Voittajaksi viikossa? Kyllä! Kuva: Shutterstock
Voittajaksi viikossa? Kyllä! Kuva: Shutterstock

Kokeile näitä viittä vinkkiä viikon ajan. Saatat yllättyä omasta tehokkuudestasi.

1. Seitsemän minuuttia liikuntaa.

Kyllä, ei kymmentä minuuttia, vaan seitsemän. Miksikö? Siksi, että seitsemän minuuttia on tarpeeksi lyhyt aika, ettei se vaikuta muihin aamurutiineihisi, mutta tarpeeksi pitkä ravistellakseen kropastasi sinne yön ja mahdollisesti pitkäksi venähtäneen illan jäljiltä jääneen verkkaisuuden.

Maailma on täynnä erilaisia aamujumpparutiineja, joista yksi mainio on älypuhelinapplikaatio nimeltään 7 Minute Workout. Sen avulla jumppaat kaikki suuret lihasryhmät kahdellatoista liikkeellä.

2. Juo vihreää.

Mitä jos vaihtaisit aamupuuron tai ruisleivän toisinaan vihersmoothieen, joka kuulostaa ehkä hieman hipiltä, mutta antaa oikeasti erinomaisen startin päivälle? Kokeile esimerkiksi tätä: heitä blenderiin pilkottu omena, banaani, appelsiini, kourallinen pinaattia, puolikas kurkku, vähän mehua, muutama jääkuutio ja pellavansiemeniä. Helppoa ja terveellistä.

 3. Pohdi päivän tavoitteet.

Ennen kuin tartut päivän töihin ja muihin askareisiin, pohdi kolme asiaa, jotka haluat saavuttaa seuraavien tuntien päivän aikana. Tavoitteet voivat olla isoja tai pieniä. Esimerkiksi sähköpostisuman purkamista tai projektin loppuraportin kirjoittamista.

Tavoitteita pohtiessasi voit miettiä illan keskustelua, jossa puolisosi tai ystäväsi kysyy, miten päiväsi meni. Totta kai haluat vastata, että todella hyvin. Jokainen päivä ei ole menestystarina, mutta jos hiot joka aamu tällaisen yhden naisen tavoitestrategian ja noudatat sitä päivän mittaan, pääset koko ajan eteenpäin.

4. Jaa kalenteri aikalohkoihin.

Yksi yleisimmistä virheistä töissä on, että ihmiset tekevät do to -listoja, mutta eivät arvioi kuhunkin asiaan kuluvaa aikaa jo etukäteen. Ennen kuin aloitat isoa työtehtävää, pohdi etukäteen, kuinka paljon aikaa se tulee viemään. Merkitse se kalenteriisi ja lisää vielä noin kolmasosa aikaa lisää, varmuuden vuoksi. Jos työtehtävässä on useita osa-alueita, jaa kokonaisuus vielä vaiheiksi.

Tällainen tapa hallita aikaa helpottaa sinua priorisoimaan tärkeimmät hoidettavat asiat ja saat hoidettua ne ajallaan. Jos olet päättänyt kuluttaa aamun klo 9–11.30 tehtävään X, sähköposteihin vastaaminen voi hyvin odottaa iltapäivään. Näin et tule sotkeneeksi aikapalapeliäsi.

5. Reipastu lounaan jälkeen.

Ota vartti omaa aikaa lounaan jälkeen. Kävele työpaikan pihamaalle, pujahda auditorioon, kävele portaita ylös ja alas. Tärkeää on, ettet ole tietokoneesi edessä. Mieti, mitä sinulla on vielä hoidettavanasi tämän päivän aikana. Muistele aamulla tekemääsi suunnitelmaa. Oletko aikataulusta jäljessä vai kenties edellä?

Viidentoista minuutin pysähdys auttaa sinua selvittämään, minkälaiset asiat saavat työmoodisi pois raiteiltaan, mitkä seikat häiritsevät keskittymistäsi ja auttavat sinua löytämään rytmin, jonka ansiosta pysyt tehokkaana koko päivän.

Lähde: The Globe and Mail.

Lue myös:

Laiskottaako? Nämä asiat tehokkaat tekevät päivittäin

Silmät ristissä työpaikalla – näin sovitat työn rytmiisi

Tutkimus: Onnellinen työntekijä on tehokkaampi