Miten käyttäydyit viimeksi ravintolassa? Kuva: Shutterstock
Miten käyttäydyit viimeksi ravintolassa? Kuva: Shutterstock

Seuraavan kerran, kun olet ravintolan asiakkaana, mieti tätä.

Törkeä käytös ravintolassa kostautuu. Tuore yhdysvaltalainen tutkimus listaa, kuinka tarjoilijat kostavat huonosti käyttäytyville asiakkaille. Vaikka kaikkien ravintola-asiakkaiden pahinta painajaista, omasta annoksesta löytyvää räkäklimppiä, ei tarvitse pelätä, on suututetulla tarjoilijalla käytössä monta muuta oljenkortta. 

Tutkimuksen mukaan...

79 % tarjoilijoista vitsailee asiakkaiden kustannuksella näiden selän takana.

– Keittiössä tai muualla henkilökunnan tiloissa raivotaan idiooteista asiakkaista, mutta asiakkaan edessä ollaan hymyssä suin. Jos asiakas on yhdelle tarjoilijalle kettumainen, tarjoilja kertoo sen varmasti muillekin. Työkavereista pidetään huolta, Me Naisten haastattelema yli 10 vuotta tarjoilijana työskennellyt nainen kertoo.

78 % tarjoilijoista valehtelee.

Mitä suomalaistarjoilija sanoo tähän?

– Täällä ollaan kyllä perusrehellisiä.

65 % panee odottamaan tilausta tarpeettoman kauan.

– Kyllä. Sitä hitaampi palvelu, mitä ärsyttävämpi asiakas!

61 % ei muka huomaa asiakkaitaan.

– Vaikka asiakas huitoisi, tarjoilija voi esittää, ettei huomaa.

52 % on epäkohteliaita.

– Muutaman kerran viimeistä päivää töissä oleva tarjoilija on antanut palaa päin asiakkaan naamaa. Hänellä ei ole ollut enää mitään menetettävää.

43 % riitelee asiakkaan kanssa.

– Tätäkin tapahtuu, mutta nämä ovat ääritapauksia. Jos riitelee asiakkaan kanssa, on väärällä alalla.

25 % kieltäytyy asiakkaan pyynnöstä, vaikka se ei ole kohtuuton.

– Ihanalle asiakkaalle annan melkein mitä tahansa, idiootti saa ainoastaan "peruspaketin" ja joutuu maksamaan ylimääräisestä jopa tuplahinnan. 

19 % antaa antaa asiakkaalle palautetta surkeasta tipistä.

– Tippaaminenhan ei ole Suomessa pakollista tai edes kuulu meidän kulttuuriimme, joten siitä ei valiteta asiakkaalle, mutta selän takana kiukutellaan kyllä.

14 % sanoo asiakkaalle jotain loukkaavaa.

– Minä olen läksyttänyt asiakkaitani epäsuorasti nolaamalla heidät muiden asiakkaiden edessä. Asiakas suuttuu, jos hänet nolataan väärällä tavalla, joten tämä pitää osata tehdä oikein: hymyssä suin, mutta niin, että tyhmästi käyttäytynyt asiakas hiljenee. Miten asiakkaat voivat muuttua, jos heitä ei opeteta?

11 % korottaa salaa asiakkaalta luottokorttimaksun yhteydessä veloitettavaa tippiä.

– Tätä Suomessa ei voisi edes tehdä. Se huomattaisiin kyllä.

6 % tekee tarjoiltavalle ruoka-annokselle jotain ällöttävää.

– Tätä tapahtuu jonkin verran, mutta yleensä se ei ole mitään todella ällöttävää. Suurin osa ei sylkäisisi asiakkaan ruokaan, vaikka mieli tekisi. Enemmän tästä vain puhutaan. Sen sijaan keittiössä tarjoilija saattaa sanoa, että jonkun asiakkaan annokseen ei tarvise panostaa niin paljoa. Ja jos annos lähtee joskus kiireessä huonosti käyttäytyneelle asiakkaalle ja siitä tipahtaa vaikka peruna, se saatetaan vain nostaa takaisin. Varmasti joku on tehnyt jotain ällömpääkin, konkaritarjoilija pohtii.

5 % uhkailee asiakasta.

Tutkimus julkaistiin Human Performance -tiedelehdessä. Sitä varten haastateltiin 438 ravintola- ja baarityöntekijää.

Lähde: Science of Us