Monikameraohjaaja Niko Nykänen (keskellä) ohjaa The Voice of Finlandin lähetystä ulkotuotantoautosta. Nikon oikealla puolella kuvamiksaaja Jan-Aslak Leino ja vasemmalla kuvaussihteeri Janica Wahlström. Kuvat: Panu Pälviä.
Monikameraohjaaja Niko Nykänen (keskellä) ohjaa The Voice of Finlandin lähetystä ulkotuotantoautosta. Nikon oikealla puolella kuvamiksaaja Jan-Aslak Leino ja vasemmalla kuvaussihteeri Janica Wahlström. Kuvat: Panu Pälviä.
Kenraaliharjoituksissa tähtivalmentajat ja heidän neuvonantajansa antavat laulajille viime hetken vinkkejä.
Kenraaliharjoituksissa tähtivalmentajat ja heidän neuvonantajansa antavat laulajille viime hetken vinkkejä.
Apulaistuottaja Mervi Päivinen ja käsikirjoittaja Minna-Ella Aaltonen ehtivät kiireiltään tuotantopalaveriin, jossa käydään läpi päivän aikataulua.
Apulaistuottaja Mervi Päivinen ja käsikirjoittaja Minna-Ella Aaltonen ehtivät kiireiltään tuotantopalaveriin, jossa käydään läpi päivän aikataulua.
Liisa Tulkki meikkaa kevyesti laulaja Antti Railion ennen kuin tämä astuu kameroiden eteen.
Liisa Tulkki meikkaa kevyesti laulaja Antti Railion ennen kuin tämä astuu kameroiden eteen.
Axl Smith harjoittelee juontojaan käsikirjoittajan laatimista juontokorteista.
Axl Smith harjoittelee juontojaan käsikirjoittajan laatimista juontokorteista.
Esiintymisvalmentaja Ville Pusa seuraa kenraaliharjoitusta keskittyneesti.
Esiintymisvalmentaja Ville Pusa seuraa kenraaliharjoitusta keskittyneesti.
Laulajakoordinaattori Jukka Viitasaari jännittää kilpailijoiden kanssa studion ulkopuolella. Esiintymisvuoroaan odottavat Antti Railio, Christa Renwall ja Tomas Höglund.
Laulajakoordinaattori Jukka Viitasaari jännittää kilpailijoiden kanssa studion ulkopuolella. Esiintymisvuoroaan odottavat Antti Railio, Christa Renwall ja Tomas Höglund.
Kuvausryhmä seuraa, kuinka Teuvo Loman ja Niko Helenius jännittävät ystävänsä puolesta takahuoneessa.
Kuvausryhmä seuraa, kuinka Teuvo Loman ja Niko Helenius jännittävät ystävänsä puolesta takahuoneessa.

The Voice of Finland -ohjelmaa tehdään Turun Logomossa yli satapäisen tuotantoryhmän voimin. Kuvauspäivänä jännitetään pahvikulisseissa, etsitään kadonnutta juontajaa ja kiistellään laulajavalinnoista. Televisiossa nähdään sitten ihan jotain muuta.

Kello 10

Laulaja Gary Revel Jr. näyttää hermostuneelta. Hän seisoo kirkkaiden valojen alla, kameraryhmän edessä ja hengittää syvään.
– Voit pyöriä sillä alueella ja availla ääntäsi. Ihan mitä nyt teetkin yleensä ennen keikkaa, ohjaaja Toni Tuominen opastaa.
Gary nyökkää, ja kun kamera alkaa pyöriä, hän puhkeaa laulamaan niin, että koko vaunuhalli kajahtaa.

Garystä kuvataan inserttiä Voice of Finlandin kaksintaistelujaksoon. Televisiosta katsottuna kyseessä on pätkä, jossa kilpailija availee ääntään ja purkaa jännitystään ennen kuin asettuu tähtivalmentajien ja yleisön eteen taistelemaan jatkopaikastaan. Mutta nyt, aamukymmeneltä se on vain ihan tavallinen kuvaushetki, sillä Gary ei ole lauluvuorossa vielä kymmeneen tuntiin.

Aamun aikana odottelukuvia otetaan kaikista 24 kilpailijasta. Toiset pärisyttävät huuliaan, hymisevät ja kiljahtelevat. Toiset taas istuvat aivan hiljaa, hieman pelokkaan näköisinä. Vaikka kohtaus onkin lavastettu, kilpailijoiden jännitys puskee läpi aitona.

Sillä aikaa kun vaunuhallissa kuvataan, studion puolella rakennetaan monikameraa, asetellaan valoja ja teipataan punaisia mattoja lattiaan illan lähetyksiä varten. Miesten askeleet ovat nopeita ja radiopuhelimet käyvät kuumina. Kiireiseltä näyttää myös tuottaja Anne Wahlström, joka suhaa turkulaista kulttuurikeskus Logomoa ristiin rastiin korot kopisten, musta nahkakansio kädessään. Jokaisella tuntuu olevan Annelle asiaa.

– Onko Axlia näkynyt? Se on myöhässä eikä sen kännykkäkään toimi, käytävällä vastaan tuleva stylisti Annette Tamminen kysyy huolestuneena.
Hän on kiertänyt Logomon ympäri ja kysynyt kaikilta. Juontaja Axl Smith pitäisi saada puettua, sillä kenraaliharjoitus alkaa aivan pian. Mutta Anne ei hätkähdä. Hän on varma, että mies ilmestyy kohta.

Kello 12

Vartti ennen kenraaliharjoitusten alkua Axl kipuaa hyväntuulisesti kujeillen kaksintaistelukehään ja treenaa läpi juontonsa. Käsikirjoittaja Minna-Ella Aaltonen on kirjoittanut Axlille juontokortteihin valmiiksi niin alkujuonnot, loppujuonnot, puffit kuin kilpailijoiden sisääntulotkin. Yhdessä he tekevät niihin vielä pieniä viime hetken muutoksia ja muokkaavat ne Axlin suuhun sopiviksi.

– Tänään meillä on mahdollisuus ottaa juonnot uusiksi, mutta Axl ei jää koskaan suorissakaan lähetyksissä sormi suussa seisomaan. Vaikka hänelle on käsikirjoitettu runko, jonka mukaan edetä, kaikki väliheitot, kehut ja kannustukset ovat hänen omiaan, Minna-Ella kehuu.

Minna-Ella on koko päivän Logomossa Axlin apuna ja haastattelee tähtivalmentajia heidän valinnoistaan. Varsinainen puserrus alkaa kuitenkin vasta kuvausten jälkeen.
– Reality-ohjelmat käsikirjoitetaan vasta kuvatun materiaalin pohjalta, joten jaksot rakentuvat leikkauspöydällä. Välillä väännämme kättä ohjaajan kanssa ja huudamme kilpaa, mutta onneksi olemme aina päässeet jonkinlaiseen kompromissiin, Minna-Ella nauraa.

Kello 13

Rokkikukko Michael Monroen saapumista studioon ei voi olla huomaamatta. Hän vetää perässään pientä matkalaukkua yllään kiiltävänmusta nahkatakki, punaiset bootsit ja suuret aurinkolasit. Michael tervehtii ihmisiä kovaan ääneen, nauraa päälle karheasti ja rojahtaa laitimmaiseen punaiseen tuoliinsa.

Lauri Tähkä puhuu kännykkään omalla tuolillaan, Paula Koivuniemi hulluttelee kehässä Axlin kanssa ja Elastinen käy vielä nopeasti halaamassa laulajiaan.

Tähtivalmentajat ovat olleet mukana laulajiensa harjoituksissa ja kehätreeneissä edellisenä päivänä, mutta kenraaliharjoituksissa he kuulevat ensimmäistä kertaa kaikkien esitykset. Myös osa tuotantoryhmästä on istahtanut uteliaina katsomoon, sillä heille kenraali on ainoa mahdollisuus kuulla ja nähdä laulajat.

Parin tunnin aikana käydään läpi kaikki 12 lauluesitystä, ja jokaisen esityksen jälkeen valmentajat ja heidän vierailevat neuvonantajansa kehuvat laulajien ääntä ja ulkonäköä sekä antavat pieniä, kullanarvoisia vinkkejä: milloin tulisi katsoa enemmän yleisöön ja milloin lisätä kehonkielen volyymia. Varsinainen palaute säästetään kuitenkin lähetykseen.

Esiintymisvalmentaja Ville Pusa on treenannut laulajien kanssa 16 tuntia edellisenä päivänä laulua, esiintymistä ja hermojen hallintaa, mutta silti joistain laulajista paistaa vielä jännitys ja kokemattomuus.
– Täällä kädet tärisevät, ja osa on meinannut oksentaa. Laulajien tulisi vain luottaa omaan tekemiseensä, sukeltaa kappaleen sisään ja unohtaa kaikki muu, Ville pohtii.

Kenraalin jälkeen Ville antaa vielä jokaiselle henkilökohtaista palautetta. Illan kaksintaistelujen ajan hän aikoo kuitenkin istua ylpeänä katsomossa.
– Palautteen sisäistäminen vaatii oman aikansa eikä ennen illan lähetystä kannata enää sekoittaa pakkaa. 

Kello 15

– Tämä määrä on ihan naurettava. Näkisit millaista täällä on finaaleissa! Silloin koko huone on täynnä vaatteita ja asusteita, stylisti Annetten assistentit Efesia Bangura ja Victoria Nord esittelevät pukuhuonetta.

Korkokengät ovat lattialla siisteissä riveissä, vaatteet silitettyinä rekeissä ja korut aseteltuina pöydällä.
Vielä tässä vaiheessa kisaa stylisti, meikkaajat ja kampaajat eivät puutu kovinkaan paljon laulajien ulkonäköön. He saattavat vain tummentaa meikkiä, kohentaa kampauksia, huoltaa vaatteita tai lisätä asusteita. Vasta suoria lähetyksiä varten kilpailijat stailataan päästä varpaisiin.

– Silloinkaan en lähde muuttamaan laulajien tyyliä radikaalisti, nostan vain vähän heidän statustaan. Jos joku ei halua hametta ylleen, en rupea änkeämään heille sellaista. Laulajan oma fiilis on kaikkein tärkein, Annette kertoo.

Annette tietää myös tarkalleen mitkä vaatteet toimivat ruudussa ja mitkä eivät.

– Raidat, ruudut ja pilkut särisevät ja vilisevät televisiossa. Kauhtuneita vaatteita tulee myös välttää, sillä 18 kertaa pesty t-paita näyttää ruudussa aika villiltä. Sitten pitää miettiä kontrasteja ja kiiltoja ja sitä, missä kohtaa kroppaa ne kiillot ovat, hän kertaa ja kiiruhtaa pukemaan tähtivalmentajia.

Laulajien backstagella Antti Railion puoleen selkään asti ulottuvia hiuksia kammataan ja suoristetaan, ja naiset poikkeavat lennossa meikkaaja-kampaajien käsittelyssä ruiskimassa hiuslakkaa ja lisäämässä puuteria.

– Tarkistamme meikin ja hiukset aina ennen kuin laulajat astuvat kuviin. Etteivät vaan luomivärit ole varisseet, nenänpielet punoita tai huulipunat ole syöty. Ja jos tulee itku, sitten korjataan jäljet, kampaaja-meikkaaja Anne Niemeläinen kertoo.

Jotkut laulajista hiiviskelevät vielä aivan viime minuuteilla kitarat kainalossa vaunuhallin varjoissa ja treenaavat läpi esitystään. Muhkein ääni kaikuu kuitenkin miesten vessasta, missä joku revittelee kovaa ja korkealta.

Kello 16

– Vitoskameraan viisi, neljä, kolme, kaksi, yksi, NYT! monikameraohjaaja Niko Nykänen käskyttää topakasti ja napsauttaa sormiaan.

Kuva vaihtuu, ja lähtölaskenta seuraavaan kuvaan alkaa. Niko ohjaa lähetyksen kulkua Logomon pihaan parkkeeratusta ulkotuotantoautosta. Siellä kymmenet monitorit näyttävät reaaliajassa yhdeksän kameran kuvaa, ja Niko nappaa haluamistaan kuvista kiinni salamannopeasti.

Mutta koska Niko istuu autossa, studio-ohjaaja Elias Mikkonen on hänen oikea kätensä. Elias ohjaa kuvauksia paikan päällä ja miehet ovat jatkuvassa yhteydessä toisiinsa mikrofonien ja kuulokkeiden avulla.

Tarvittaessa tuottaja-Anne puuttuu ohjelman sisältöön.
–Jos esimerkiksi suorissa lähetyksissä on aikapulaa ja tähtivalmentajien pitäisi lyhentää kommenttejaan, kipitän täältä autosta sanomaan siitä itse, Anne selventää.

Annen lisäksi myös lentävällä tuottajalla Mick De Boerilla on sanavaltaa. Hän on Voice-formaatin edustaja Hollannista, ja hänen kauttaan hyväksytetään kaikki sääntömuutokset kuten kilpailijalisäykset. Suomen lisäksi hän valvoo seitsemän maan TVOF-tuotantoja: Turkkia, Brasiliaa, Argentiinaa, Kolumbiaa, Meksikoa, Chileä ja Vietnamia.

Kiireisin hän on aloittelevien maiden kanssa, mutta koska Suomi kuvaa jo toista kauttaan, Mick voi luottaa siihen, että hommat hoituvat eikä hänen tarvitse olla läsnä kuin vain muutamissa kuvauksissa. Silti erimielisyyksiä syntyy, sillä Mick ei ole aina samaa mieltä tähtivalmentajien kanssa jatkoon päässeistä laulajista.

– Mick sanoo kyllä mielipiteensä! Tänäänkin on mennyt monta valintaa hänen mielestään väärin, Anne nauraa.
– Mutta se on niin makuasia. Mick ymmärtää suomenkieliset kappaleet ihan eri tavalla eikä ymmärrä mitä valmentajat kommentoivat. Onneksi hän ei kuitenkaan hermostu koskaan.

Vaikeita valintoja tehdään myös studiossa, sillä ohjaamoon kuuluu kuinka Paula moittii Michaelia tämän pudottamispäätöksestä sen jälkeen kun laulajat ovat poistuneet kehästä.
– Sä valitsit väärin, Paula toistelee ja Michael asettuu heti puolustuskannalle.

Yhdet kyyneleetkin pääsevät karkaamaan lähikuvissa, kun Lauri pudottaa yhden suojateistaan.
– Kovaa touhua, kovaa touhua. Hirveä valinta oli. Mutta tuotanto on varmasti iloinen kun mies itkee, Lauri mumisee mikrofoniinsa. Hän tietää, että sen kuulee vain ohjaamo.

Kello 19

Laulajakoordinaattori Jukka Viitasaari seuraa laulajien kanssa lähetystä pienestä monitorista studion ulkopuolella. Kukaan ei malta istua alas, vaan laulajat rauhoittelevat hermojaan kiertämällä huonetta ympäri ja hymisemällä hiljaa itsekseen. Kädet tärisevät ja vatsan pohjaa kipristelee.

– Kilpailijat ovat kaikki niin hyviä laulajia, että teen kaikkeni, että heillä olisi mahdollisimman hyvä ja helppo olla. Olen viimeisenä laittamassa heidät lavalle ja koetan sanoa siinä vielä viimeiset rohkaisevat tsempit, Jukka juttelee.

Jukka on korvaamaton linkki tuotantoyhtiön ja laulajien välillä, sillä hän tuntee laulajat parhaiten. Jos jollain on jotain kysyttävää, hän kysyy sen Jukalta ja jos joku kaipaa halausta, hän voi kääntyä Jukan puoleen.

– Haikeus iskee aina kun joku laulajista lähtee. Heistä on todella vaikeaa päästää irti. Tänään joudumme sanomaan kerralla puolelle heipat, Jukka harmittelee.

Kun laulajia tipahtelee kisasta, monitorin ympärillä on hiljaista. Uusin ystävien tippuminen syö hieman omaa esiintymisfiilistä, mutta saa myös samalla yrittämään kovemmin.

Ennen kuin Jukka vie kilpailijat omille paikoilleen studion puolelle, Efesia ja Victoria nyppivät hiukset heidän vaatteistaan ja hankaavat tahroja hameiden helmoista. Sitten he tuijottavat lähetystä monitorista ja bongaavat harjaantuneella katseellaan pienen pieniä epäkohtia.
– Noni, Antilla on nyt sitten kauluspaidan alin nappi auki, Efesia huomaa ja läimäyttää otsaansa.
– Ja Laurin takkikin on ihan miten sattuu!

Kello 20.30

Sillä aikaa kun laulajat panevat parastaan kehässä, heidän läheisensä ovat erillisissä huoneissa seuraamassa vetoa suurilta televisionäytöiltä – kuvausryhmä ympärillään. Voittajan selvittyä toisesta huoneesta kuuluu riemunkiljahduksia, toisesta voivottelua.

Ennen kuin laulajat saapuvat esityksensä jälkeen tapaamaan perhettään ja ystäviään, tuotantoryhmä muistuttaa läheisiä vielä siitä, miten laulajan kaulaan ei saa kapsahtaa ennen kuin hän on astunut sisään huoneeseen ja painanut oven kiinni perässään. Ehkä siksi, että huone on oikeasti vain sermein eristetty tila eikä ovi johda mihinkään.

Kalseista puitteista, kuvausryhmän läsnäolosta ja liukuhihnamaisesta kaavasta huolimatta kohtaaminen on kuitenkin lämmin ja aito. Mutta mitä nopeammin läheiset vaihtuvat, sitä nopeammin studion puolella voidaan siirtyä seuraavaan taistelupariin.

Teuvo Loman ja Niko Helenius ovat tulleet Turkuun kannustamaan hyvää ystäväänsä Maria Tauriaista. Teuvo on tuntenut Marian viitisentoista vuotta, siitä lähtien kun Maria 19-vuotiaana osallistui Teuvon tuomaroimaan laulukilpailuun.

Marian laulaessa miehet eivät irrota katsettaan näytöstä. He taputtavat ja kommentoivat esitystä koko ajan, kunnes on pudotuksen aika.
– Mä pyörryn kohta, Teuvo kuiskaa ja ottaa puolisostaan tukea.

Kello 21.30.

Narikka tyhjenee takeista, backstage laulajista ja battlekehä pimenee. Kaikkein eniten Anne Wahlström rakastaa tuotannoissa juuri näitä kuvauspäiviä, jolloin koko yli satapäinen kuvausryhmä on yhtä aikaa saman katon alla. Vaikka silloin on aina kiire, maali on konkreettinen.

– Kun kuvaukset ovat ohi, kamat pakataan niin nopeasti, että tyhjyys tulee yllätyksenä.

Mutta tyhjyys ei tule vielä tänään. Huomenna edessä on lisää kaksintaisteluja ja taas yksi pitkä kuvauspäivä. Anne aikoo nukkua yönsä hyvin, sillä hän on oppinut olemaan stressaamatta kuvauksista.

– Valvoin joskus öitä ensimmäisellä TVOF-kaudella, sillä silloin muistikuvien sijaan piti luoda mielikuvia. Nykyään osaan jo ajatella, ettei tässä ole kyse elämästä tai kuolemasta, tämä on vain televisio-ohjelma.

 

Juttu on julkaistu MeNaisten numerossa 5/2013.

Pysäyttävä brittidokumentti paljastaa, miten rajua elämä amerikkalaisyliopistojen veljeskunnissa on.

IS TV-LEHTI:  BBC:n This World -sarjaan kuuluva Veljeskuntien rajut huvit (Frat Boys: Inside America's Fraternities, 2016) on pysäyttävä dokumentti amerikkalaisyliopistojen vanhasta perinteestä. 1700-luvun lopulla alkaneisiin järjestöihin on kuulunut suuri määrä merkkihenkilöitä. Veljeskunnissa luodaan elinikäisiä ystävyyssuhteita, joista on hyötyä tulevalla uralla.

Brittidokumentti tarkastelee veljeskuntien pimeämpää puolta, tyttöjen hyväksikäyttöä ja salaisia rituaaleja, joiden seurauksena opiskelijoita on loukkaantunut, useita myös kuollut.

Ovelasti rakennettu ohjelma kulkeekin kunniasta häpeään. Moniääniseen ja objektiiviseen dokumenttiin poimitut kuvat opiskelijakämpissä roikkuvista rintaliiveistä, tanssitangolle ripustetuista alastomista barbie-nukeista ja humalassa heiluvista nuorukaisista kertovatkin omaa kieltään veljeskuntien kulttuurista.

Dokumentissa seurataan Gazoni-perheeseen pyrkivää brittiläistä Jordania. Veljeskunnan pomo Ben ja Jordanin ”isoveli” Raymond kertovat kokelaille asetettavista vaatimuksista. Salaisen rituaalin kohdalla kuvaaminen kielletään.

Marissa kertoo omakohtaisen kokemuksensa yhden veljeskunnan juhlissa tapahtuneesta raiskauksesta.

Kowiakin perhe kertoo Harrison-pojastaan, joka kuoli 19-vuotiaana siirtymäriitissä. Terrence puolestaan loukkaantui hengenvaarallisesti. Hänen asianajajansa Doug Firebaugh on ollut 20 vuotta kiusattujen opiskelijoiden asialla ja kongressiedustaja Frederica S. Wilson ajaa lakialoitetta simputuksen kieltämiseksi.

 Veljeskuntien rajut huvit, TV2 ke klo 22.10

”Leimautumista en pelkää. Olen ollut aina kapinallinen raja-aitojen kaataja”, Katariina kertoo Ilta-Sanomille.

Kirjailija Katariina Souri, 49, sai vuosi sitten psykiatrilta diagnoosiksi persoonallisuushäiriön ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön. Hän kertoi asiasta ensimmäisen kerran viime viikon lopulla Instagramissa julkaisemassaan kuvassa, jossa kuvaillaan hänen tulevaa omaelämäkerrallista Sarana – tunnustuksia taitekohdassa -kirjaansa.

Kirjan kuvauksessa kerrotaan, että Katariina järkyttyi diagnoosia ja esimerkiksi sitä, miten psyykelääke vaikuttaa häneen

Katariina kertoo tilanteestaan myös Ilta-Sanomien haastattelussa.

– Ajattelin että hetkinen, mitä tapahtuu luovuudelleni, Katariina kertoo IS:lle.

Kirjaa kuvailevassa otteessa kerrotaan, että Katariina mietti diagnoosin saatuaan uskaltaako alkaa syödä lääkkeitä ja mitä jos diagnoosi onkin väärä. Iltalehdelle Katariina kertoo, ettei alkanut syödä lääkkeitä, vaikka saikin kaksi eri reseptiä. Sen takia hän ei myöskään päässyt terapiaan.

– Ymmärrän, että jotkut tarvitsevat lääkitystä. Itse en sitä koe tarvitsevani, koska en esimerkiksi ole milloinkaan ollut psykoosissa tai itsetuhoinen.

”Mitä vanhemmaksi tulen, sen vähemmän mietin, mitä muut ajattelevat.”

Katariinalla on aiemmin todettu kaksisuuntainen mielialahäiriö, ja hän on kertonut avoimesti myös kokemistaan paniikkihäiriöistä. Kirjassa hän kertoo myös ongelmistaan alkoholin kanssa. Kirjailija ei pelkää leimautumista mielenterveyspotilaaksi.

– Leimautumista en pelkää. Olen ollut aina kapinallinen raja-aitojen kaataja. Mitä vanhemmaksi tulen, sen vähemmän mietin, mitä muut ajattelevat, hän kertoo IS:lle.

Mt-hoitaja

Katariina Souri järkyttyi psykiatrin diagnoosista – kertoo IL:lle kieltäytyneensä lääkityksestä

Terapiaan pääsee, vaikka kieltäytyisi lääkkeistä. MUTTA, Kelan korvausta ei saa silloin. Terapiatunti maksaa noin 70-120,-/h. Joten jos varaa on ja apua ajattelee saavansa, niin kannattaa miettiä kokonaan itse maksettavan terapian vaihtoehtoa. Paniikkihäiriö ei ole osa kaksisuuntaista. Tiukan tulkinnan mukaan paniikkihäiriö ei edes ole mielenterveysongelma/-häiriö/-sairaus, vaan tilapäinen ahdistuskohtaus.
Lue kommentti