Ello-nimiseen palveluun pääsee vain kutsulla. Sitä odotellessa, palvelu pyytää levittämään manifestiaan. Kuvakaappaus: Ello.co
Ello-nimiseen palveluun pääsee vain kutsulla. Sitä odotellessa, palvelu pyytää levittämään manifestiaan. Kuvakaappaus: Ello.co

Uusi Ello-niminen sosiaalinen media kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.

Ei mainoksia. Eikä pelkoa siitä, että tietosi kaupattaisiin mainostajille. Uusi sosiaalisen median palvelu, Ello, kuulostaa jopa liian hyvältä ollakseen totta.

Anti-Facebookiksi profiloitunut sosiaalinen media houkuttelee Facebookin muutoksiin ja mainoksiin kyllästyneitä käyttäjiä lupaamalla, ettei käyttäjä ole heille "tuote". Viimeksi Facebookin käyttäjät tuohtuivat siitä, että Facebook vaatii kaikkia – myös taiteilijoita – käyttämään omaa nimeään.

Tähän mennessä Ellon suosio on noussut nopeasti. Vox.com-sivuston mukaan se sai viime viikolla yli 30 000 kutsupyyntöä tunnissa. Tosin nopea suosio johti myös siihen, että palvelu päätti lopettaa hetkeksi kutsujen jakamisen. Tämä taas johti siihen, että kutsuja alettiin kaupata EBayssa jopa 150 dollarin hintaan.

Vaikka Ellon idea tuntuu käyttäjän kannalta ylevältä, beetatestausvaiheessa oleva palvelu kärsii Mashable-sivuston mukaan bugeista. Lisäksi PC Word -sivustolta selviää, että Ello kerää käyttäjistä "jonkin verran dataa" ja jakaa niitä "joissakin tilanteissa". Tosin käyttäjä voi itse rajoittaa tietojen keruuta älä seuraa -toiminnolla.

Eikä Elloon myöskään pääse noin vain. Se kertoo hyväksyvänsä uusia käyttäjiä "pienissä ryhmissä". Sillä välin palvelu lähestyy kutsua anelevaa sähköpostilla, jossa se kehottaa levittämään manifestiaan.

Lue myös:

Faceook oli ennen parempi

Laske, kuinka paljon aikaa olet tuhlannut Facebookissa

Tinderissä tavannut pari: Näin käytät Tinderiä oikein