Väsytkö treeneissä heti alkuunsa? Saatat hengittää väärin. Näillä asiantuntijoiden neuvoilla saat hapen kulkemaan.

Hengitykseen ei tule useimmiten kiinnitettyä huomiota, vaikka se on äärimmäisen tärkeä osa urheilijan arkea. Huono hengitystekniikka nimittäin väsyttää ennenaikaisesti, saa lyhyenkin treenisession tuntumaan raskaalta ja nostaa verenpainetta.

1. Kiinnitä huomiota hengitykseesi. Tärkeintä on olla tietoinen hengitysrytmistä. Pysähdy muutamaksi minuutiksi vain tarkkailemaan, mitä kehossasi tapahtuu, kun ilma kulkee keuhkoihisi.

2. Hengitä palleaan. Hapen tulisi päästä aivan perille alavatsaan asti, jotta kehosi saisi siitä kaiken ilon irti. Jos ainoastaan rintasi nousee sisäänhengittäessäsi, tiedät ilman menevän väärään osoitteeseen.

3. Juoksurytmi kohdilleen. Juoksijan kannattaa testata 2:2-tahtia, eli sisäänhengittää kahden askeleen ajan ja uloshengittää seuraavan kahden ajan.

4. Nenästä sisään. Moni asiantuntija rummuttaa nenän kautta sisään, suun kautta ulos -kaavan puolesta. Erityisesti kylmällä ilmalla treenaajan kannattaa suosia hapen tankkaamista nenän kautta, sillä ilma ehtii näin lämmetä ennen keuhkoihin päätymistä.

5. Älä pidätä. Jos nostelet painoja, muista myös hengittää ulos. Monilla on taipumus pidättää henkeä rajuja rutistuksia vaativissa suorituksissa. Hengityksen blokkaaminen on pahaksi verenpaineellesi, sillä se hidastaa veren matkaa sydämeen.

Lähteet: Vida y Salud, Huffington Post

Lue myös:

Haluatko parempaa seksiä? Lähde salille!

Vappu Pimiä herää aamukuudelta treenaamaan: "Ilman liikuntaa minusta tulee hirviö"

Vain puoli tuntia aikaa? Näin teet tehokkaan treenin