Keväällä väsynyt vätys havahtuu: Haluaisin olla reipas ja hyvävointinen tyyppi, joka lenkkeilee aamuisin! Onko siis mahdollista tulla sellaiseksi?

Lintujen laulua, heräävä kaupunki ja aamukasteen hapettama ilma.

Ajatus aamulenkistä tuntuu ihanalta. Mielessään on helppo nähdä, kuinka hyvinvoiva ja energinen minä kirmaa pitkin aamuauringon hyväilemiä katuja ja on sen jälkeen iloinen koko päivän. Ajatella, että kaikki tämä olisi saavutettavissa, kun vain säätää herätyskellon piippaamaan puoli tuntia aiemmin!

Mutta sitten tulee aamu, ja yhtäkkiä ajatus lenkkareiden pukemisesta tuntuu ylivoimaiselta: kroppa on kuin hidastetusta mykkäfilmistä, ja ajatus on tahmeaa puuroa.

Onko peli menetetty vai voisiko minusta tulla unelmieni aamuliikkuja?

– Ihmiset ovat erilaisia. Toiset liikkuvat mielellään juuri aamuisin ja toiset iltaisin. Minunkin kroppani herää vasta puolen päivän jälkeen, lohduttaa personal trainer Johanna Lind.

Jos elimistö ei ole tottunut treenaamaan aamuisin, kannattaa keholle antaa ainakin pari viikkoa aikaa totutella uuteen rytmiin.

– Ei lenkille tarvitse joka aamu kirmata. Pari kolme kertaa viikossa riittää. Itse esimerkiksi laitan lenkkikamat valmiiksi jo illalla, jolloin aamulla voi hypätä suoraan sängystä trikoisiin. Tärkeintä on vain päästä liikkeelle, siitä tulee hieno fiilis.

Näin pääset alkuun

Syke nousee aamuisin helpommin, joten reipas kävely voi riittää.

Herättele elimistöä pyörittelemällä käsiä ja kävelemällä hieman ennen juoksuun pyrähtämistä.

– Intervalliharjoittelu sopii hyvin aamuun. Aloita esimerkiksi kävelemällä ensin 10 minuuttia ja hölkkää sitten minuutin verran. Vuorottele sen jälkeen kahden minuutin kävely- ja minuutin juoksupätkiä.

Moni kuvittelee elimistön polttavan tehokkaamin rasvaa, jos aamuisin kuntoilee tyhjällä vatsalla. Johanna Lindin mukaan uusimmat tutkimustulokset osoittavat väitteen olevan puppua.

– Lähinnä syöminen tai syömättä jättäminen vaikuttavat siihen, kuinka nopeasti pääsee liikkeelle. Mutta jos kuntoilee tyhjällä vatsalla, kannattaa ehkä liikkua vähän kevyemmin. Kevyen aamiaisen, kuten smoothien, jugurtin tai banaanin, jälkeen reippailun voi aloittaa noin 15–30 minuutin kuluttua ruokailusta.

Mahdollinen aamupala, lenkki, suihku... Entä kun töihinkin pitäisi keretä vielä ihmisten aikaan? Miten aamuisin muka ehtii liikkumaan?

– Oma kokemukseni on, ettei aamuun itse asiassa mene sen enempää aikaa käväisen sitten puolen tunnin lenkillä tai en. Lenkin jälkeen aamuvetkuttelu on tiessään. Myös työmatkaliikunta on hyvä vaihtoehto, jos töissä on mahdollista käydä suihkussa ja vaihtaa vaatteet.

Elimistö tarvitsee energiaa lenkin jälkeen

– Pahin virhe on syödä liikunnan jälkeen liian kevyesti, Johanna muistuttaa.

– Ilman riittävää ravintoa keho ei palaudu eikä treeni enää kehitä. Lisäksi voi tulla väsy ja epäterveellisiä mielitekoja. Erityisesti painoaan pudottavien tulee syödä kunnolla treenin jälkeen.

Jos kokeilusta huolimatta aamun liikuntahetki ei sovi sinulle, älä masennu. Fyysisesti katsottuna on nimittäin ihan sama, mihin aikaan päivästä käy liikkumassa. Ja jos tuntuu siltä, ettei aamulla ole aikaa kunnon lenkkiin, muista, että jo pienetkin sykkeennostot piristävät mieltä ja buustaavat aineenvaihduntaa ja rasvapolttoa. Vähän on siis huomattavasti enemmän kuin ei yhtään.

Hyviä aamulajeja:

Kävely, hölkkä, uinti.

Hyviä aamupaloja liikunnan jälkeen:

Esimerkiksi leipä, jonka päällä on rasvaa ja leikkelettä. Tai kananmuna ja aamupuuro, jossa on vähän kookosöljyä.

Lue lisää:

Salilla aamuvarhain

Lue, mitä tähdet kertovat tänään juuri sinulle.

 

HÄRKÄ

Suhtaudu tilanteen vaatimalla vakavuudella ihmissuhdekysymyksiin. Lähelläsi on ihminen, joka tarvitsee apuasi. Kuunteleminen on tärkeintä.

 

KAKSONEN

Käy läpi vaihtoehtojasi ja valitse tarkkaan harkitsemalla oikea tie. Puhu suoraan, kun sinulta kysytään odotuksistasi. Kiertely ei kannata tänään.

 

RAPU

Tunteet myrskyävät tänään. Tee parhaasi välttääksesi yhteenotot. Etenkin työkuvioissa on parasta tulla vähin äänin toimeen kaikkien kanssa.

 

LEIJONA

Joku yrittää taivutella sinua puolelleen epäreiluin keinoin. Älä anna periksi. Annos epäluuloisuutta voi pelastaa sinut monilta harmeilta.

 

NEITSYT

Saat tilaisuuden vaikuttaa asioihin. Nosta äänesi kuuluviin. Nyt jos koskaan on aika toimia, joten ota kaikki irti valokeilasta.

 

VAAKA

Ota diplomatia käyttöön perheensisäisen ongelman käsittelyssä. Vältä nopeiden johtopäätösten vetämistä. Sinulla ei ole kiire mihinkään.

 

SKORPIONI

Tunteet nousevat herkästi pintaan raha-asioista puhuttaessa. Valitse sanasi tarkkaan, niin vältyt pahemmalta yhteenotolta.

 

JOUSIMIES

On aika keskustella astetta vakavammista aiheista. Älä välttele keskustelua, vaan tee aloite. Asian pitkittäminen ei auta ketään.

 

KAURIS

Ole valmis toiminaan ihmissuhteissa. Älä roiku kiinni vanhoissa tavoissa, jos ne hidastavat suhteenne kehittymistä. Avoimuus on tärkeintä.

 

VESIMIES

Tee muutoksia arkeesi. Myös ulkonäköösi liittyvät uudistukset voivat tehdä hyvää. Vana tuttu menneisyydestä muistuttaa sinua tärkeästä asiasta.

 

KALAT

Kotona on luvassa muutoksia. Älä ota hoitaaksesi liikaa asioita kerralla. Muista levätä silloin, kun tarvitset hengähdystaukoa.

 

OINAS

Korjaa pienet, sinua haittaavat asiat kohdilleen arjessasi. Stressi pysyy kurissa, kunhan pidät ohjat käsissäsi. Panosta vakauteen ja turvallisuuteen.

 

Artikkeli jatkuu alapuolella
Me Naisten viikkohoroskooppi 19.–25.4.
Me Naisten viikkohoroskooppi 19.–25.4.

Vaikka elokuvan kohtaukset eivät ole kovin suunniteltuja, leffa toimii erinomaisesti.

IS TV-LEHTI: Svengijengi ’62 (American Graffiti) valmistui 1970-luvun alussa, jolloin näin sen ensi kertaa. Samaisen vuosikymmenen lopun Suomessa nuorisokulttuuri jakaantui kahtia: oli vain punkkareita ja rokkareita, tai ainakin siltä se teininuoren yksioikoisessa elämässä tuntui.

Jälkimmäinen, torttutukkainen ryhmä, omi ymmärrettävästi American Graffitin, sillä eihän 1960-luvun amerikkalaisuuden ihannointi olisi mitenkään istunut punk-aatteisiin eikä etenkään vaatteisiin.

Joskin elokuvan musiikista tehtyä tuplalevyä Original Hits from the Soundtrack of American Graffiti kuunneltiin kavereilta salaa, ja taitaa se edelleen levyhyllystä löytyä.

Nyt elokuvaa voi katsoa ilman minkäänlaisia suotimia ja nauttia sen käheä-äänisen dj:n Wolfman Jackin juontojen matkassa etenevästä musiikista ja nostalgisesta maailmasta, jollaista ei ehkä koskaan ollut olemassa. Siinä mielessä se muistuttaakin Aki Kaurismäen menneisyyden kaihon suotimen läpi katsottuja elokuvia.

George Lucasin toinen ohjaus kuvaa viimeistä villiä kesäänsä viettäviä nuoria, jotka tietävät kaiken kohta muuttuvan, kun valmistautuminen aikuisuuteen alkaa.

Viattomuutta uhkuva Amerikka on vielä toivoa täynnä. Pikkukaupungin katuja toinen toistaan upeimmilla autoilla kruisailevien nuorten maailmassa ei Vietnamin sodasta ollut vielä tietoakaan, ja presidenttien salamurhat siinsivät jossain ankeassa tulevaisuudessa.

Varsinaista juonivetoista tarinaa ei oikeastaan ole, sillä elokuva etenee nuorten parinmuodostusyritysten ja kaikenlaisten pikku kepposten tekemisen virtana.

”Elokuva on edelleen yksi parhaita teinikulttuuria kuvaavia elokuvia.”

Kohtaukset eivät aina ole kovin suunnitellun oloisia. Näyttelijätkin (mm. Richard Dreyfuss, Ron Howard, Paul Le Mat, Harrison Ford) tuntuvat välillä heittävän juttua aivan lonkalta.

Kokonaisuus kuitenkin toimii erinomaisesti. Elokuva on edelleen yksi parhaita teinikulttuuria kuvaavia elokuvia.

Kengännauhabudjetilla, vain vajaalla 800 000 dollarilla pyöräytetty filmi on ollut kuluihinsa suhteutettuna yksi kaikkien aikojen parhaiten tuottaneita elokuvia.

Svengijengi '62, Kutonen to klo 21.00