Lähde liikkeelle, ole aktiivinen. Ja syö hyvin. Aika yksinkertaista, vai mitä? Kuva: Shutterstock
Lähde liikkeelle, ole aktiivinen. Ja syö hyvin. Aika yksinkertaista, vai mitä? Kuva: Shutterstock

Sohvaperuna tekee hallaa suolistolleen, lääkäri Sami Vähäsantanen varoittaa.

Stressi, vähäkuituinen ja nesteetön ruokavalio ja epäaktiivinen elämä ovat tavallisimpia syitä suolisto-ongelmiin. Ne näkyvät vaikkapa löysänä vatsana, ummetuksena, peräpukamina, peräaukon haavaumana eli fissuurana ja ärtyneenä suolena.

Vatsaelinsairauksiin erikoistuneen kirurgin, Jämsän kaupungin Jokilaakson sairaalan johtavan lääkärin Sami Vähäsantasen mukaan suolisto pysyisi kunnossa, jos eläisimme oikein. Miten?

Ruokavalio kuntoon

– Ummetus on nykyajan vitsaus. Varsinkin iän myötä suoli laiskistuu. Ummetukselle altistaa istuva elämäntyyli ja se, että nautimme paljon esivalmistettuja ruokia. Emme saa tarpeeksi kuituja, jotka antavat kuohkeutta ulosteelle. Suoli ei tykkää toimia ruuilla, joissa ei ole pureskeltavaa, Vähäsantanen selittää ja kertoo vinkin.

– Älä syö pelkkää lihaa, älä pelkkää hiilihydraattia, äläkä pelkkää salaattia, vaan kaikkea sopivasti sekoittaen. Se on on vatsalle hyvä peruslähtökohta.

Lue lisää vatsalle sopivasta ruokavaliosta täällä.

Liikkeelle!

Oikeanlaisen ruokavalion lisäksi aktiivisuus auttaa vatsaa toimimaan.

– Kun istutaan, suoli ei saa samanlaisia impulsseja kuin vaikkapa kunnon kävelylenkillä. Nämä impulssit auttavat vatsaa toimimaan. Pystyasento ja liikunnasta aiheutuva tärinä auttavat toiminnassa. Jos on muutenkin vähän sohvaperuna, eivät ylipaino, lääkitykset ja stressi töissä paranna tilannetta, hän listaa.

– Jos voi hyvin psyykkisesti ja fyysisesti, suoli toimii kyllä.

Joka neljännellä naisella ärtynyt suoli?

Vähäsantansen mukaan työstressi näkyy usein vatsavaivoina.

– Iso osa väestöstä reagoi vatsallaan asioihin, tällöin puhutaan ärtyvästä suolesta tai ärstyvän suolen oireyhtymästä. Varovaisten arvioiden mukaan jopa noin kymmenes naisista kärsii siitä, mutta joissain tutkimuksissa on sanottu, että jopa joka neljäs.

Vatsavaivoja ei siis pitäisi olla ja suolenkin pitäisi toimia normaalisti, jos elämässä nämä kolme asiaa ovat kunnossa: liikunta, ruokavalio ja henkinen hyvinvointi. Aina vaivat eivät kuitenkaan katoa omin avuin.

– Veri ei kuulu normaaliin ulosteeseen. Se on kardinaalioire. Mitä vanhempi potilas on, sitä tärkeämpi on selvittää, ettei ongelmien taustalla ole mitään ikävää sairautta kuten syöpää.

– Perävaivoja ei pitäisi medikalisoida liikaa, vaan niihin pitäisi suhtautua maanläheisesti ja miettiä, kuinka paljon omalla toiminnalla saa aikaan, Vähäsantanen muistuttaa.