– Armollisuus on vastamyrkkyä unettomuudelle, vakuuttaa uniterapeutti Anna-Mari Aronen.

”Jokainen kärsii joskus unettomuudesta. Niin minäkin ajoittain, mutta se on sellaista elämään kuuluvaa, että jokin asia vähän mietityttää ja valvottaa. Koska tiedän syyt, osaan myös nukuttaa itseni.

Unettomuus tarkoittaa kolmea asiaa: nukahtamisvaikeuksia, yöllisiä heräämisiä ja sitä, ettei uni virkistä. Aamulla voi olla nuutunut olo, vaikka olisi nukkunut pitkään.

Unettomuus johtuu siitä, että sympaattinen hermosto käy ylikierroksilla. Sen tehtävänä on taistella tai paeta, eikä se ole mikään valokatkaisija, jonka voi laittaa päälle tai pois päältä. Jotta saa unta, sympaattinen hermosto pitää rauhoittaa. Sitä voi onneksi opetella.”

Uniterapeutti ja sairaanhoitaja Anna-Mari Aronen, 50

Näin opetan:

1. Opettele järjestämään päiväsi tasapainoisiksi. Jokaisessa päivässä pitäisi olla asioita, joita haluat tehdä, eikä vain niitä, joita on pakko tehdä. Kaikki, mistä nautit, palauttaa: juoksulenkki tai vaikka käsityöt. Sympaattinen hermosto ei saa hyrrätä täysillä koko päivää.

2. Rauhoita ilta. Kahteen tuntiin ei saisi olla tietokoneella, sillä se on hyppimistä asiasta toiseen. Lue mieluummin kirjaa, joka ei ole yhtä sirpaleista lukemista.

Jos jokin asia pyörii mielessä, mieti miksi.

3. Pidä illalla 15 minuutin huolihetki. Se tarkoittaa sitä, että jos jokin asia pyörii mielessä, mieti miksi. Moni sanoo, että ”kyllä sen jo illalla tietää, ettei uni tule”. Jos kerran tietää, mieti asia ennen nukkumaanmenoa, äläkä kohtaa sitä vasta yöllä.

4. Unettomat ovat usein tunnollisia. Jos vaikka aamupalaveri painaa, pohdi syytä ajoissa.

5. Opettele rentoutumaan jo etukäteen, älä vasta sängyssä, niin saat positiivisen muistijäljen, että osaat sen tarvittaessa.

6. Opettele sitä esimerkiksi näin: pötkötä sängyllä, jännitä kantapäät sänkyä vasten, laske kymmeneen ja rentouta. Käy läpi eri lihasryhmät varpaista päähän, niin tiedät, miltä jännittyminen ja rentoutuminen tuntuvat.

7. Moni hengittää pinnallisemmin, kun uni ei tule. Kokeile palleaan asti yltävää syvähengitystä. Jotta tunnet, missä pallea on, laita siihen päälle jotain vähän raskaampaa, vaikka aikuisten unilelu. Ne sisältävät kauraa ja ne voi lämmittää mikrossa. Ohjaa hengitys sitä kohti.

Armollisuus on vastamyrkkyä unettomuudelle.

8. Päästä irti suorittamisesta. Jos on pakko olla täydellinen kaikessa, jossain vaiheessa mikään ei enää riitä, ja tyytymättömyys valvottaa. Armollisuus on vastamyrkkyä unettomuudelle.

9. Jos olet istumatöissä, liiku ainakin 2,5 tuntia viikossa. Ennen ei ollut unettomuutta, kun työ oli fyysisesti raskasta. Nyt itseä pitää väsyttää liikkumalla.

Näin teen itse:

10. Katson Kymmenen uutiset olohuoneessa ja siirryn sitten sänkyyn lukemaan. Luen 15–30 minuuttia. Makuuhuoneessamme on tv, mutta se on vain varatelevisio. En katso sitä iltaisin.

11. Syön illallisen eteläeurooppalaisesti aika myöhään, noin kahdeksan maissa. Ruokailun pitäisi tapahtua 2–3 tuntia ennen nukkumaanmenoa, jotta sillä olisi nukuttava vaikutus. Energiaa vaativa ruuansulatus edesauttaa nukahtamista, kun aivot viilenevät hieman.

Pidän unirytmin säännöllisenä, myös viikonloppuisin.

12. Pidän unirytmin säännöllisenä, myös viikonloppuisin. Nukun noin 7,5 tuntia yössä. Monet nukkuvat viikolla vähän ja yrittävät kuroa unta kiinni viikonloppuisin, mutta nukahtaminen on vaikeampaa, jos rytmiä ei ole.

13. Käyn koiran kanssa noin 20 minuutin iltalenkillä. Menemme usein metsään rauhoittumaan. Siellä ajatukset nollautuvat.

14. Käytän makuuhuoneessa rauhoittavia värejä, kuten vaaleaa beigeä. Siisteys on tärkeää: siivoan makuuhuoneessa olevan työpöydän paperipinot tai panen sermin eteen. Muuten tuntuu, että työasiat vyöryvät mieleen.

Niklas Räsänen ja Eva Wahlström. Kuva: Jonna Öhrnberg
Niklas Räsänen ja Eva Wahlström. Kuva: Jonna Öhrnberg

Nyrkkeilijäpari Eva Wahlström ja Niklas Räsänen ovat yksi Urheilugaalan näyttävimpiä pariskuntia. 

Glamour ja sporttisuus yhdistyivät Eva Wahlströmin ja Niklas Räsäsen asuissa. Evan Björn Borgin hameita on valmistettu vain kaksi.

– Toinen niistä on ollut Lady Gagalla! Näin tämän Tukholmassa Borgin muotinäytöksessä ja kysyin, voinko saada tämän Urheilugaalaan. Se meni aika helposti, Eva kertoi tänään gaalaan saapuessa.

Parin gaalaan valmistautuminen ei sujunut ongelmitta. Tiistaina Niklas joutui sairaalaan sydämen rytmihäiriöiden vuoksi.

– Kyseessä on flimmeri, eli kammion eteisvärinä. Siinä sydän veti omaa rallia. Ensi viikolla tutkitaan lisään. Odotan lääkäriltä vihreää valoa, että saisin aloittaa treenaamisen.

Eva suhtautui aviomiehen vaivaan maltillisesti. 

– En ollut paniikisissa, ennemmin pettynyt. Niklaksen piti lähteä sunnuntaina treenileirille Iso-Britanniaan. Meille on urheiljoina aika normaalia, että joudutaan tutkailemaan omaa kehoa.

Nyrkkeily on kova laji, mutta molemmat aikovat jatkaa niin kauan kuin mieli kestää.

– Nuoruuden innokkuudesta usein rokotetaan kehässä. Siellä tarvitaan myös viisautta. Uskon olevani nyt 37-vuotiaana lajissa parempi kuin koskaan, Eva sanoo.

Keskenään pari ei nyrkkeile.

– Ei siis täysillä. Minulle kävisi siinä huonosti. Fysiikkaero miehen ja naisen välillä on tässä lajissa niin suuri.

Pari haluaa jatkossa järjestää Suomessa kovatasoisempia otteluita. He ovat mukana yrityksessä, joka järjestää isoja nyrkkeilyiltoja Suomessa.

Koira selviää talvesta itsetehdyn lämpimän takin avulla. Se syntyy vaikkapa vanhan villapaidan hihasta!

Suomessa on hurja määrä koiria, Kennelliiton mukaan noin 800 000, mutta silti lemmikkiliikkeiden takkivalikoima on melko suppea ja väritön. Kovilla pakkasilla harva koira pärjää enää ilman talvitakkia.

Onneksi karvaiselle kaverille voi tehdä talvitakin myös itse vanhasta villapaidasta leikkaamalla.  

Helpot ohjeet pienen koiran takkiin:

  1. Leikkaa vanhan villapaidan hiha irti niin, että saat siitä koiran selän pituisen palan. Jos haluat, että koiran takin selkäosa on pidempi ja vatsan puoli lyhyempi, leikkaa hiha hieman viistoon. Hiha-aukosta tulee koiran paidan kaula-aukko.
  2. Mallaa palaa koiran selkää vasten, jotta näet, mihin kohtaan voit leikata jalkojen mentävät aukot. 
  3. Tadaa, paita on valmis! Varmistathan, että takki on turvallinen käyttää: se ei saa kiristää mistään, eikä siitä saa roikkua lankoja tai muita osia, mistä koira voisi jäädä kiinni. 
 

😳 #genius #diy #diydogsweater

Henkilön Savin' like Jesus🙏🏽 (@modernbettyrubble) jakama julkaisu

Tee ison koiran takki näin:

  1. Valitse koiralle sopivan iso paita ja varmista, että koiran pää mahtuu kaula-aukosta sisään. Voit tarvittaessa leikata kaula-aukkoa suuremmaksi.
  2. Helpointa on leikata paita viittamaisesti niin, että koiran selkä ja rinta peittyvät.

Koiran talvitakin kuosin voi valita koiran luonteen mukaan. Tässäpä hieman inspiraatiota maailmalta!

TYYLITIETOISELLE

Instatähti poochofync näyttää, miten trenssi puetaan karvakaverille.

HIPPIHAUVALLE

Hippihauva ilahtuu psykedeelisestä kasarifleecestä tehdystä takista.

 

Bailey's newest sweater #tiedye #dogsweater #diydogsweater #imadeitmyself

Henkilön Kate (@katelitaker) jakama julkaisu

HIENOHELMALLE

Elegantille edustuskoiralle askarrellaan takki helmenharmaasta tai beigestä villapaidasta. Koristeeksi voi ommella rusetin hauvan lempiväriä kunnioittaen.

 

Dog sweater! #diy #handmade #dogsweater #diydogsweater #lambwool #purplebow

Henkilön Peony&Wildflower (@peonyandwildflowercrafts) jakama julkaisu

HUPSULLE

Hupsulle ja rämäpäiselle koiralle ommellaan takki lasten vanhasta värikkäästä paidasta.

UNIIKILLE

Uniikin turren paita koristellaan kangasmerkeillä, napeilla tai helmillä. Taitava kirjoo takkiin koiran nimen.