Paavi on henkilöbrändäyksen huikein menestystarina. Kuva: Shutterstock
Paavi on henkilöbrändäyksen huikein menestystarina. Kuva: Shutterstock

Henkilöbrändäämisestä jauhetaan nykyään kaikkialla. Mutta miksi se on niin tärkeää ja onko siitä mitään hyötyä?

1. Ala merkittäväksi

Merkittävät ihmiset uskaltavat olla äänessä, käynnistävät liikkeitä, pitävät inspiroivia puheita ja kirjoittavat mielenkiintoisia tekstejä eli jättävät itsestään merkityksellisiä jälkiä.

– Päätä, että alat jättää merkityksellisiä jälkiä, neuvoo markkinoinnin ja brändäyksen asiantuntija Jarkko Kurvinen.

Merkityksellisyys rakentuu kontekstista: Löydä oma kohderyhmäsi ja ole merkittävä omalle kohderyhmällesi. Niille, jotka voivat viedä sinua eteenpäin ja kertoa sinusta hyviä tarinoita. Se ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi olla kaikkien tuntema.

2. Kerro tarinoita

Ihminen ei muista faktoja, mutta ihminen muistaa tunnejäljet. Moraali on opittu satujen ja tarinoiden kautta, muistuttaa Kurvinen. Kerro tarinaa, jota haluat muiden kertovan eteenpäin. Oletko itse kertomassa tarinaa vai rakentaako sinun tarinasi joku muu. Rakenna itse oma tarinasi ensin ja auta muita kertomaan sitä eteenpäin.

– Faktoilla ei pääse eteenpäin, mutta tunnejäljellä pääsee. Tarina jättää tunnejäljen, jota osaamme välittää eteenpäin, Kurvinen muistuttaa.

3. Rakenna luottamusta

Luottamusta voi rakentaa auttamalla ihmisiä.

– Paras tapa rakentaa luottamusta on auttaa mahdollisimman monia, sanoo Kurvinen.

Sinut muistetaan auttamisjäljestä, ja sitä arvokkaampi olet omalle kohderyhmällesi. Kun autat monia, ihmiset kertovat tätä tarinaa eteenpäin. Ne, jotka suosittelevat sinua, luottavat sinuun.

4. Herätä tunteita

Jos haluat, että joku rakastaa sinua, joku myös vihaa. Jätä jälkiä, jotka jättävät sinusta ajateltavaa ja kerrottavaa. Ihmiset keskustelevat sinusta ja sinun herättämistä tunnereaktioista.

– Jos kukaan ei suutu, mikään ei muutu, sanoo Mikko Kuitunen, menestyneen Vincit Oy:n perustaja.

Kuitunen palkitseekin suuttujat eli mielensä pahoittajat karvalakilla.

– Ole mieluummin mul**u kuin lammas. Ota tila. Joku saattaa suuttua, mutta joku myös ihastuu, kertoo periaatteistaan Ferroplanin toimitusjohtaja Minna Patosalmi, joka on Suomen ensimmäinen nainen teollisuusbloggaajana.

5. Ole ihminen

Henkilöbrändäyksen pahin sudenkuoppa on luulla, että siinä rakennetaan täydellistä kiiltokuvaa. Me voimme olla ihmisiä.

– Kukaan ei olisi koskaan kuullutkaan Pisan tornista, ellei se olisi vino, sanoo tuotteistaja Jari Parantainen.

Kurvisen teeseihin ei kuulu ”ole aito”, koska hänen mielestään aitous on usein jotakin mitä liimataan päälle: tämä on niin aitoa, että haluan tällaisen.

– Aitous on itsensä altistamista, haavoittuvuutta, muistuttaa Kurvinen.

6. Tunne kohderyhmäsi

Kurvinen kehottaa rajaamaan kohderyhmän tarkasti: Kaikkea kaikille ei toimi. Sinun ei tarvitse ottaa käyttöön kaikkia somekanavia eikä mennä trendien mukana. Olet vain siellä, missä sinun kohderyhmäsi on.

7. Rakenna oma tulevaisuutesi

Jos kuuntelet vain muiden tarinoita, elät vain muiden tarinoissa: tee oma tarinasi. Henkilöbrändäyksestä oman seminaarin järjestäneellä juristi Elina Koivumäellä on selkeä visio omasta tulevaisuudestaan: Hän haluaa olla Suomen tunnetuin laulava naisjuristi. Laulava juristi.

Henkilöbrändisi kautta voit olla tärkeä ”käyttöliittymä” yritykseen: Olet niin merkittävä firmalle, että kaikki haluavat asioida kanssasi. Näin ollen sinulle maksetaan enemmän ja lähdet yt-neuvotteluista viimeisenä eli sinulla on ammatillinen henkivakuutus, maalailee Kurvinen.

8. Ole johdonmukainen

Kun vain teen paljon kiinnostavia asioita, se riittää. Väärin! huudahtaa Kurvinen.

– Älä luo aina uutta tarinaa, vaan valitse kolme teemaa ja rakenna niitä pitkäjänteisesti. Jos näissä teemoissa sinun nimesi tulee muille mieleen ja jos nimesi herättää luottamusta, olet onnistunut.

9. Rakasta palautetta

Brändiä ei rakenneta siksi, että haluat olla tunnettu, vaan siksi, että menestyisit. Jos olet yrittäjä, voit miettiä, meneekö tuotteesi kaupaksi. Ostavatko asiakkaat enemmän ja maksavatko he enemmän. Jos olet palkansaaja, voit pohtia, oletko haluttu työmarkkinoilla.

10. Ole paras itsesi

Sinä riität, kyse on siitä, haluatko levittää siipesi. Mitä sinä haluat, mitkä ovat sinun tavoitteesi, eivät muiden.

– Ihminen uusiutuu uuden tekemisen kautta, sanoo Kurvinen.

Onnistuneita henkilöbrändejä

Henkilöbrändäys on ennen kaikkea tekemistä. Tästä hyvä esimerkki Kurvisen mielestä on markkinoinnin ja IT:n asiantuntija sekä sosiaalisen median mainituin (Procom 2016) henkilöbrändi Ville Tolvanen. Kurvinen ylistää tyyliä, jolla Tolvanen tekee lupaa kyselemättä.

Muita onnistuneita ja harkiten rakennettuja henkilöbrändejä ovat F-Securen Mikko Hyppönen sekä viestinnän asiantuntija Katleena Kortesalmi. Reilun kymmenen vuoden takaa Kurvinen muistaa onnistuneen henkilöbrändäyksen, Diili-ohjelmasta tunnetuksi tulleen Juhana Helmenkalastajan.

Paavi tekee sen parhaiten

Paras henkilöbrändi on kuitenkin paavi. Katolinen kirkko on Kurvisen mukaan loistava esimerkki siitä, mitä tarkoittaa sisältöstrategia käytännössä: Heillä on parhaat sisällöntuottajat, sitoutunut henkilökunta ja oma kirja, jossa kerrotaan tarinoita. Uusilla markkina-alueilla järjestetään asiakastilaisuuksia ja sitoutunut seuraajajoukko vie viestiä eteenpäin.

Paavi tietää miten homma toimii. Tiesi jo ennen somen syntymää.

 

 

 

 

 

Lue, mitä tähdet kertovat tänään juuri sinulle.

 

VESIMIES

Saat paljon hyvää aikaan, jos etenet asioissa pikkuhiljaa ja kohtuudessa pysytellen. Hillitse rahanmenoa. Stressi hiljenee, kunhan et lipsu liiallisuuksiin.

 

KALAT

Mieti, mikä on tällä hetkellä mahdollista ja jatka siitä eteenpäin. Haistele uusia tuulia. Mieti, miten voisit vähentää rahankulutustasi.

 

OINAS

Pidä temperamenttisi kurissa, sillä muuten tiedossa on ongelmia. Harkitse sanojasi ennen kuin päästät sammakon suustasi. Rakkauselämässäsi myrskyää.

 

HÄRKÄ

Kuuntele, tarkkaile ja ota opiksi. Älä levittele henkilökohtaisuuksia suuren piirin tietoon. Suojele niin itseäsi kuin läheisiäsikin.

 

KAKSONEN

Panosta hyvinvointiisi. Vietä aikaa seurassa, jossa sinulla on turvallinen olo. Hetki on otollinen myös puhtaasti ulkonäöllisille muutoksille.

 

RAPU

Käy kaikki vaihtoehtosi läpi. Turvaudu kokemukseesi ja hoksottimiisi. On aika ottaa haltuun uusi projekti, joka voi viedä sinut pitkälle.

 

LEIJONA

On hyvä hetki uusien taitojen opetteluun ja itsesi kehittämiseen. Kohtele jokaista vastaantulevaa ihmistä hyvin, niin saat kokea ilahduttavia yllätyksiä.

 

NEITSYT

On aika kiinnostua uusista asioista. Älä aseta mielikuvituksellesi turhia rajoja. Mieti, mitä juuri sinä odotat ja toivot tulevalta.

 

VAAKA

Luota vaistoihisi, kun joudut pelaamaan riskillä. Joudut tänään vastakkain arvaamattoman ihmisen kanssa. Yritä parhaasi mukaan ymmärtää häntä.

 

SKORPIONI

Puhu ideoistasi ja odotuksistasi. Kuuntele korvat tarkkana hyviä neuvoja, joita nyt on tarjolla. Joku yllättää sinut erikoisella tarjouksella.

 

JOUSIMIES

Keskity itseesi ja tavoitteisiisi. On hyvä hetki kodin järjestelemiseen ja omien tarpeittesi miettimiseen. Romantiikka valaisee päivääsi.

 

KAURIS

Kuuntele ja tarkkaile kärpäsenä katossa. On turhaa kantaa huolta asioista, joihin et voi vaikuttaa. Anna muutosten tulla omassa tahdissaan.

 

 

– Idiootit ovat idiootteja kansallisuudesta riippumatta, sanoo Italiassa asuva Ella Kanninen.

Helsingin Sanomat kertoi tammikuun alussa , että seksuaalista ahdistelua vastustava #metoo-kampanja sai Italiassa aikaan raivoisan vastareaktion (HS 1.1.). Artikkelin mukaan saapasmaassa ei ole tavatonta, että miehet kouraisevat tavatessa tuttavallisesti naispuolisia kavereitaan takapuolesta.

Italiassa viisitoista vuotta asunut juontaja Ella Kanninen, 43, ei tunnista nykyistä kotimaataan kuvauksesta.

"En näe tässä asiassa kulttuurieroja."

– Huono käytös, kuten toiseen ihmiseen käsiksi käyminen, on yhtä huonoa niin Italiassa kuin kaikkialla muuallakin. Seksuaalinen ahdistelu on vallankäyttöä ja kiusaamista, joka on kaikissa muodoissaan tuomittavaa. En näe tässä asiassa kulttuurieroja, Ella sanoo.

Italialainen kulttuuri on toki suomalaista kehollisempaa. Lämmin ilmasto mahdollistaa kevyen vaatetuksen, hyvältä näyttäminen ja pikku flirtti ovat tärkeää.

Ellasta ne eivät täytä ahdistelun määritelmää. 

– Ystäväpiirini Italiassa on laaja, tunnen naisia leipomotyöntekijöistä tv-toimittajiin. Olemme keskustelleet tästä aiheesta paljon. Yhdelläkään meistä ei ole miespuolisia tuttuja, jotka tervehtisivät käymällä luvatta kiinni. Se olisi yhtä tökeröä Italiassa kuin Suomessakin, Ella toteaa. 

– Poskisuudelmat sen sijaan kuuluvat asiaan niin miesten kuin naistenkin välillä. Samoin toisen ulkonäöstä heitetyt kohteliaisuudet tai viheltely kadulla, kun viehättävä nainen kulkee ohi. Ne ovat kuitenkin eri asioita kuin vallankäyttö ja törkeä ahdistelu, juontaja korostaa.

"Hän kumartui eteenpäin ja pisti muina miehinä kätensä polvelleni."

Käsi polvella

Italiassa tv-alan töitä monta vuotta tehnyt Ella muistaa omalta uraltaan vain yhden arveluttavan tapahtuman.

– Kymmenisen vuotta sitten olin lounaalla miespuolisen tv-pomon kanssa. Lounaan lopuksi hän kumartui eteenpäin ja pisti muina miehinä kätensä polvelleni. Tartuin siihen, siirsin sen hänen omalle polvelleen ja totesin, että minulla on poikaystävä. Asiaan ei palattu, eikä torjuminen vaikuttanut töihini millään lailla, Ella kertoo.

– Tämä olisi voinut sattua missä tahansa muuallakin. Idiootit, jotka eivät kunnioita toisten ihmisten koskemattomuutta tai reviiriä, ovat idiootteja kansallisuudesta riippumatta, Ella toteaa.

"Aloimme ystäväni kanssa karjua niin, että heppu säikähti."

Reippaalla otteella

Lisäksi Ellalle on eri puolilla Eurooppaa metrossa ja busseissa sattunut tilanteita, joissa joku on hivuttautunut ruuhkan varjolla vaivihkaa selvästi liian lähelle aivan takapuolen taakse ”hinkuttamaan”.

– Paras suhtautumistapa on kääntyä ympäri, katsoa tyyppiä silmiin ja kysyä napakasti: Mitä luulet tekeväsi? Se yleensä auttaa, oltiinpa missä tahansa. Varpaille tallominen on myös hyvä keino, Ella nauraa.

– Joskus on käynyt niinkin, että kyseessä on todella ollut viaton kanssamatkustaja, joka pelästyy silminnähden reaktiotani. Silloin ei auta kuin pahoitella. 

Italiassa viettämiensä vuosien aikana Ella on huomannut, että tasa-arvo etenee koko ajan. Naisen asemasta ja esimerkiksi perheväkivallasta puhutaan paljon, samoin miesten ja naisten palkkaeroista.

– Suomea ja Pohjoismaita pidetään Italiassa tasa-arvon mallimaina, Ella Kanninen sanoo.