Maistuu, mutta maistuuko jo liiankin hyvin? Kuva: Shutterstock
Maistuu, mutta maistuuko jo liiankin hyvin? Kuva: Shutterstock

Hyväntuulinen tissuttelu saattaa luisua vähitellen kohti liikakäyttöä. Ainakin näihin varoitusmerkkeihin pitäisi herätä.

Viime viikolla näyttelijät Shia LaBeouf sekä Robin Williams kertoivat hakeutuneensa hoitoon alkoholismin vuoksi. Jälkimmäinen tosin on pysynyt kuivilla vuodesta 2006, mutta hänen edustajansa kertoi People-lehdelle, että mies haluaa ”sitoutua jatkuvaan parantumiseenn”.

Kesätissuttelu saattaa tuoda hyvän lomafiiliksen, mutta riskinä on, että se jää päälle myös arjessa. Health.com listasi seitsemän yleistä merkkiä, joista voi päätellä, että alkoholinkäytöstä on tulossa ongelma.

– Niillä, jotka tunnistavat ongelman ennen kuin se kehittyy varsinaiseksi addiktioksi, on paremmat mahdollisuudet vähentää käyttöä ja minimoida alkoholin rooli elämässään, sanoo tohtori John F. Kelly lehdelle.

Asetat rajoja, muttet pysy niissä

Jos päätät joka kerta, että juot tänään pari, mutta rikot päätöksesi toistuvasti, alkoholista voi olla muodostumassa ongelma. Vielä on kuitenkin mahdollista kääntää suuntaa.

Selvitä, mikä saa sinut juomaan ja yritä vältellä sellaisia tilanteita, paikkoja ja ihmisiä. Jos se ei ole mahdollista, pidä mukanasi listaa syistä olla juomatta sekä sellaisen luotettavan ihmisen puhelinnumeroa, jolle voit soittaa ja saada tukea. Juomisistaan kannattaa myös pitää kirjaa.

Ystävät kommentoivat juomistasi

Yksi ensimmäisistä vihjeistä on, että ystävät alkavat ihmetellä juomistasi. Merkki kannattaa huomioida, sillä oma huomiokyky tulee vasta jälkijunassa. Hyvä tapa päästä kärryille juomisestaan on verrata kulutustaan suositeltuihin riskirajoihin.

Naisilla suurkulutuksen raja on 16 annosta viikossa tai viisi kerralla, miehillä 24 annosta viikossa tai seitsemän kerralla. Vaikka raja ei ylittyisikään, terveysriskejä on silti.
http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/alkoholinkayton-riskirajat-eivat-ole-samat-kuin-turvarajat

Alkoholi on mukana suurimmassa osassa suunnitelmistasi

Mikäli alkoholi on keskeisessä osassa sosiaalista elämääsi ja sen takia jää väliin asioita, joita ennen on ollut tapana tehdä, olet riskirajoilla. Vaihda äkkiä tapaamiset tuopin äärellä kahvitteluun tai johonkin yhteiseen urheilu- tai kulttuuriharrastukseen.

Tartut pulloon, kun tunnet olosi stressaantuneeksi

Alkoholi saattaa tuoda hetkellisen helpotuksen, muttei poista stressitekijää. Pian saatat kärsiä sekä stressistä että alkoholiongelmasta. Stressiä voi ehkäistä ennalta sekä lievittää vaikka urheilemalla tai mindfulness-harjoitusten avulla. Myös ajattelutavalla on vaikutusta siihen, miten stressin kokee.

Heräät säännöllisesti krapulassa

Silloin tällöin alkoholia käyttäväkin saattaa herätä krapulaisena, mutta jos pahasta olosta tulee toistuva aamuseuralainen, tulisi huolestua. Huono merkki on myös, ettei muista illan tapahtumia. Alkoholinkäytöstään voi pitää kirjaa myös kännykkäsovellusten avulla. Applen laitteissa toimii esimerkiksi IntelliDrink ja Androidissa AlcoDroid Alcohol Tracker. Drinkkien määrä ja koko tulisi kirjata ylös ennen niiden nauttimista, koska jälkikäteen se saattaa olla hankalaa.

Lue myös:

Lomailija, harkitsetko päiväkänniä? Tässä sen plussat ja miinukset

Aikuinen, miksi salakuljetat festareille viinaa?

Jo kaksi alkoholiannosta huonontaa unen laatua – ehkä lomankin