Elina Juntusen pyykkilautavatsa ei ole tullut ilman hikeä ja huhkintaa: hän tekee 400–800 vatsalihasliikettä viikossa.

Kaunis, kiinteä pyykkilautavatsa, jota kehtaa esitelläkin. Siinä on monen­ naisen unelma, jonka Elina Juntunen, 32, on saavuttanut – ei tosin ilman hikeä ja huhkintaa, vaan tekemällä joka viikko 400–800 vatsalihasliikettä.
Ahkeroinnin tulos­ on vartalo, jonka ei välttämättä heti ajattelisi kuuluvan kolmen pienen lapsen äidille. Kuitenkin juuri äidiksi tuleminen antoi Elinalle kipinän kuntoilun aloittamiseen.

– Ennen lasten saamista olin hoikka ja elin epäterveellisesti. Kun tulin ensimmäisen kerran raskaaksi, olin 22-vuotias ja pelkäsin turhamaisesti paisuvani muodottomaksi. Päätin alkaa kuntoilla synnytyksen jälkeen. Halusin tietysti huolehtia terveydestäni, mutta olisi teeskentelyä sanoa, ettei ulko­näöllä olisi ollut mitään merkitystä.

Elinalle kertyi 20 raskauskiloa, mutta ne katosivat nopeasti lenkkipolulla. Vähitellen kuntoilusta tuli yhä suurempi osa elämää. Toisen lapsen synnyttyä Elina alkoi käydä salilla ja kolmannen jälkeen kasvattaa lihaksia pelkän kiinteyttämisen sijaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Nyt liikunta on Elinalle elämäntapa ja keino nollata pää. Hän pyöräilee, käy salilla­ ja joogaa sekä juoksee harjoitellakseen toista maratoniaan varten. Treenien yhteydessä hän tekee aina parisataa vatsalihasliikettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Vatsan suhteen geenitkin ovat varmaan olleet puolellani.

Pelkkä liikunta ei riitä

Vaikka Elina sai sixpackin esiin mielestään melko vähällä­ ­työllä, pelkällä liikunnalla hänenkään vartalonsa ei pysy kunnossa.

– Nuorena pystyin syömään paljon lihomatta­ yhtään. Jos lipsun nyt ruokavaliostani, se näkyy heti vartalossani.

Elinan ruokavalio on nykyisin terveellinen, mutta hän ei halua sanoa tarkkailevansa syömisiään. Silti katumus iskee, jos herkuteltua tulee useammin kuin kerran viikossa.

– En kuitenkaan punnitse ruokamääriä, vaan yritän silmämääräisesti arvioida, että saan esimerkiksi tarpeeksi proteiinia.

Ruokavalio ja kuntoilu on sovitettu lapsiperheen arkeen. Koko perhe syö samaa­ terveellistä arkiruokaa, ja Elina saa päivittäisen treenin pyöräilemällä tai juoksemalla työmatkansa.

– Käymme myös mieheni kanssa yhtä aikaa salilla ja jätämme lapset salin lapsi­parkkiin siksi aikaa. Kun treenaamme samaan aikaan, kuntoilu ei vie niin paljon yhteistä aikaa perheeltämme.

Halutaan: Vartalo kuin Madonnalla

Kesän aikana otsikoihin nousi A Beautiful Body -haaste, jossa naiset julkaisivat kuvia iän ja raskauden muokkaamista vartaloistaan. Elinaa haaste hämmensi.

– Ihmettelin, että eikö minulla ole oikeutta­ olla ylpeä vartalostani, koska olen hyvässä kunnossa eikä minulla ole raskaus­arpia. Sitten tajusin haasteen kuuluvan kaikille naisille. Jokaisen pitäisi olla ylpeä­ vartalostaan.

Elinan vartalo on monen naisen haave, mutta hänkin löytää itsestään kohtia, joissa olisi parantamisen varaa.

– Mieheni sanoo, että olen aivan urpo, kun valitan vartalostani. Sitä tulee varmaan sokeaksi, kun näkee salilla niin paljon hyvässä kunnossa olevia ihmisiä. Yritän unohtaa sellaisen ajattelutavan, että aina olisi jotain parannettavaa.

Siitä Elina on iloinen, että nykyään hankitaan ennemmin lihaksia kuin yritetään olla langanlaihoja. Enää hyvässä kunnossa oleva äitikään ei ole yhtä ihmeellistä kuin ennen.

– Kun aloitin salilla käymisen, ei punttipuolella käynyt juuri muita naisia minun lisäkseni. Nyt naisia näkyy paljon aiempaa enemmän. Ehkä se on Madonnan­ ja hänen lihaksikkaiden käsivarsiensa­ ansiota.

Vinkit aloittelevalle kuntoilijalle

1. Merkitse treenipäivät kalenteriin.­ Jos treeni jää välistä, se tuntuu lintsaamiselta.

2. Pidä motivaatio yllä vaikka treeniblogin avulla.

3. Hanki joku kannustamaan tai mene ryhmäliikuntatunneille, joilla et kehtaa luovuttaa.

4. Pyydä jotakuta näyttämään, miten liikkeet tehdään oikein.

5. Aloita pienistä muutoksista äläkä kiirehdi loppu­tuloksen
saavuttamista.

Parhaat vatsalihasliikkeet

Suorien jalkojen nosto selinmakuulla 90 asteen kulmaan.

Lankku, eli käsivarret ja varpaat maassa, selkä suorana ja vatsa jännitettynä.

Vatsarutistus jumppapallon päällä.

Elinan viikon treenit

Työmatkat pyöräillen tai juosten 8 kilometriä suuntaansa.

Yksi 23–28 kilometrin juoksulenkki.

Kaksi kertaa lihaskuntotreeni salilla tai joogatunnilla.

200–300 vatsalihasliikettä kahdesti tai kolmesti viikossa.

Juttu on julkaistu Me Naisten numerossa 34/2013.

Lue myös:

Burleskitaiteilija: "Vyötäröni kapeni korsetilla 10 senttiä"

Elina Juntunen

■ Syntynyt 12.2.1981 Kempeleessä. Asuu nyt Espoossa.

■ Kirjoittaa Endorfiini-koukussa-blogia ja tekee toimistotyötä vakuutusyhtiössä.

■ Juoksi vuonna 2012 Helsinki City Marathonin aikaan 4 tuntia 12 minuuttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla