Huono asento saa pahalle tuulelle. Kuva: Shutterstock
Huono asento saa pahalle tuulelle. Kuva: Shutterstock

Kiristyykö pinna? Syynä saattaa olla huono asento, liika somesurffailu ja väärä ruoka. Tutkimukset kertovat kuusi syytä pahaan tuuleen.

1. Syöt liikaa karkkeja, sipsejä ja keksejä

Warwikin yliopiston tutkijat huomasivat 80 000 brittiläisen ruokavaliota tutkiessaan, että ihmiset, jotka söivät seitsemän 80 gramman annosta hedelmiä ja vihanneksia päivässä, olivat onnellisempia ja vähemmän hermostuneita kuin muut. Yksi 80 gramman annos on esimerkiksi omena, keskikokoinen mandariini tai isohko porkkana. Vastaavasti useat tutkijat ovat löytäneet yhteyden sokerin syömisen ja eri sairauksien välillä.

Ratkaisu: Korvaa karkkipussi omenoilla. Yllättikö? Eipä niin.

2. Olet liian vähän luonnonvalossa

Arabiemiraattien Zayedin yliopiston tutkimuksen mukaan liika sisällä kykkiminen ja alhainen D-vitamiinitaso tekee masentuneeksi.

Ratkaisu: Pyrähdä joka päivä hetkeksi ulkoilmaan – näin syksyllä D-vitamiinipurkin kautta!

3. Tuhlaat aikaasi Facebookissa

Mitä enemmän somea, sitä huonompi tuuli, totesivat itävaltalaiset tutkijat. Syy on siinä, että Facebookin päivitysten selailu tuntuu herkästi ajanhukalta. Tutkijoiden mukaan kaikenlaisesta turhasta tekemisestä tulee pahalle tuulelle.

Ratkaisu: Vietä vähemmän aikaa Facebookissa, ja päivitysten selaamisen sijaan soita yhdelle kaverille joka päivä. Saat luultavasti tietää hänen kuulumisistaan enemmän kuin että "Sanna söi fetasalaatin".

4. Olet lysyssä

Lysyssä istuminen ja huono ryhti vaikuttavat mielialaan, selvisi San Francisco State Universityn tutkimuksessa.

Ratkaisu: Tarkista istuma-asentosi töissä ja treenaa lantionpohjanlihaksia.

5. Et ole hymyillyt tai nauranut

Nauru parantaa muistia ja laskee stressihormoni kortisolin tasoa, kertoo kalifornialaisen Loma Linda yliopiston tutkimus. Tutkijoiden mukaan jopa tekohymy kannattaa.

Ratkaisu: Jos ei muu auta, katso entistä enemmän kissavideoita.

6. Olet ollut liian pitkään kaupungissa

Metsähallituksen tuoreen selvityksen mukaan luonnossa liikkuminen rauhoittaa, saa unohtamaan arkiset murheet ja torjuu stressiä ja alakuloa. Luonnossa retkeily tekee olon sitä paremmaksi, mitä pidempään luonnossa viipyy. Nämä vaikutukset pätevät erityisesti ruuhkavuosia eläviin, naisiin ja lapsiin.

Ratkaisu: Pakkaa siis retkikamat mukaan ja lähde luontoon. Ruska-aikaa odotellessa!

Lähteet: Huffington Post, Cochrane Collaboration, Fineli, Metsähallitus.

Lue myös:

3 tapaa vähentää stressiä

Meditointi hiljentää mielen hälyn