Sokerikuorrutettu donitsi sisältää noin 14 grammaa rasvaa. Saman verran löytyy puolikkaasta avokadosta.

Womens Health -lehden mukaan muutama terveysherkku sisältää itse asiassa enemmän rasvaa kuin sokerikuorrutettu donitsi. Ennen kuin ryntäät vaihtamaan avokadon donitsiin kannattaa kuitenkin muistaa, että terveysherkkujen rasva on pääosin hyvää rasvaa – mitä ei voi sanoa donitsista.

Mutta ihan vain vertailun vuoksi: donitsissa on rasvaa noin 14 grammaa.

Avokado

Jo puolikkaassa avokadossa on 15 grammaa rasvaa – mutta niistä 10 grammaa on tyydyttymättömiä rasvoja, jotka alentavat kolesterolia. Diabetes Care -julkaisun tutkimuksen mukaan avokadon sisältämät hyvät rasvat myös ehkäisevät vaarallisen sisäelinrasvan muodostumista.

Kananmunat

Kolme kananmunaa sisältää 14 grammaa rasvaa. Määrä jakautuu tasaisesti tyydyttyneisiin ja tyydyttymättömiin rasvoihin.

Oliivit

Harva tietää, että 12 oliivia sisältää peräti 15 grammaa rasvaa. Vaan eipä hätää, oliivien rasvasta suurin osa on tyydyttymätöntä rasvaa. Sen lisäksi oliivit sisältävät runsaasti muita hyödyllisiä ravintoaineita.

On ylipäätään hyvä muistaa, että rasvassa tärkeintä ei ole sen määrä vaan laatu. Täysrasvattomuus ei edes ole hyväksi terveydelle. Elimistö tarvitsee hyviä, tyydyttymättömiä rasvoja. Ne hellivät sydäntä ja tukevat elimistömme toimintaa.

Lähde: Womens Health

Lue lisää:

Jutta Gustafsberg vinkkaa: Laihduttaja, näistä saat hyviä rasvoja