Vuorokausirytmi siirtyy parhaiten vartti kerrallaan. Kuva: Shutterstock
Vuorokausirytmi siirtyy parhaiten vartti kerrallaan. Kuva: Shutterstock

Aamu on harvalle ihmisen parasta aikaa. Siitä voi kuitenkin rytmittää itselleen hiukan helpomman.

Aamut, ne tuntuvat niin vaikeilta. Erityisen hankalia ne ovat silloin, kun pitää herätä esimerkiksi tuntia aikaisemmin kuin itselle on tavallista. Päivä alkaa tahmeasti ja jatkuu sellaisena loppuun asti. Tekisi mieli vain painua takaisin sänkyyn.

Tutkimuksen mukaan vain 7 prosenttia nuorista aikuisista on "aamuihmisiä" eli skarppeja tyyppejä heti heräämisen jälkeen. 60 ikävuoden jälkeen tapahtuu muutos: sisäinen kello alkaa raksuttaa eri tahtiin, ja aamun torkkujista tulee virkkuja.

Vuorokausirytmiä on kuitenkin mahdollista siirtää jo nuorempana. Sitä kannattaa yrittää, jos päivästä toiseen tuntuu siltä, ettei ole edes herännyt.

Vartti kerrallaan

Refinery29-sivuston haastatteleman lääkärin Stephanie Silbermanin mukaan sisäinen kello kannattaa ajastaa uuteen uskoon 15 minuuttia kerrallaan.

Koska kyse ei ole siitä, että oppisi pärjäämään vähemmällä unella, myös nukkumaan pitää opetella menemään ajoissa. Jotta voisi herätä vartin aiemmin, nukkumaan pitää mennä 15 minuuttia etuajassa. On yksilöllistä, kuinka kauan keholla kestää tottua uuteen rytmiin. Tohtori W. Christopher Winterin mukaan yökukkujat ovat kuitenkin aamuvirkkuja parempia sopeutumaan unirytmin muutoksiin.

Vaikka unirytminsä saisi vartti kerrallaan rukattua mieleisekseen, kannattaa myös muistaa, että ensimmäiset 20 minuuttia heräämisen jälkeen on täysin normaalia vihata elämäänsä, puolisoaan, työtään, vaatteitaan, kahvinkeitintään, lapsiaan... Keholta nyt vain kestää hetken tajuta, että uusi päivä on koittanut ja siihen tosiaan pitäisi herätä.

Lue myös:

Aikaisin herääminen tekee hyvää terveydelle

Tästä syystä nukut hotellissa paremmin kuin kotonasi

Onko tässä koneessa ratkaisu unisiin aamuihin?