin seurustelevan brittinäyttelijä Tom Hiddlestonin kanssa, mutta sitten Hiddleston alkoi tapailla laulaja Taylor Swiftiä. Syyskuussa Moss saapui Emmy-gaalaan seuralaisenaan oma äitinsä Linda.

Se tiedetään, että Moss meni vuonna 2010 naimisiin koomikko Fred Armisenin kanssa. Liitto kesti kahdeksan kuukautta. Myöhemmin Moss on kuvaillut suhdetta traumatisoivaksi ja itseään 15 vuotta vanhempaa Armisenia epänormaaliksi.

Mutta on Mosskin ristiriitainen hahmo. Hän kertoo olevansa feministi ja tekee hyväntekeväisyystyötä naisasia- ja perhesuunnittelujärjestöjen puolesta. Toisaalta hän kuuluu skientologiakirkkoon. Vaikka näyttelijä ei yleensä avaudu yksityisasioistaan, elokuussa hän yllättäen puolusti skientologiaa julkisesti. Taustalla oli Instagram-kommentissa esitetty kritiikki: miten autoritaarisesta maailmasta varoittavan The Handmaid’s Talen tähti voi kuulua lahkoon, joka kohtelee jäseniään kuin sarjan painajaismaailman hallinto? Moss vastasi lyhyesti ilmoittamalla, että uskonnonvapaus, suvaitsevaisuus ja tasa-arvo ovat hänelle tärkeitä.

Kylpytakissa töllön ääressä

Suomessa odotetaan yhä Top of the Laken toista tuotantokautta, joka valmistui melkein vuosi sitten. Ensimmäinen kausi esitettiin Ylellä, mutta toista kautta ei ole ostettu siitä yksinkertaisesta syystä, että se on niin kallis. Mossin nimestä voi nyt pyytää isoja rahoja.

Aikoinaan elokuvanäyttelijät olivat tähtiä, ja jos joku siirtyi televisioon, kyseessä oli askel alaspäin ja pysyvä arvonalennus. Moss on kiistatta tähti, mutta ei tee silti Hollywoodissa elokuvia oikeastaan lainkaan.

– Olisin tyytyväinen, vaikka tekisin sarjoja lopun elämääni, hän kommentoi.

Mossilla on kuitenkin uusi työkenttä eurooppalaisissa elokuvissa. Näyteltyään parissa brittielokuvassa hän otti vastaan roolin ruotsalaisessa satiirissa. Ruben Östlundin ohjaama The Square voitti tänä vuonna Cannesin elokuvajuhlien Kultaisen palmun.

”Juhlavuus ei ainoastaan kuulu asiaan, se on kaiken työn keskellä kivaa.” Toukokuussa näyttelijä Elisabeth Mossin tähdittämä The Square voitti Cannesin elokuvajuhlilla Kultaisen palmun.
”Juhlavuus ei ainoastaan kuulu asiaan, se on kaiken työn keskellä kivaa.” Toukokuussa näyttelijä Elisabeth Mossin tähdittämä The Square voitti Cannesin elokuvajuhlilla Kultaisen palmun.

Moss nauraa muistellessaan, millaista oli lukea käsikirjoitus ensimmäisen kerran.

– Se oli aivan hullu! Yhdysvalloissa elokuvat ovat yleensä sellaisia, että ne on mahdollisimman helppo selittää. Perusidean pitää olla näppärä, jotta leffa ylipäänsä rahoitetaan. Media selittääkin ne sitten puhki.

Mossin roolihahmoja yhdistää eräs seikka: he pistävät luun kurkkuun turhantärkeille miehille.

– Minua kiinnostaa kaksinaismoraalisuuden paljastaminen huumorin keinoin. Saarnaamisella tavoitat vain samanmieliset. Ajattelutapojen muuttamiseen sen sijaan tarvitaan oivalluksia ja uusia näkökulmia.

Vapaa-ajan puutettaan Moss pahoittelee vasta päästessään mehustelemaan, miten hän sen käyttäisi.

– Luksusta on se, että saan olla vähän aikaa yksin. Joskus en halua nähdä ketään. Olen kylpytakissa ilman meikkiä ja katson televisiota. Sellainen on lomaa.

Näyttelijä syntyi 24.7.1982 Los Angelesissa Yhdysvalloissa.

Tunnetaan mm. rooleistaan tv-sarjoissa Mad Men, Top of the Lake ja The Handmaid’s Tale.

Saanut mm. parhaan naispääosan Golden Globen ja peräti kuusi Emmyä Mad Men -sarjan Peggy Olsonina.