Tavoitteena voisi olla vaikka norsun muisti. Kuva: Shutterstock
Tavoitteena voisi olla vaikka norsun muisti. Kuva: Shutterstock

Jos muistisi tuntuu olevan kesäterässä, ota nämä vinkit aktiivikäyttöön.

Mikäs sen serkun koiran nimi olikaan? Jotain piti ostaa kaupasta, mutta mitä... Muisti pätkii välillä kaikilla, eikä kyse välttämättä ole mistään vakavasta.

Jos unohtelu kuitenkin ärsyttää, muistiaan voi parantaa muutamalla helpolla teolla. Samalla tulevaisuuden muistiongelmat lykkääntyvät. Real Simple listasi tapoja, jotka pitävät aivot huippukunnossa.

1. Nuku enemmän

Asiantuntijat ovat sitä mieltä, että jos muistin edistämiseksi tekee vain yhden asian, se on nukkuminen. Uni täyttää aivojen energiavarannot ja syvä uni vaikuttaa uusien asioiden oppimiseen. Hyvin levänneenä tulee myös tehtyä muutenkin terveydelle parempia valintoja, jotka puolestaan pitävät sekä kropan että aivot kunnossa. Seitsemästä yhdeksään tuntia unta vuorokaudessa on riittävästi.

2. Käy lenkillä

Juokseminen, pyöräily tai mikä tahansa aerobinen liikunta auttaa todistetusti muistamaan paremmin. Hyödyn saa irti, kun liikkuu 20–30 minuuttia kerrallaan, kolmesti viikossa. Aivojen verenkierto vilkastuu, ja liikunta voi jopa auttaa uusien yhteyksien syntymisessä hippokampuksessa, joka on muistin kannalta aivojen tärkein osa, sanoo neurologian professori Peter J. Snyder Real Simplelle.

3. Ruoki aivoja

Aivot tarvitsevat toimiakseen ravintoaineita ja kemiallisia yhdisteitä. Aivoruokaa ovat esimerkiksi mustikat sekä vihreät lehtivihannekset kuten pinaatti ja kaali. Joidenkin tutkimusten mukaan myös alkoholipitoinen drinkki silloin tällöin olisi hyväksi muistille, mutta tutkimukset alkoholin terveysvaikutuksista ovat olleet viime aikoina ristiriitaisia.

4. Valitse oikeat lisäravinteet

Lisää ruokavalioosi kalaöljyä tai rasvaista kalaa, D-vitamiinia ja foolihappoa. Aivoille tekevät hyvää myös B6- ja B12-vitamiinit.

5. Rauhoitu

Meditointi parantaa keskittymiskykyä, mistä on hyötyä myös muistille. Sen lisäksi meditoinnin on todettu lievittävän stressiä. Pitkään jatkuessaan stressi heikentää myös tiedon kulkua aivoissa, joten rentona muistikin toimii paremmin.

6. Riko rutiinit

Uudet kokemukset pitävät muistin vireänä. Haasta aivot vaikkapa kulkemalla eri reittiä töihin tai harrastuksiin. Aivot punnitsevat jatkuvasti, mikä on tärkeää tietoa säilytettäväksi ja minkä voi unohtaa. Kun eteen tulee uusi tilanne, aivot pitävät sitä tärkeänä ja tallettavat muistiin. Sellaisten kokemusten jälkeen myös tuttujen asioiden muistaminen helpottuu. Aamun palaverin asiat saattavat siis painua paremmin mieleen, jos työmatkan on kulkenut uutta reittiä.

7. Muista aivojumppa

Ihmisillä, jotka panevat aivonsa aktiivisesti koetukselle, on parempi muisti vanhana. Siksi itsensä kannattaa asettaa tilanteisiin, joissa joutuu pohtimaan. Museossa käyminen kerran kuussa, uuden kielen opiskelu tai vaikkapa sudokut ja ristikot ovat muistille hyväksi. Aivojumpasta on myös hyötyä: jos otat tavaksesi painaa uuden tuttavuuden kasvot tarkasti mieleesi heti kohtaamisenne jälkeen, Maija kirjanpidosta yllättyy positiivisesti seuraavalla tapaamisellanne, ja samalla aivosi vetreytyvät.