Kohta mä teen sen. Viimeistään huomenna. Tai ensi viikolla. Kuva: Shutterstock
Kohta mä teen sen. Viimeistään huomenna. Tai ensi viikolla. Kuva: Shutterstock

Pane stoppi ainaiselle vitkuttelulle.

Ihan kohta nousen. Nousen ja puen. Sitten menen lenkille. Ei haittaa, vaikka vihmoo. Kohta teen sen! Ensin vain katson loppuun tämän Girls-sarjan jakson. Ehkä toisenkin.

Kolmea tuntia myöhemmin mitään ei ole tapahtunut. Tätä kutsutaan prokrastinoinniksi, asioiden lykkäämistä myöhemmäksi, joka on ehkä jopa varsinaista välttelyä.

Nyt se saa luvan loppua! Refinery29 listaa psykologien ja elämäntapavalmentajien niksejä siihen, miten.

1. Matkusta alkulähteille. Miksi lykkäät asioita tuonnemmaksi? Sille on syy, joten selvitä se. Ehkä saat kutkuttavan adrenaliinipiikin siitä, että vitkuttelet asioiden hoitamisen kanssa ja suoriudut niistä hilkulla? Tai ehket näe syytä suoriutua niistä hyvissä ajoin, koska et osaa palkita itseäsi? Miksi haluaisitkaan tehdä rivakasti hommasi, jos siitä ei seuraa mitään hyvää?  Kun olet selvittänyt syyn, voit hoitaa asian kuntoon.

2. Tee to do -listasi oikein. Sen sijaan, että rustaisit yhdelle paperille läjän asioita, joita sinun on tehtävät, järjestele ne ryhmiin. Ryhmät voit järjestää esimerkiksi päivän, deadlinen tai tärkeyden mukaan. "Hoida nämä ensin, ne loput vasta myöhemmin!"

3. Valmistaudu. Jos esimerkiksi vietät etäpäivää, järjestele kaikki kuntoon jo edellisenä iltana, jotta aamulla olet tikkana koneesi äärellä ja täydessä työtehossa. Ilman iltajärjestelyitä aamu saattaisi kulua kahvia keitellessä, haukotellessa ja vähän-vielä-sängyssä-makoillessa.

4. Aseta itsellesi aikaraja. Se helpottaa sinua suoriutumaan tehtävistäsi. Kun olet päättänyt, että puoleenpäivään mennessä olet siivonnut kotisi, niin todennäköisemmin myös tapahtuu. Aikarajassa pysymisessä voi helpottaa kellon katsominen, joskus jopa kännykän ajastimen käyttäminen.

5. Luo rituaaleja. Jos ison projektin, kuten opinnäytetyön, tekeminen painaa, aloita se totuttamalla itsesi hommiin. Tee lopputyötäsi joka päivä vähän. Jos teet lopputyötäsi tänään vartin, huomenna voit yrittää jo 20 minuuttia.

6. Eliminoi häiriötekijät. Sulje puhelin, sähköposti, sosiaaliset mediat, televisio, radio... Kerro ystävillesi, että tänään sinua ei kannata häiritä esimerkiksi klo 10–16.

7. Kuvittele, miltä lopputulos näyttää. Valmis työ. Tässä se nyt on. Käsissäsi. Olet raatanut viimeiset kuukaudet tämän eteen. Kuinka upea ja huojentunut olo! Kun hekumoit etukäteen sillä, miltä maalissa näyttää, sinne on helpompi taivaltaa.

8. Valjasta apuvoimaa. Luotettava ystävä, puoliso, vanhemmat, sisarukset, hyvä työkaveri. Vannota häntä pitämään sinut oikeilla raiteilla. Kaverille tällainen rooli ei välttämättä ole kiitollinen, mutta sinua se saattaa auttaa.

9. Palkitse! Kuka haluaisi tehdä työtä ilman palkintoa? Miten aiot hemmotella itseäsi suoriuduttuasi tästä valtavasta työmäärästä? Suunnittele se etukäteen. Pidä palkintosi mielessä koko matkasi ajan. Itsensä lahjominen on ihan sallittua.

Ja tämä kaikki koska... asioiden lykkääminen kannattaa lopettaa. Asiantuntijoiden mukaan se aiheuttaa ahdistusta, tekee hallaa urallesi ja on tietenkin epätuotteliasta.

Lue myös:

Näin onnistut elämänmuutoksessa – 9 keinoa saavuttaa hyvä olo pysyvästi

Haluatko olla voittaja? Näillä keinoilla tsemppaat itsesi menestykseen