Kesällä vihannekset ovat parhaimmillaan. Kuva: Shutterstock
Kesällä vihannekset ovat parhaimmillaan. Kuva: Shutterstock
Sääennusteet ovat viimein lomailijan puolella, joten sisälle ei kannata jäädä. Personal trainer Jenni Levävaara suosittelee menemään ulos yhdessä perheen tai ystävien kanssa ja olemaan aktiivinen, jotta paino pysyy hallinnassa. Kuva: Vuokko Salo
Sääennusteet ovat viimein lomailijan puolella, joten sisälle ei kannata jäädä. Personal trainer Jenni Levävaara suosittelee menemään ulos yhdessä perheen tai ystävien kanssa ja olemaan aktiivinen, jotta paino pysyy hallinnassa. Kuva: Vuokko Salo

Kesäkilot, te ette ole tervetulleita tänä kesänä! Personal trainer antaa vinkit kesän painonhallintaan.

Siellä ne vaanivat aivan nurkan takana: kesäkilot, jotka kasautuvat vyötärölle sitä mukaa kuin vuosilomaviikot kuluvat. Mikäli syksyn laihdutusurakka ei kuitenkaan houkuttele, kesälläkin on mahdollista pysyä ruodussa. Eikä se ole edes kovin vaikeaa!

– Kesä on parasta aikaa syödä terveellisesti. Tuoreet, ihanat raaka-aineet kannattaa hyödyntää, kannustaa personal trainer Jenni Levävaara.

Jenni suosittelee kesän ruokien hankkimista toreilta ja tiloilta. Vihreät kasvikset ovat nyt parhaimmillaan, ja vähän ajan päästä saadaan nauttia uudesta juuressadosta.

– Kasviksia saa syödä paljon, mutta maissia en suosittele, koska se nostaa verensokeria hyvin nopeasti.

Kiloistaan tarkka kokkaa kesällä mahdollisimman paljon ulkona. Grillaaminen on mainio keino estää lisäreikien teettäminen vyöhön.

Ritilälle ladotaan tietysti niitä kasviksia. Makkara kannattaa vaihtaa lihaan, kanaan tai kalkkunaan, jonka maustaa itse. Marinadiin on hyvä valita mahdollisimman laadukkaita raaka-aineita – kesän lämmössä hikoillessa myös suolan syöminen on tärkeää, joten senkin on hyvä olla laadukasta. Jenni Levävaara suosittelee himalajan-, kalaharin- tai merisuolaa.

Lomalla ei ole kiire minnekään, joten hyvästä ruuasta kannattaa pysähtyä nauttimaan läheisten kanssa. Henkistä hyvinvointia ei kannata unohtaa, sillä se tukee myös fyysistä hyvinvointia – ja päinvastoin.

Itsekuriakin tarvitaan

Yksi asia on erityisen tärkeä: ruokarytmistä ei saisi luistaa kesälläkään.

– Kannattaa sisäistää se ajatusmalli, että kun syöt nyt, kolmen tunnin päästä on taas lupa syödä.

Jenni Levävaara uskoo, että lämpö, auringonvalo ja fyysinen aktiivisuus tasaavat ruokahalua, joten lomalla on hyvää aikaa kuunnella kehon luonnollisia nälkäsignaaleja. Ja kun tuoretta ruokaa on helposti saatavilla, hiukopalaksi voi vetäistä vaikka kulhollisen mansikoita.

Päivä kannattaa aloittaa hedelmillä ja marjoilla, ja niitä kannattaa valita myös jälkiruuaksi. Iltaa kohti olisi hyvä vähentää hiilihydraattien syömistä.

Entä jos koko loma kuluu reissussa ja ateriat tulee syötyä milloin missäkin? Jenni Levävaaran mukaan sekään ei ole ongelma, kunhan päättää etukäteen, millaista ruokavaliota haluaa noudattaa myös ravintolassa – ja pysyy päätöksessään myös tilausta lausuessaan.

– Omaan ruokavalioon sopivien annosten tilaamista kannattaa opetella. Olen ravintolassa aina saanut sellaisen annoksen kuin olen pyytänyt.

Jenni kehottaa välttämään rasvaisimmat lisukkeet, kuten valkosipuliperunat, ja valitsemaan niiden sijaan joko kasviksia, riisiä tai keitettyjä perunoita. Myös kastikkeen voi pyytää eri kipossa, jolloin sitä voi annostella lautaselleen sen verran kuin haluaa.

Usein syyllinen kesäkiloihin löytyy pullosta tai tölkistä. Alkoholi sotkee hormonitoimintaa ja aineenvaihduntaa. Kun kehossa on alkoholia, rasva ei pala. Kesäjuomien muodossa kertyy myös huomaamatta suuria määriä kaloreita.

Makeiden juomien ja limujen sijaan Jenni Levävaara suosittelee vettä.

– Vesikannuun kannattaa laittaa sitruunaa, kurkkuviipaleita tai marjoja. Ne maustavat veden ja tekevät siitä houkuttelevamman näköisen tarjottavan.