Kuva Arto Vuohelainen
Kuva Arto Vuohelainen

Kuva Sami Repo
Kuva Sami Repo

Kuva Piia Arnould
Kuva Piia Arnould

Sitä mukaa kun pakkaset kiristyvät, vilukissojen kannattaa satsata ruokavalioon.

Talven lähestyessä kannattaa panostaa muuhunkin kuin toppatakkiin ja villasukkavarastoon. Kylmänsietoa voi kehittää myös syömällä hyvin. Nämä 7 superruokaa auttavat pysymään lämpimänä.

Inkivääritee

Kun päätät kiehauttaa teet, valitse mukiin mieluiten inkivääriteetä. Inkiväärillä on lämpöä tuottavia ominaisuuksia, se virvoittaa verenkiertoa ja aineenvaihduntaa. Amerikkalaistutkimus vertaili inkiväärillä höystetyn aamuteen vaikutuksia inkiväärittömän juoman tehoihin: inkivääriä naukkailleilla näläntunne pysyi loitolla pidempään ja juoma auttoi palautumisessa reippaan sporttitreenin jälkeen.

Katso video: Sekoita pikkujoulukauden terveellisin inkivääridrinkki!

Chili-papupata

Tuliset padat ja muhennokset ovat mainioita lämmittäjäeväitä talvipäiviin. Jos sellaisen hauduttelee chileistä, pavuista, tomaateista ja sipulista, lautasella on jo melkoinen terveysannos. Chilien tiedetään vauhdittavan aineenvaihduntaa ja torjuvan myös rasvan kertymistä kehoon. Pavut taas tunnetaan lihaksistolle tärkeinä proteiininlähteinä. Tomaateista saa syövältä ja verisuonitaudeilta suojaavaa lykopeenia ja sipuleista hyvää tekeviä antioksidantteja.

Maista myös tätä: Tulinen papu-makkarapaistos

Kaura

Täysjyväkaura on erinomainen kuidun- ja proteiininlähde, joka pitää masun kylläisenä ja tyytyväisenä. Kaura sisältää myös beetaglukaania, joka tunnetaan tehokkaana kolesterolinalentajana. Toinen tehokas beetaglukaanin lähde on ohra.

Oletko jo kokeillut: Tuorepuuro tuo voimaa aamuun

Kuuma kaakao

Tumma suklaa tunnetaan terveysvaikutuksistaan. Se sisältää muun muassa flavonoideja, jotka auttavat myös torjumaan syöpää sekä sydänsairauksia. Herkullinen ja terveellinen iltakaakao syntyy kuumentamalla maitoa tai soijamaitoa ja sulattamalla sekaan pari palaa tummaa suklaata.

Lue myös: Tämä on täydellinen iltajuoma

Mustapapukeitto

Pienestä koostaan huolimatta mustat pavut ovat täynnä rautaa ja kuparia, ja niiden musta kuori sisältää flavonoideja enemmän kuin mikään muu papu. Varsinkin kuminalla ja chilillä maustettuna keittona pavut auttavat taistelussa kylmää vastaan: kombo vahvistaa vastustuskykyä ja edistää lihasten hapensaantia. Soppa sisältää myös rutkasti kuitua ja proteiinia.

Mustapapu yllättää makean kaverina: Suklaa-mustapapukakku

Ruusukaali

Pikkuruiset ruusukaalit eli brysselinkaalit ovat kuin C-vitamiinipommeja vihreänkurttuisissa paketeissa. Nimenomaan vitamiini C auttaa pitämään vilustumisoireet loitolla. Lisäksi ruusukaali sisältää terveysvaikutteisia fytokemikaaleja, jotka suojaavat viruksilta ja bakteereilta.

Ihana ruusukaaliresepti: Paahdettua ruusukaalia ja manteleita

Kurpitsakeitto

Jos haluaa tankata itseensä A-vitamiinia, kannattaa tarttua kauppakierroksella kurpitsaan. A:n lisäksi kurpitsasta saa rautaa ja kaliumia sekä vitamiini C:tä ja sinkkiä, jotka auttavat vastustamaan flunssaviruksia. Sisältämänsä beetakaroteenin ansiosta kurpitsa on niin ikään erinomainen suojaavien antioksidanttien lähde.

Kokeile kurpitsaa tomaatin kanssa: Kurpitsa-tomaattikeitto

Lue myös:

Paleltaako? Tämän takia nainen palelee herkemmin kuin mies

Palele ja laihdu! Kylmän 3 yllättävää terveyshyötyä